Page 3 of 5
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Posted: 21 Feb 2015, 21:56
by knotan
håller på med att försöka få till en uppstart men blir inte riktigt klok å hur tändingen ska funka, och har dessutom lite svårt att få bra triggersignal.
om någon har styrt lite med eftermarknads styrsystem på en m70/73 och har möjlighet att ringa mig så vore jag väldigt tacksam
0735461153
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Posted: 24 Feb 2015, 14:25
by kaxxen
knotan wrote:håller på med att försöka få till en uppstart men blir inte riktigt klok å hur tändingen ska funka, och har dessutom lite svårt att få bra triggersignal.
om någon har styrt lite med eftermarknads styrsystem på en m70/73 och har möjlighet att ringa mig så vore jag väldigt tacksam
0735461153
Hör med Fredrik långkvist!
https://sv-se.facebook.com/pages/L%C3%A ... 2049031060" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Posted: 24 Feb 2015, 20:12
by knotan
sådär ja, nu har jag efter en del bekymmer lyckats få maskinen att starta och gå rent och fint utan problem med störningar på trigger jag först hade lite problem med.
jag är verkligen inget fan av att köra med fördelare men hade liksom inget val i detta fall då v44:an vi hade redan inte stödjer wastespark på v12, men men det ska förhoppningsvis funka bra med det låga laddtryck vi ska köra med.
har hunnit med en kortare sväng på gatan utanför garaget men man kan ju inte igenligen säga så mycket efter så kort tur, men styrning och så vidare verkar funka så långt :thumbright:
väldigt ovant att sitta så långt bak i en bil att köra, men jag vet ju sedan micran att man vänjer sig väldigt snabbt,
så här "skön" var provturen idag :hihi:
soundcheck:
https://www.youtube.com/watch?v=ZsBwR4v ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
härnäst få dit rutor skärmar, skärmbreddare dörrar mm så den är redo för lack sen.
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Posted: 24 Feb 2015, 22:28
by Lofqvist
så jävla fränt asså !!!
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Posted: 25 Feb 2015, 22:00
by Nisse Järnet
Coolt
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Posted: 28 Feb 2015, 13:00
by knotan
kompisen ute idag å bygger lite smått vidare medans jag hemma med kidsen i helgen...
mätare ovan ratten på plats (tankmätare och lambda sitter på manöverpanel)
räknade förstra gången på utväxlingen vi har, fan blir bättre än jag trott även om jag inte är 100% säker att ettans å tvåans växel stämmer, men saksamma, det är ju 3-4-5 man använder ändå
detta är räknat på "gatdäcken vi ska köra på flygande kilometer, 245-55-18
med lite lägre slicks blir det kanske 260 toppfart om man släpper av vid 6500
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Posted: 28 Feb 2015, 13:01
by knotan
hemma med kidsen i helgen så blir inte gjort mer än så här typ innan nästa vecka.
testat hänga dit skärmbreddarna bak,.
ska jag vara helt ärlig så är jag ju rent alergisk mot glasfibergrejjor och kvaliteten på just dessa "driftingbreddarna" var ju ungefär som vanligt, men kankse duger å ser bra ut på lagonm många meters avstånd med färg å dekaler
gränsfall att hjulen går inanför kanten så lär väll behöva svarva några genomslagsstopp för dämparna både fram å bak, har skurit ut hjkulhusen bak och lär skära bort det mesta av kanten fram med.
och eventuellt förlänga breddaren för framhusen så man får mer plats när man svänger så får eventuellt hjulen sticka ut liiite utanför breddaren när dem står rakt...
riktigt sugen på å få lite kaross lackad sen börja tillverka splitter och slätgolv under och någon typ av diffusor (mestadels för fränhetsfaktorn) bilen har ca 140mm från golv till träsklar nu,m tänkte om man skulle sätta slätgolvet på ca 80-90mm från mark ,, undrar om det blir för lågt????? kanske blir någon tur på gatan så då lär man ju få ta lite fart över väggupp osv :p
en sak som talar för att det kan funka är ju ialafall att trösklrna är "lägsta punkt" framvagnsbalk osv är uppbyggt så det sitter högre än trösklarna (typ några cm högre) och inga avgasystem som hänger ner heller
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Posted: 02 Mar 2015, 20:32
by knotan
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 03 Mar 2015, 21:02
by knotan
ok vidare så håller jag på å ska koppla in servopump.
har då TRE anslutningar på pumpen, varav en är olja in , den allra bakersta är ut til styrning, och en tredje "mindre" anslutning som jag nu konstaterat är till bromsservo och eventuellt nivåreglering.
den sistnämnda pluggade jag bara nu innan jag visste vad den var till, det som då händer var att vid uppstart så efter några sekunder började det läcka en del från sidan av pumpen någonstans...
vad ska jag istället göra,?? bara dra den i retur till behållare? risk att jag skjutit några packboxar eller packningar nu iom den uppenbarligen började läcka nånstans
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 04 Mar 2015, 12:58
by kaxxen
knotan wrote:ok vidare så håller jag på å ska koppla in servopump.
har då TRE anslutningar på pumpen, varav en är olja in , den allra bakersta är ut til styrning, och en tredje "mindre" anslutning som jag nu konstaterat är till bromsservo och eventuellt nivåreglering.
den sistnämnda pluggade jag bara nu innan jag visste vad den var till, det som då händer var att vid uppstart så efter några sekunder började det läcka en del från sidan av pumpen någonstans...
vad ska jag istället göra,?? bara dra den i retur till behållare? risk att jag skjutit några packboxar eller packningar nu iom den uppenbarligen började läcka nånstans
Stor risk att du pajjat pumpen nu då den inte klarar av att bli pluggad på de viset (jag gjorde exakt lika & den pajja
)
Det jag gjorde sen va att dra in en slang från den som gick till nivåregleringer på returen till behållaren, då funkade det!
