Page 3 of 3
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 27 Dec 2013, 10:34
by Bullen!
Ja en 4cyl i en e30 är gynnsamt för vikten. Jag hade gärna haft en sån.
Så om någon har en s2000motor och hellre vill åka s50b32 så säg ifrån.
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 29 Dec 2013, 12:03
by pimpmyfarad2
en t4 från s40 har jag drömt om till min escort. Liten lätt motor som med enkla medel ger hygglig effekt.
Skulle nog göra sig fint i en e30 också.
och en körbar s/v40 får man ju får 3-4tusen..
Värt att tänka på!
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 29 Dec 2013, 12:25
by Bullen!
pimpmyfarad2 wrote:en t4 från s40 har jag drömt om till min escort. Liten lätt motor som med enkla medel ger hygglig effekt.
Skulle nog göra sig fint i en e30 också.
och en körbar s/v40 får man ju får 3-4tusen..
Värt att tänka på!
Är drömmen så moderat så att 3-4 tusen kan uppfylla den så hade jag kört på det om jag va som du.
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 29 Dec 2013, 17:03
by Affus
En m60 eller m62 är inte att tänka på då? Borde vara lite lättare än en s50? Inget jag är säker på dock. Beroende på hur seriöst man vill bygga är det ju rätt billigt också. Går ju också att få lagligt om man reggar som ombyggt fordon med en m60b30 eller m62b35
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 29 Dec 2013, 17:48
by Bullen!
8kg lättare tror jag att jag läst i ett gammalt reportage om alpina b8 vs m3.
Jo en v8 i en e30 eller liknande gammal lätt kaross har ju slagit mig. Men här avhandlar jag bara vad en e36 m3 sedan kan hamna på i vikt vid lättning kontra en e30 med samma drivlina.
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 30 Dec 2013, 09:58
by pimpmyfarad2
Bullen! wrote:pimpmyfarad2 wrote:en t4 från s40 har jag drömt om till min escort. Liten lätt motor som med enkla medel ger hygglig effekt.
Skulle nog göra sig fint i en e30 också.
och en körbar s/v40 får man ju får 3-4tusen..
Värt att tänka på!
Är drömmen så moderat så att 3-4 tusen kan uppfylla den så hade jag kört på det om jag va som du.
förstod att det där skulle komma upp
Det är en del saker innan som måste göras. En hel bil måste i princip byggas eftersom jag åkte av vägen i höstas.
Men ja, den dagen bilen är hel ska min 4tusenkronorsdrömm bli uppfylld
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 30 Dec 2013, 22:11
by Dorado
Hur man än vänder och vrider på det, så undrar jag om du inte har "rätt" motor i den som är där redan nu. Måste ju vara en bra mängd utgifter att spara på att slippa konvertera. Pengar som kan läggas på sprut, avgas, e85-konvertering, kamaxlar, insug och häftigare chassi.
En S50b32 klarar leverera ca 350 whp med modifieringarna ovan, enligt vad jag läst här tidigare. Med det spöar du "Lyxturken" och blir precis lagom i ett lätt chassi.
Varför gå över ån efter vatten?
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 30 Dec 2013, 22:20
by Bullen!
350whp i N/A s50b32 kostar över 100k om man kikar på vad rallycrosskillarna har.
Men jag kan tänka mig en helt standard 3,2 i en lätt bil, förd e går skitgott redan som de är i en e36. Därför är en säljesannons redan gjord:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =4&t=80734" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 31 Dec 2013, 09:23
by Dorado
Finns de som kan fixa högvarviga racemotorer på 2L för ca 70k. Vet inte om de bygger på m50 eller m54, men de klarar klasserna under STCC o.dyl. Lämnar ca 300hk. Uppåt om du ökar budgeten.
Jag har räknat lite på ett s50-koncept och inte kom jag fram till 100k+ . Tror det beror mycket på om man låter innehållet vara orört eller ej. Jag kanske är optimist som tror en s50 skall nå och hålla för 350hk med standard innehåll.
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 31 Dec 2013, 09:56
by Bullen!
De lämnar ungefär 250whp standard så där i grundar jag min teori. Man får nog gå förbi 400 i maskin för att ha 350whp i en s50
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 31 Dec 2013, 19:57
by Dorado
Har ingen egen erfarenhet av vad som går att få ut, men vill minnas att PPF bromsat några sugtrimmade s50-maskiner.
Men som nämnts innan i tråden, så finns fd. RoDe's e30-s50 i min ägo, så vi får se vad vi kan bromsa ur den när dynon är uppe och bilen blivit modifierad. Resultatet ger dig förhoppningsvis lite vägledning i framtida busprojekt.
Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 01 Jan 2014, 23:03
by Carlsson
Köp en beachbuggy och montera en wasserboxer enligt lättnings killarna kommer den gå snabbare eftersom rullmotstånd och luftmotstånd inte existerar

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 02 Jan 2014, 20:46
by Brox
Det känns som att det finns fler toklätta e30 med s50 än toklättade e36 m3or
Kör på m3an! Visa alla hur lätt och snabb man kan få en bil som fortfarande går att besikta o köra lagligt

Re: Ännu en djupdykning av bullen. (Lättning)
Posted: 02 Jan 2014, 21:05
by Bullen!
Den är redan demonterad och delar har börjat säljas av enl annons här