Page 3 of 5

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Posted: 19 Dec 2014, 07:58
by tlantz
Ser fint ut!

gillar m54an :D
kämpa på!

E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!

Posted: 23 Mar 2015, 03:02
by DSK08
Nu är det på tiden att jag gör en update... Mycket har hänt och mycket har inte hänt, projektet har skjutits upp gång på gång och fått stå pga andra prioriteringar osv men nu är det dags att ta tag i det igen!
M20:in som satt i bilen är såld, bilen har bytt garage för sista gången till ett garage som har allt och där jag har vänner som också har plats..

Planerna för bilen har även dom ändrats, som det ser ut nu så blir det inte smidd maskin till denna säsong utan det kommer prioriteras att SFRO-regga den och köra oöppnat denna säsong samt satsa på drivlina och soppasystem och istället smida den i vinter till nästa säsong.. Har sakta men säkert köpt på mig en del här och där, men nu börjar det bli hög tid att börja skruva ihop den!

Receptet denna säsong kommer bestå av:
Oöppnad M54B30
M3E36 Kylare i aluminium
Precision 5862
Skottsäker bakvagn
328 kardan (för denna säsong)
ZF låda från M54B30
M30 Svänghjul
Sachs 765 + 6p sinter
VEMS
Nuke Fuelrail
Bosch 1300cc spridare
DW200 intank och förmodligen en DW350IL externt
3,5" DP och 3" resten av vägen
BTR/WG/Dump återstår att se..

Har ni några åsikter/tips är ni mer än välkomna att yttra er! :)

Bifogar flertalet bilder härnedan så ni ser lite vad som hänt under tiden jag varit borta.. VARNING FÖR FOTOBOMB!! :mrgreen:

Precis innan M20 maskinen lyftes ur

Image

Ser lagom elak ut.. :twisted:

Image

Maskinen urlyft!

Image

Var även iväg och hämtade en nyflockad instrumentpanel samt handsfack som ska i sen! :)

Image

Bonusbild innan den flyttades ut från dåvarande garaget :roll:

Image

Bild från när den skulle transporteras till nya garaget..

Image

Framme i nya garaget :mrgreen:

Image

Bonusbild på kolvarna som ska i till nästa säsong :roll:

Image

Köpte på mig ett tillfälligt grenrör för denna säsong utav Fernis, blir nedmonterad turbo :P

Image

Köpte även en Precision 5862 häromdagen utav Jorgen här på forumet, tack för en smidig äffär! :mrgreen:

Image

Sen var jag iväg idag och hämtade en M3 E36 kylare i aluminium som jag fick tag i billigt :mrgreen:

Image

Svängde förbi garaget för att dubbelkolla så att den får plats, och det blir nog kanon! :D

Image

Det var allt för denna gång.. Om någon har någon av följande saker till salu så hojta gärna till, är ute efter Sachs 765, Bosch 1200cc, Nuke Fuelrail, DW200/350il, M50 spjäll/insug, Nuke/Tial/Precision/PPF dump och WG.

Over and out! 8)

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!

Posted: 23 Mar 2015, 09:05
by niclasmann
Ser bra ut!
Gasa på nu så du hinner klart med till i sommar! ;)

/Niclas

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!

Posted: 24 Mar 2015, 21:23
by jorgen
storhandlarn :D

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!

Posted: 25 Mar 2015, 14:40
by Performance
Ser grymt ut :) Kämpa på! snart sommar hehe ;)

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!

Posted: 26 Mar 2015, 18:17
by Christer K
Får det plats med snigel nedmonterat?

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!

Posted: 27 Mar 2015, 08:37
by DSK08
Christer K wrote:Får det plats med snigel nedmonterat?
Yes men inte någon tjock lastbilsturbo med grovt gods pga att grenröret är så tight byggt, men inga problem med en Precision och förövrigt är det mer plats där nere än där uppe! :mrgreen:
niclasmann wrote:Ser bra ut!
Gasa på nu så du hinner klart med till i sommar! ;)

/Niclas
Tack man! Jadå nu jävlar ska det skruvas..
jorgen wrote:storhandlarn :D
Det vet du! 8)
Performance wrote:Ser grymt ut :) Kämpa på! snart sommar hehe ;)
Jadå det är bara att ligga i!

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - BIG UPDATE!!

Posted: 27 Mar 2015, 13:43
by erikjakan
Inga fler bilder på köpta delar förrens du byggt lite nu ;)

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - Bakvagn

Posted: 02 Apr 2015, 01:31
by DSK08
På Eriks begäran så har jag hållt mig från att uppdatera förrän det har hänt något med bilen haha..

Under den senaste veckan har jag hunnit handla in en del grejer till, och småskruvat lite. Låter bilderna tala för sig själva!

Började med att provmontera ett nytt AEM-filter jag haft liggandes, det får duga för denna säsong.

Image

Sen införskaffade jag mig ett par 4-kolvs Brembo-ok, tanken är att ha dessa fram med några schyssta belägg och typ M3 E36 skivor eller liknande i ~320mm size, ska gå igenom dessa med renoveringssats, blästra och pulverlacka blanksvarta. Men för tillfället kommer dom få vänta tills jag har fått igång bilen.

Image

Kom även över ett par breddade 8" plåtisar billigt som jag kan ha slicks på sen när det blir dags för lite rakt-fram-åka. 8)

Image

Sen var jag förbi min käre farbror och hämtade mitt plenuminsug som legat där i typ ett år, inte världens vackraste men det är bromsat över 700whp på mer än 2 bar med detta så det ska nog funka fint, funktion före form! Kommer nog köra på detta och fimpa M50 insuget bredvid för att ta runners ifrån det, så borde jag få plats med originalbromsservo osv.

