Page 3 of 4
Posted: 09 Jan 2006, 07:07
by TurboFall
bmw_fredde wrote:TurboFall wrote:Jag tror att det är bättre att inte besikta alls en att åka in med turbo
Å besiktar du inte alls så stannar snuten dig så fort dom ser dig!
jag har blivit tagen av snuten med turbo i bilen och ja fick helt vanlig ombesiktning!
om man har otur kanske dom stoppar en,men har du litaflax oxh inte åker inne i stan helatiden så ska det nog gå bra.
Posted: 09 Jan 2006, 09:48
by FoX
polarn blev stoppad 3 gånger i förrgår.. och 2 av dem var på en sträcka av 500 meter...
blåsa och kolla körkortet... tredje gången
- seriöst du skojar? det är 3dje gången på 10 minuter
(snuten) - okej då, åk vidare
Posted: 09 Jan 2006, 10:49
by fredrick
Har du samma chassinummer på dom så funkar det. Men annars ska man aldrig göra det. Hade två röda mazda 323 förra året samntidigt som dom fick reda på när dom kollade upp mig vid vanlig kontroll, och då kollade dom chassinummer osv. på den jag åkte i för att dom visste att folk brukar kunna flytta plåtarna mellan bilarna om man har två likadana ståendes på sig.
FoX wrote:om man har 2 tex. röda e30.. vore man ful om man beställde en extra uppsättning skyltar och montera, så båda hade samma reg.nr?
förutsatt att den ena org. bilen går igenom är skattad och påställd..
jag menar ur ofta kollar de chassi nr?.. kanske på besiktningen men då har du ju org.bilen?
det är säkert bedrägeri eller förfalskning.. men det är nog rätt svårt att bli på kommen?
minus- en extra bil som är liknade din projektbil!?
Posted: 09 Jan 2006, 15:33
by FoX
men om man kan kopiera chassinummret så båda har samma...
är man skottsäker då? för det räcker väll med att det är massa fula märken eller något som kan tyda på "fiffel" som chassinummersbyte, så blir dom mer misstänksamma.. och kollar upp det ännu mer?
ett plus skulle ju vara att man bara betalar försäkring/skatt på en av bilarna =)
Posted: 09 Jan 2006, 15:44
by Ticco
iron m/// wrote:några förslag......
Besiktnings motor.
Posted: 09 Jan 2006, 16:25
by wuffee
peppe wrote:Alltså, bes. är en stor fråga för mig. Eller igentligen inte eftersom jag kommer nog aldrig åka dit. Men ponera.
1. Dumpa turbon, göra en böjj och slänga ihop med downpipe. Errh, nej det går inte för jag har 3½" system med sidepipe.
Lösning, orginalgrenrör och avgas.
2. Ingen tank, skuffen fylld med "brandfarliga" prylar
Lösning, finns ingen tänker inte bygga om hela bilen.
3. Tryckrör, slangar e.t.c.
Lösning, skruva lite.
e.t.c. problem efter problem, e.t.c.
Lösning på allt?: Åk dit med turbo, säg att han får snyta ur den ordentligt före han besiktar?
Ang. din punkt 2 så är de väl bara att skilja bagagen rejält från kupen? bara sätta en aluplåt eller något annat ej brandfarligt material över så ska de vara lugnt? DE hoppas fan ja iaf!
..
Sen ang. punkt 3 så måste du väl få ha tryckrör där ? bara de inte används? så de är väl egentligen bara punkt 1 du måste göra något åt? eller?
Men din sista lösning är då inte dum!
Mvh
Uffe
Posted: 10 Jan 2006, 00:51
by Drullen
Ticco wrote:iron m/// wrote:några förslag......
Besiktnings motor.
Helt rätt, bästa alternativet !
Tar nästan lika lång tid som att krabba med allt annat
Posted: 10 Jan 2006, 09:30
by Nicke Nyman
Jag säger såhär:
Man kan ju åka till bes med turbo. Om man bara kanske vill köra en månad eller så. Men de händer ju inte. Iaf, du får en ombes pga turbon, men rimligt vis bör du få köra bilen en månad. Eller åker man på körförbud pga ändrat motoreffekt? Dvs att bilen inte får köras en månad??
Iaf, om man gör som de flesta pratat om här, dvs åka med en böj upp till DP istället för turbon, de måste ju funka, rätt gubbe med en bra dag.
