Page 3 of 4
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 18 Oct 2013, 11:11
by cerveza
Krizto wrote:MickeFr wrote:Någon som vet ifall de har fått problem när de har borrat till 86mm? Eller blocket klarar av de utan problem?
Jag läste om en på sävar forumet som hadde mosat ur 1100whp men 86mm supertech kolvserien och ännu har det inte gått sönder tror jag
Är inte dom 87mm?
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 18 Oct 2013, 11:26
by Krizto
cerveza wrote:Krizto wrote:MickeFr wrote:Någon som vet ifall de har fått problem när de har borrat till 86mm? Eller blocket klarar av de utan problem?
Jag läste om en på sävar forumet som hadde mosat ur 1100whp men 86mm supertech kolvserien och ännu har det inte gått sönder tror jag
Är inte dom 87mm?
Du har så rätt! 87mm var det!
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 18 Oct 2013, 14:30
by MickeFr
Då är det alltså helt lugnt å borra till 86mm!?
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 21 Oct 2013, 17:20
by MickeFr
MickeFr wrote:Då är det alltså helt lugnt å borra till 86mm!?
Eller?
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 22 Oct 2013, 10:31
by silverryggen
Ja det är det.
Re: Sv: Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 23 Oct 2013, 18:34
by M-techer
Bmw*Alex wrote:
R.ivars körde av sin vev.
Mvh
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Med 1000 hästar, 18kg i ladd och trekvart på varvstopp ja. För att inte glömma rallykopplingen.
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 27 Apr 2015, 12:08
by Danneeandersson
Väcker liv i tråden lite. Jag bygger 3l m50 nu, och undrar om det kommit upp nåt konkret om att veven går av med 2.5l svängningsdämpare eller om man ska köra
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 27 Apr 2015, 12:22
by m50b30
us Version av m3 har samma veven som m54b30.
Den anvender samma demper som m52. den lette altså.
Men det er tydeligvis alikevel ett problem over dammen.
Samme med e46 330, selv med en egen demper.
Jag varvade 8000 rpm med min m50 3.0. knekte sporkilen 2 ganger, før den havarerte. (knekt ventil)
Jag ville nok ha holdt meg under 7000 rpm i hvert fall.
EDIT: kanskje kostet på en ati demper. men det er $$$.
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 27 Apr 2015, 13:51
by Danneeandersson
Ok. Ja ati dämparn kostar ju.. fan jag har ju köpt ventiler och fjädrar så jag vill ju varva lite.. men har nån kört av nån vev ?!
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 27 Apr 2015, 16:33
by Nisse Järnet
Ivars har, kommer dock inte ihåg omständigheterna
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 27 Apr 2015, 18:58
by erikjakan
Köp en ATI dämpare, det är värt det!
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 27 Apr 2015, 19:15
by Danneeandersson
Bilfan blir aldrig klar ! Haha sjukt..
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 02 May 2015, 20:26
by rasstut
Bygger også en m50b30 . Hva gjør folk med triggerhjul bak på veven ? Har inte hinnat åpne 330 motorn endå ,så har inte fått kickat så mycke . Nån som vet hur m50 grejer seg med 87mm boring ? Kanskje tryggere och köre 86 mm
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 02 May 2015, 20:55
by Danneeandersson
Verkar som det bästa alternativet är att köpa ati dämparn i shopen. Dyrt men kanske är värt det..
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 09 May 2015, 09:18
by Danneeandersson
Nä nu blir jag knäpp snart.
S52b32 har samma vev som m54 b30.
S52b32 har exakt samma svängningsdämpare som m52b28!! Alltså med trigger...
Så varför funkar det om det är absolut livsfarligt att åka med m52 dämpare på m50b30???
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 09 May 2015, 09:56
by danneeee
Nej s54b32 veven är inte samma som m54b30.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: M50b28 vs m50b30
Posted: 09 May 2015, 10:19
by Danneeandersson
Jo samma art nr på realoem iallafall ?