Page 3 of 5
Posted: 11 Apr 2007, 17:42
by E34 RRT
glöm frågan om hjulet! i teorin vet jag en del men at få den start mappad oroar meij mest!..?
AndersJ wrote:E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
LMM:en har ingen funktion i MS som tar sina värden från en map-sensor och tempgivare i insuget. Det kan dock vara en tanke att behålla LMM så att besiktningen inte märker att man bytt styrsystem. Luftmassemätaren (eller luftmängdmätaren) mäter hur mycket luft som passerar genom en given punkt. Precis detta löser megasquirt med en tempgivare och en mapsensor. Alla ämnen har en given densitet vid viss temperatur och tryck, utan att förklara närmare så använder MS bl.a dessa värden för att blanda in rätt mängd bränsle.
Vad gäller din fråga om ett 60-2 hjul skulle vara bättre än något annat så får du nog vidareutveckla frågan. Bättre än vad?
Att mappa en motor är inget man ska ge sig på om man inte har kunskapen om det.
Posted: 11 Apr 2007, 17:43
by jol
E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
Det är bättre att läsa av vevaxeln än att använda fördelarens vr-givare för att då slipper du mätfel pga ev slack i kamdrivning och ev drev mellan kam och fördelare men jag har inte läst om nån som haft problem som berott på det.
Jag vet inte vad man ska jämföra mot att mappa... jag tycker det är enkelt
man använder samma program som vems, och bredbandslambda rekommenderas.
Posted: 11 Apr 2007, 17:48
by E34 RRT
är det programmet på svenska var ifrån får man det?
jol wrote:E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
Det är bättre att läsa av vevaxeln än att använda fördelarens vr-givare för att då slipper du mätfel pga ev slack i kamdrivning och ev drev mellan kam och fördelare men jag har inte läst om nån som haft problem som berott på det.
Jag vet inte vad man ska jämföra mot att mappa... jag tycker det är enkelt
man använder samma program som vems, och bredbandslambda rekommenderas.
Posted: 11 Apr 2007, 18:20
by johankihl
E34 RRT wrote:är det programmet på svenska var ifrån får man det?
jol wrote:E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
Det är bättre att läsa av vevaxeln än att använda fördelarens vr-givare för att då slipper du mätfel pga ev slack i kamdrivning och ev drev mellan kam och fördelare men jag har inte läst om nån som haft problem som berott på det.
Jag vet inte vad man ska jämföra mot att mappa... jag tycker det är enkelt
man använder samma program som vems, och bredbandslambda rekommenderas.
Mig veterligen finns det ingen programvara på Svenska. Men du måste ändå lära dig de tekniska begreppen på engelska för att installera ditt MS.
Posted: 11 Apr 2007, 19:20
by Mirre
Jag vill ha.
Kan du skicka till
mirre75@msn.com ?
Posted: 11 Apr 2007, 19:46
by Svintoleffe
Ascona 400 wrote:Har gjort en installation av ett MS V3 kort på en kompis E36 325a.
Gjorde en adapterhärva mellan MSet och orginal motorhärva, vilket resulterade i ett vi inte har rört en ända kabel i bilen..
Använder alltså alla orginal givare, tändspolar, spridare å relän.
Funkar hur bra som helst..
Och startade som en orginalbil vid första försöket !!
Bilen går mycket bättre än orginal och har en helt annan sång
Har en fil med pinout samt en MSQ-fil för E36 325 med Vanos motor om det är nån som vill ha..
Tror du att det går o göra en adapter platta även till m20b25 kabel härvan o få det o funka vore ju totalt underbart fördåslipepr man klippa o hålla på i kabelhärvan.
Skulle det gå kasnke man kostar på sig ett ms ialal fall
Posted: 11 Apr 2007, 19:47
by Svintoleffe
Ascona 400 wrote:Har gjort en installation av ett MS V3 kort på en kompis E36 325a.
Gjorde en adapterhärva mellan MSet och orginal motorhärva, vilket resulterade i ett vi inte har rört en ända kabel i bilen..
Använder alltså alla orginal givare, tändspolar, spridare å relän.
Funkar hur bra som helst..
Och startade som en orginalbil vid första försöket !!
Bilen går mycket bättre än orginal och har en helt annan sång
Har en fil med pinout samt en MSQ-fil för E36 325 med Vanos motor om det är nån som vill ha..
Tror du att det går o göra en adapter platta även till m20b25 kabel härvan o få det o funka vore ju totalt underbart fördåslipepr man klippa o hålla på i kabelhärvan.
Skulle det gå kasnke man kostar på sig ett ms ialal fall
Posted: 11 Apr 2007, 20:08
by M_power86
Hjälp! jag har ett megasquirt liggandes som har ett par år på nacken. tror det är första generationen MS är det bara att kasta eller funkar det eller är det bara en massa buggar? för och nackdelar med mitt MS ?
Posted: 12 Apr 2007, 05:48
by Per Eriksson
Det är lite plock för att uppdatera det till senaste men det är inte omöjligt.
Sälj det till mig annars....
Jag har gjort iordning en m3e30 med ms på nu, också nyttjat hela originalhärvan sånär som på att jag fick göra en kort adapter mellan nya tps'n och härvan.
Posted: 12 Apr 2007, 19:17
by M_power86
Per Eriksson wrote:Det är lite plock för att uppdatera det till senaste men det är inte omöjligt.
Sälj det till mig annars....
Jag har gjort iordning en m3e30 med ms på nu, också nyttjat hela originalhärvan sånär som på att jag fick göra en kort adapter mellan nya tps'n och härvan.
Okej vad behövs för att uppgradera det då? nej nej säljer det inte i första taget =)
Posted: 15 Apr 2007, 20:18
by Leon83
ingen här som skulle kunna tänka sej o göra iordning en kabelhärva ifrån en m20b25 till det nyaste MS emot betalning givetvis???
Posted: 16 Apr 2007, 00:25
by Scrazher
Leon83 wrote:ingen här som skulle kunna tänka sej o göra iordning en kabelhärva ifrån en m20b25 till det nyaste MS emot betalning givetvis???
Hmm kanske skulle kunna ordna något sådant...
Ska diskutera med en kompis om det är något som går att ordna.
Men då måste vi veta precis hur du ska köra det. Samt om du ska ha relä-brädan eller inte.
Men som sagt ska höra mig för först!
Posted: 01 May 2007, 13:56
by Svintoleffe
Jag lär tyväråteruppliva denn tråden med två frågor vad kostar det o köpa nyaste ms ifrån till exempel elfamed delar oså.?
Tjänar jag någotpå det.?
Samnt vad skulle det kosta för någon händig person o göra en adapter mot orginal där man plugagr in databoxen.?
Om ni inte vill skriva här var snällo pma mig.
Posted: 01 May 2007, 18:09
by Per Eriksson
www.glensgarage.com är nog enklast att köpa från.
Köpa delar löst själv är ingen ide då vissa komponenter är svårt att hitta i Sverige.
Posted: 01 May 2007, 18:56
by Svintoleffe
Tackar för länken, om jag läste rätt på hela kitet så skulle det inte alls bli dyrt..
Posted: 01 May 2007, 21:17
by jol
diyautotune.com/ är bra också, har beställt därifrån utan problem