Page 3 of 3
Posted: 22 May 2006, 14:55
by fulingbusen
vore perfekt!
Posted: 22 May 2006, 16:08
by Zwofurti
fulingbusen wrote:Jag ringde upp dom igen och BMW måste skriva på att bilen klarar den effektökningen. Dvs bromsar drivlina mm klarar den ökade effekten
japp! men vad bilen klara för vrid tex har sbp listor på
Posted: 22 May 2006, 18:10
by kallevedlund
Posted: 22 May 2006, 18:24
by Zwofurti
1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).
Posted: 22 May 2006, 18:37
by Nisse Järnet
Dom tog väl bort kolkanistergrejen nyligen eller?
Posted: 22 May 2006, 21:59
by fulingbusen
ok, så då räcker det med ett intyg att bilen klarar effektökningen. Va bra!
Vart sitter 2.5liters märkningen på M50?