Tim's BMW E30 Turbo *SÅLD*

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Post by TIMGTR »

Sarja88 wrote:HAAALLLÅÅÅ?????
Väntar på grejor!!! Har hört rykte om att det kanske anländer ett paket imorgon ;)
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
martin.j0hansson
Posts: 402
Joined: 20 May 2011, 20:21
Location: Nybro

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by martin.j0hansson »

Roligt bygge! Håller på med ungefär detsamma, hur pass pålitligt tror du det blir med camberjusteringen bak, Känns d som en ok lösning för dem pengarna lr finns det ngnting annat som kan funka bättre?
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Post by TIMGTR »

martin.j0hansson wrote:Roligt bygge! Håller på med ungefär detsamma, hur pass pålitligt tror du det blir med camberjusteringen bak, Känns d som en ok lösning för dem pengarna lr finns det ngnting annat som kan funka bättre?

Kul att höra!
Om man lägger ner lite extra tid på att få alla vinklar rätt osv så blir det nog pålitligt och lär göra sitt jobb. Men vill man ha ännu mer justeringsmöjligheter och precision på grejorna så är nog en dtm bakvagn att föredra men kostar ju en slant :)
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by Fredro »

Fränt!
Tänk på att du får dela på bromssköldarna om du ska köra med domom du pressar i navet innan
10 mm gjorde jag min distans (tänk på att göra den mindre än låsringen) sen av med 10mm på den innre hubben så funkar det fint! Då passar 328 e46 skivor bolt on med e30 orginal handbromsprylar

Ang justeringen så funkar det bra men det är inga stora vinklar som kan ändras. Utan planera innan dom svetsas martin :D
Fredrik
070 4567 121
User avatar
AeroUbbe
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2014, 23:31
Location: Jönköping

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by AeroUbbe »

Kan möjligen dyka upp en leverans från G-partners imorgon :)
Saab 9000 Aero
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Post by TIMGTR »

Fredro wrote:Fränt!
Tänk på att du får dela på bromssköldarna om du ska köra med domom du pressar i navet innan
10 mm gjorde jag min distans (tänk på att göra den mindre än låsringen) sen av med 10mm på den innre hubben så funkar det fint! Då passar 328 e46 skivor bolt on med e30 orginal handbromsprylar

Ang justeringen så funkar det bra men det är inga stora vinklar som kan ändras. Utan planera innan dom svetsas martin :D
Ska man verkligen ta så mycket på den innre hubben? Läste nått om 4mm ? :) ska inte använda org handbroms är värt att tillägga. Angående bromsarna, använder du e46 ok:en då och passar dom bolt on isåfall?
AeroUbbe wrote:Kan möjligen dyka upp en leverans från G-partners imorgon :)
Härligt!! :grin:
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Post by Fredro »

TIMGTR wrote:
Fredro wrote:Fränt!
Tänk på att du får dela på bromssköldarna om du ska köra med domom du pressar i navet innan
10 mm gjorde jag min distans (tänk på att göra den mindre än låsringen) sen av med 10mm på den innre hubben så funkar det fint! Då passar 328 e46 skivor bolt on med e30 orginal handbromsprylar

Ang justeringen så funkar det bra men det är inga stora vinklar som kan ändras. Utan planera innan dom svetsas martin :D
Ska man verkligen ta så mycket på den innre hubben? Läste nått om 4mm ? :) ska inte använda org handbroms är värt att tillägga. Angående bromsarna, använder du e46 ok:en då och passar dom bolt on isåfall?