En m50 pump eller liknande passar inte då? dom finns ju med 1 in & 1 utgång
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 04 Mar 2015, 23:11
by knotan
tog isär å såg över å den ser hel ut verkar ha läckt ur någon typ av säkerhetsventil lr dyl kopplad enbart till pumpsteget mot bromsservo.
har gjort som du nu å dragit den direkt till returen och det funkar ...
dock ett annat problem, har för dåligt tryck vid varm olja ut från styrservosteget.
funkar bra på kall olja men när det blir varmt måstye jag hålla ca 2500 rpm för att den Golf 3 styrväxel jag använder ska fungera tillfredsställande...
vet inte om det är nån säkerhetsventil i styrväxeln som är dålig eller om golfens pump arbetar med högre tryck.
har haft isär 750 pumpen och dens inbyggda ventil fungerar som den ska å inga skador så återstår att plocka isär styrväxeln pch se så den är som den ska, annars blir det att bygga dit golfens (donatorbil) servopump, men den är såklart inte alls bult on på v12ans pumpfäste
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 05 Mar 2015, 12:23
by kaxxen
Vad kör du med för olja?
Pratade med en arbetskolega & han trodde att de blev knas då din pump inte är byggd för atf olja medans styväxeln är det!
Finns de inte servopump till v12an utan nivåreglering?
Edit: En pump som är utan ugången för nivåreglering kanske funkar bättre? för på min m50 fick jag byta ifrån den med nivåreglerings utgången till en utan sen har de funkat kanon!
Hittade denna, borde ju va rätt?
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BM ... rice&asc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 06 Mar 2015, 07:46
by knotan
pumpen du länkar är en identisk med den jag har, det är en två stegs pump, den bakersta anslutningen direkt till styrservo, och den är det ett mindre steg fram som är kopplat till bromsservo.
vet inte vilken typ av olja denna är tänkt att använda?? men det var rester av ATF i pumpen när jag monterade den!!
hur som så var jag inne på samma spår som du säger med oljan,
jag hade först matat den med ren atf , skaffade nu en skvätt rak 50 mineral olja , slog i en liten skvätt av den i systemet , för att höjja viskositeten på ATFoljan, vilket gjorde susen så nu verkar det funka vad jag testade igår,
håller på å exprimenterar litye med framvagnen då jag tyckte den var alldeles för spårkänslig på vägen, men idag ska det regna så kan inte göra några fler tester idag, får bli mer test till helgen.
ska försöka göra lite mappning och seriösare test på söndag!!
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 06 Mar 2015, 10:42
by kaxxen
knotan wrote:pumpen du länkar är en identisk med den jag har, det är en två stegs pump, den bakersta anslutningen direkt till styrservo, och den är det ett mindre steg fram som är kopplat till bromsservo.
vet inte vilken typ av olja denna är tänkt att använda?? men det var rester av ATF i pumpen när jag monterade den!!
hur som så var jag inne på samma spår som du säger med oljan,
jag hade först matat den med ren atf , skaffade nu en skvätt rak 50 mineral olja , slog i en liten skvätt av den i systemet , för att höjja viskositeten på ATFoljan, vilket gjorde susen så nu verkar det funka vad jag testade igår,
håller på å exprimenterar litye med framvagnen då jag tyckte den var alldeles för spårkänslig på vägen, men idag ska det regna så kan inte göra några fler tester idag, får bli mer test till helgen.
ska försöka göra lite mappning och seriösare test på söndag!!
Aha okej!
Jag skulle testa slå i LHM olja, då äldre 7 series bmw ska tydligen ha denna olja pga dämparna bak!
Lycka till
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 06 Mar 2015, 13:11
by Pimplaren
Svensksålda har en grön Pentosin CHF-11S olja till styrservo och om den har nivå får du inte plugga! blir katastrof då... hehe
Tyska bilar brukar ha röd/ATF olja!
Min 540 e34 rostade nivårören vid dämparna av, så gjorde bara en loop och oljan fick gå tillbaka till pumpen!
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 18 Mar 2015, 18:30
by knotan
inne i garaget igen efter lack
åter igen helt fel kulört på bilderna... :thumbdown:
men sjukt skönt att allt är färdiglackat, känns lite mer motiverande igen att färdigställa allt på riktigt :thumbright:
Re: skyline m70 , servopumpshjälp
Posted: 18 Mar 2015, 19:50
by Nisse Järnet
Najs!