Image

Han hade även en turbo som låg och skräpade i hyllan som jag fick, misstänker att det kanske är från Schwitzer S300-serien? Ett lastbilsagg som mäter 58mm in 62mm ut iaf, om någon tror sig veta vad det är för agg får ni gärna PM:a mig.

Image

Som om inte det vore nog så gav han mig även en verktygsvagn då han tyckte jag skulle lägga pengar på verktyg istället för en budgetvagn med budgetverktyg, vilket jag verkligen behövde! :D

Image

Så dagen efter åkte jag iväg och handlade lite kompletterande verktyg.

Image

Införskaffade mig även ett Nuke Catchtank kit som innehöll bottenplatta, catchtank, filterhållare, 2st slimline filter och 2st DW301. Sinnessjuk finish och kvalitetskänsla på dessa prylar, rekommenderas starkt! :roll: Kommer köra med en DW200 i orgtank som förpump och sen dessa 2st DW301 i catchtanken.

Image

Sen igår så köpte jag äntligen en skottsäker bakvagn utav en garagepolare! :mrgreen: Med det sagt och gjort så var det dags att börja skruva ner den gamla bakvagnen..

Image

Gamla Compaktbakvagnen nere!

Image

Så nu står hon såhär i väntan på att den nya bakvagnen ska upp.. :)

Image


Det som ska göras i helgen/nästa vecka är:
Tömma och hissa ner tanken så att jag kommer åt att byta dom sista soppaslangarna mellan tank och catchtank till 10mm etanoltålig slang.
Få diff-fästen till 210 diffen svetsade
Försöka få tag i stora E34/E32 nav till nya bakvagnen
Hänga upp nya bakvagnen

Det var allt för denna gång, until next time! :wink:

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - Bakvagn

Posted: 03 Apr 2015, 07:28
by kungen12321
Denna projekttråd hade jag missat:(
Du har lagt ribban på rätt nivå så nu är det bara att gasa på:)

Grym bil och lycka till!!!!!

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - Bakvagn

Posted: 03 Apr 2015, 11:18
by Nisse Järnet
Fet bil tamefan :D

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO - Bakvagn

Posted: 05 Apr 2015, 17:28
by DSK08
kungen12321 wrote:Denna projekttråd hade jag missat:(
Du har lagt ribban på rätt nivå så nu är det bara att gasa på:)

Grym bil och lycka till!!!!!
Tackar kul att höra, din kärra är ju inte nådig den heller! :mrgreen:
Nisse Järnet wrote:Fet bil tamefan :D
Tack detsamma! :D

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO

Posted: 06 Apr 2015, 06:33
by DSK08
Inte alltför mycket som har hänt i dagarna då jag jobbat, varit på elmia osv men igår kväll var jag förbi en sväng i garaget och fick lite gjort..
Låter bilderna sköta snacket!

Har fått diff-fästen tillverkade av garagepolaren Thommy! :)

Image

Plockade bort originalinsuget från M54:an, fy helvete vad mycket kablar och kontakter det var...

Image

Skruvade även av växellådan och originalkopplingen.

Image

Eftersom jag fick med mig en ny växellåda under elmiaresan! Blev en ZF GS5-39DZ med grova axeln på 10 splines från en E46 330D :mrgreen: Kommer bli kanon då jag har 2,79 utväxling i diffen.

Image

Sen var det dags att tömma tanken på gammal etanol då den skulle ner för att jag skulle komma åt att byta de sista slangarma mellan catchtank och tanken.

Image

Medans tanken stod och tömdes så fick det bli lite komisk dekaltrimning. :lol:

Image

Passade även på att skriva en gullig skylt till garagepolarna.

Image

Tanken nere och snabbt rengjord, ska rengöra grundligare ännu en gång innan den ska upp igen.

Image

Det som står på agendan inför nästa gång jag ska förbi garaget är:
Åka och handla ny slang till påfyllningsröret, nya grenrörspinnbultar och muttrar, grenrörspackning och röret mellan baljorna i tanken.
Få upp motorn på motorstativ
Byta de sista soppaslangarna
Skruva upp tanken igen

Jagar även enkelmasse M30 svänghjul för fullt, är det någon som har ett eller vet någon som säljer får ni gärna hojta till...

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO

Posted: 06 Apr 2015, 19:41
by JockE28
Jag letade också enkelmasse. Men jag gav upp och gjorde ett eget :)

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO

Posted: 07 Apr 2015, 04:07
by DSK08
JockE28 wrote:Jag letade också enkelmasse. Men jag gav upp och gjorde ett eget :)
Haha ja, verkar vara omöjligt att få tag i ett... :evil:

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO

Posted: 07 Apr 2015, 07:24
by rockker
DSK08 wrote:
JockE28 wrote:Jag letade också enkelmasse. Men jag gav upp och gjorde ett eget :)
Haha ja, verkar vara omöjligt att få tag i ett... :evil:
Sjukt svåra att hitta tyvärr. De flesta verkar tro dem är gjorda av guld och tar ockerpriser för dem.
Med priser mellan 1500-2000kr som man ändå måste svarva och balansera, så är det enligt mig mer värt att köpa ett nytt från tex ppf.

Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO

Posted: 07 Apr 2015, 07:28
by JockE28
Gick väl ett här för 2500 för ett tag sedan :lol:

Är ppfs balanserad och klara?