Fan det var längesen jag byggde detta...
Jag har för mi att jag tog 10mm eftersom dom kommer 10mm längre ut men kan även vart så att jag bara tog bort den raka biten räkna på org e34 lager vs e30 och sen de 10mm du spacra ut den yttre så är du hemma :D

Jag kör m3 e36 ok och då fungerade 1 hål och till det andra fick jag göra en distans, allt med 10mm förskjutning
Fredrik
070 4567 121
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Post by TIMGTR »

Fredro wrote:
TIMGTR wrote:
Fredro wrote:Fränt!
Tänk på att du får dela på bromssköldarna om du ska köra med domom du pressar i navet innan
10 mm gjorde jag min distans (tänk på att göra den mindre än låsringen) sen av med 10mm på den innre hubben så funkar det fint! Då passar 328 e46 skivor bolt on med e30 orginal handbromsprylar

Ang justeringen så funkar det bra men det är inga stora vinklar som kan ändras. Utan planera innan dom svetsas martin :D
Ska man verkligen ta så mycket på den innre hubben? Läste nått om 4mm ? :) ska inte använda org handbroms är värt att tillägga. Angående bromsarna, använder du e46 ok:en då och passar dom bolt on isåfall?

Fan det var längesen jag byggde detta...
Jag har för mi att jag tog 10mm eftersom dom kommer 10mm längre ut men kan även vart så att jag bara tog bort den raka biten räkna på org e34 lager vs e30 och sen de 10mm du spacra ut den yttre så är du hemma :D

Jag kör m3 e36 ok och då fungerade 1 hål och till det andra fick jag göra en distans, allt med 10mm förskjutning
Okej på så vis! Tror det skilljer ca 4mm på lagrerna :) angående bromsarna så blir det nog nersvarvade e36 325 skivor och org e30 OK sålänge! Tack för tipsen :)
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by Fredro »

Om e30 lagret är 4mm smalare och hubben kommer 10mm längre ut, så skulle jag ta bort 6mm :) (10-4=6)

Nersvarvade e28 skivor funkar oxå med orginalok, för har inte 325 e36 ventilerade?
Fredrik
070 4567 121
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by TIMGTR »

Fredro wrote:Om e30 lagret är 4mm smalare och hubben kommer 10mm längre ut, så skulle jag ta bort 6mm :) (10-4=6)

Nersvarvade e28 skivor funkar oxå med orginalok, för har inte 325 e36 ventilerade?
Det skilljer 5mm på lagrerna för att vara exakt! Jag kommer ju oundvikligt att få lite mindre splines men frågan är hur mycket jag måste ta av på den inre hubben för att få tillräckligt med gänga! Får mäta lite på plats sen :) Bra att ha nån att bolla lite idéer med :D

E36 325 skivorna är i princip identiska med E30 skivorna förutom att E36 är 280mm istället för 260mm. Så svarvar man bara ner dom till rätt mått så ska det passa, troligtvis får jag väl ha en 3-4mm spacer bakom skivan också men det är ju enkelt fixat :wink:
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by kungen12321 »

AeroUbbe wrote:Kan möjligen dyka upp en leverans från G-partners imorgon :)


Trevligt att SAAB Ubbe hittat hit:)

Man skall INTE underskatta gubben för att han kör SAAB!!!!

Sitter man på Autoexpertens lager så bådar det ju gott
Att många blanka, dyra saker kommer pryda denna turbo kärra:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AeroUbbe
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2014, 23:31
Location: Jönköping

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by AeroUbbe »

kungen12321 wrote:
AeroUbbe wrote:Kan möjligen dyka upp en leverans från G-partners imorgon :)


Trevligt att SAAB Ubbe hittat hit:)

Man skall INTE underskatta gubben för att han kör SAAB!!!!

Sitter man på Autoexpertens lager så bådar det ju gott
Att många blanka, dyra saker kommer pryda denna turbo kärra:)
Ha ha! Vi jobbar på det Mange ;)
Saab 9000 Aero
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by kungen12321 »

Det tvivlar jag inte på:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Post by TIMGTR »

Fick hem buren igår så var tvungen att provmontera den :)
Image

Image
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
martin.j0hansson
Posts: 402
Joined: 20 May 2011, 20:21
Location: Nybro

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by martin.j0hansson »

Fint, varifrån e buren, finess?
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Post by TIMGTR »

martin.j0hansson wrote:Fint, varifrån e buren, finess?
det är en FIA godkänd bur ifrån Sparco :)
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
martin.j0hansson
Posts: 402
Joined: 20 May 2011, 20:21
Location: Nybro

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Post by martin.j0hansson »

Okej, får man fråga va den kosta?:)
Post Reply