Sen då, de där med skuffen, som Peppe har problem med, o säkert många andra med honom (jag bla) så vet jag en sak om detta, en polare byggde en "baslåda" över hela skuffen, lånade 2st basar av en kompis o släppte ner i de gigantiska hål. Batteriet i baksätet eller där de skulle stå o lika så varningstriangeln. Dom kunde inte säga något.
Tryckrör o dylikt kan man ju ta bort. IC kan få sitta kvar i utställningssyfte, de har dom inte me o göra varför den sitter där. Den påverkar inte bilen på något vis!
Jag funderar ärligt talat på att försöka besikta till våren, har ju en extramotor nu på sidan som man kan prova o besikta med!
De va väl min syn på de hela!
Adios!
Posted: 10 Jan 2006, 13:12
by peppe
Tjoho Nicke!
Bygga baslåda i skuffen kan man ju alltid göra. Men dom kommer säkerligen fråga efter orginal tanken :/
- Att stoppa i någon annan motor känns inte aktuellt för mig då jag kan dumpa turbo och tryckrör sedan så får Mattias mappa motorn så den blir som ett lam. Inga problem att åka igenom bes på så vis.
Posted: 10 Jan 2006, 13:24
by xelerator
när det gäller fuelcell o trunken..
släng på orig.tanken o åk o besikta... när ni kommer dit tar ni SJÄLVA fram varningstriangeln o visar den till snubben när han tex står framför bilen... sen borde han inte bry sig om att kolla i trunken..
ja har aldrig varit med om att dem har velat kolla trunken bortsett ifrån att de vill kolla att man har varningstriangel..
eller så kan ni ta fram varningstriangeln o sedan låsa trunken.. sen e de bara säga till bes.snubben att trunken har gått i baklås eller nåt..
Posted: 10 Jan 2006, 13:44
by peppe
xelerator wrote:när det gäller fuelcell o trunken..
släng på orig.tanken o åk o besikta... när ni kommer dit tar ni SJÄLVA fram varningstriangeln o visar den till snubben när han tex står framför bilen... sen borde han inte bry sig om att kolla i trunken..
ja har aldrig varit med om att dem har velat kolla trunken bortsett ifrån att de vill kolla att man har varningstriangel..
eller så kan ni ta fram varningstriangeln o sedan låsa trunken.. sen e de bara säga till bes.snubben att trunken har gått i baklås eller nåt..
Jag har ingne orginal tank att stoppa dit, inget bränslesystem anpassat för att andvända orginal tank heller.
Sedan så sitter batteriet bak d.v.s. han kommer vilja kolla.
- Man kan ju hoppas att han tycker att det går bra ändå. Lexan rutorna som kanske åker på till våren inte är så upphetsande för bes. heller.
Posted: 10 Jan 2006, 14:21
by loka
Själv skruvar jag bort tryckrör, ic,turbo, grenrör och monterar original grenrör, avgas system och sätter sprutet i "closed loop On" sen åker jag på SBP. De tar ju några timmar men så farligt är de inte, jag har ju kvar tanken
Posted: 10 Jan 2006, 14:57
by Nicke Nyman
Org tanken går alltid att sätta dit! Räcker nog med en halva dessutom Peppe o säga att den andra läker!
Ja ska ju göra om mitt elsystem, dvs batteriet där baksätet va så skuffen kommer egentligen inte behöva öppnas så de känns bra! Men vi får se vad som händer!
Adios!
Posted: 11 Jan 2006, 09:26
by Nicke Nyman
Johnny wrote:peppe wrote:Dom har aldrig velat kolla i mitt bagage på E36:n även fast batteriet sitter där, jag lägger alltid varningstriangeln i baksätet.
Den är ju lite nyare så de kanske inte känns lika viktigt för en bes.man o kolla skuffen då!
Adios!
Posted: 11 Jan 2006, 09:45
by flp
Den är ju lite nyare så de kanske inte känns lika viktigt för en bes.man o kolla skuffen då!
Adios!
på min 325 -88 så kollade de inte skuffen fast batteriet sitter där
jag la fram varningstriangeln i framsätet bara.
MVH Micke
Posted: 11 Jan 2006, 10:38
by Nicke Nyman
ok! Jaa, rätt man med en bra dag!
Man kan säkert åka igenom med turbo om de är en sån snubbe!
Adios!