Page 3 of 7

Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 20:00
by Dawe_A
så ni menar att du kan reggae med turbo och e85 sen är det nog? inga som helst andra mods? det låter för bra för att vara sant. har dom släppt på reglerna så.

då ska jag regga m5an med turbo och e85 nästa säsong

skickat från en telefon

Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 20:28
by Bolero
Men fan Dawe. Du behöver ju byta drivlina och bromsar med?

Re: Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 20:37
by jorgen
Dawe_A wrote:så ni menar att du kan reggae med turbo och e85 sen är det nog? inga som helst andra mods? det låter för bra för att vara sant. har dom släppt på reglerna så.

då ska jag regga m5an med turbo och e85 nästa säsong

skickat från en telefon


Är nog knappast möjligt. Eftersom det är 15kw/100kg regeln så lär den ju väga typ 2,5 ton

Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 20:37
by Dawe_A
nej tydligen inte? ;-)

skickat från en telefon

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 21:27
by Nemesis_turbo
jo det är regeln max 15kw/100kg eller max 10% effektökning från original och max 20% vrid

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 22:38
by Moker
holsta wrote:Enligt Bosse kan man samtidigt montera turbo när man reggar med etanol och eftermarknadssprut.

Citerat av Bosse : "Ombyggt fordon innebär att du byter motor, transmission, hjulupphängningar och bromsar.
Om du bara bygger om till etanoldrift så får du i och för sig montera turbo - men inte bygga om bilen för övrigt."

Det får jag till att du får montera turbo men du får inte öka effekten mer än 15% eller vad det är? Finns ju en effektgräns på vanligt besiktning också. Alltså ökning.

Bosse är ju trots allt ombudsman på SFRO så han borde ju ha koll på sakerna han pratar om.


Varför borde inte detta gå? Etanolkonverterar så gör man ändring i motor, byte av spridare t.ex... Då borde ändring av motor stå som utfört, då kan man väl sätta dit en liten turbo och regbesikta och gå efter kraven ang effekten ? Låter logiskt för mig, ska försöka titta upp de, helt klart intressant :D Vore skönt att slippa byta ut hela bilen!

Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 22:46
by Dawe_A
så man kan inte mappa om bilen och lägga varvstoppet på 4500 rpm och därmed inom effektgränserna.

nej det kommer förmodligen inte gå, värdelöst att försöka regga bilar med bra pulver org

skickat från en telefon

Sv: Re: Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 23:02
by johan_e36
Dawe_A wrote:så man kan inte mappa om bilen och lägga varvstoppet på 4500 rpm och därmed inom effektgränserna.

nej det kommer förmodligen inte gå, värdelöst att försöka regga bilar med bra pulver org

skickat från en telefon



du måste dra den mot stoppen de kollar dom i bromspappret och vad varvstoppen är std på motorn.....
jag drog min till 6000 bara så fick göra om å göra rätt !

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 00:08
by holsta
Jag citerar bara vad han skrev till mig. Det borde ju gå att göra så. Man kan ju säga att man måste köra turbo för att få ner avgasvärdena med etanol? Räcker ju att bara slänga på en liten volvo snurra eller liknande med typ 0,3 i ladd sen åka till masen och bänka :)

Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 00:56
by johan_e36
verkar ju vara olika mellan alla besättningsmän. ja verkar att han som besiktat min har bessat många. och är väldigt påläst..

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 03:59
by Moker
Johan, du har besiktad din med turbo på detta vis? Dvs som etanolkonverterad och inte som ombyggt fordon? Nu börjar det bli intressant :D

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 04:30
by Spiidfriik
Ni blandar äpplen och päron ganska friskt och då blir det oredigt.

Vid ett "motorbyte" till en annan motor än vad som satt där standard får man modifiera vissa saker i viss utsträckning för att få den nya motorn att att passa fysiskt. Saker som insug, grenrör, oljetråg, motorfästen. Dock får motorn inte ändras så den avviker från sin avgascertifiering, tex slagvolym, motorstyrning, överladdning. Den nya motorn får ge max 10% mer vrid och 20% mer effekt än standardmotorn som monterades i fabrik.

Vid "miljökonvertering" (alltså E85) faller kravet på att motorn ska vara avgascertifierad. Detta öppnar dörren att modifiera motorn. Slagvolym, motorstyrning, överladdning, whatever är fritt fram. Men forfarande gäller max 10% vrid- och 20% effektökning mot vad bilen hade som standard. Samma avgaskrav som på en standardbil vid vanlig kontrollbesiktning gäller också. Kombinerar du med "motorbyte" kan du lyfta i vilken motor du vill och bygga om den hur du vill. Men fortfarande gäller max 10% vrid och 20% effekt mer än STANDARDMOTORN bilen hade.
Man måste uppvisa ett bromspapper och vid överladdning ska det vara minst 0,3 bar laddtryck och motorn skall dras till standard varvstopp.
Detta gör att man kan glömma att bara turbokonvertera en M5 (eller nåt annat för den delen) för den kommer att lämna mer än 10% mer vrid vid 0,3 bar och E85...
Installationen ska vara rimlig, dvs turbon ska motsvara den angivna effekten någorlunda och inte vara uppenbarligt god för mkt mer.

För att komma runt gränsen +10/20% måste du få bilen klassad som "ombyggt fordon" för då är effektgränsen 15kW per 100kg istället, ingen vridgräns. Detta oberoende av vilken bil du bygger på och vilken motor den hade standard. För att få den klassad som "ombyggt fordon" måste bilen modifieras ganska mycket. Generellt säger man att motor, växellåda, bakaxel, samt alla skivor och ok samt huvudcylinder måste bytas till andra/större/bättre än vad som satt standard på den bilen du bygger på. Du MÅSTE alltså byta motor. Blir därmed besvärligare/dyrare att klassa in en M3 än en 325, men effektgränsen är samma för båda. På en 325 skruvar du på M3 grejer och är hemma, på en M3 blir det klart besvärligare att uppgradera eftersom det inte finns (hyfsat) billiga bolt on grejer att ta från en serieproducerad storebror i samma utsträckning.

Nyckeln är alltså att få bilen typad som "ombyggt fordon" OCH "miljökonvertera" den till E85. I Kombination får du en gatlegal BMW med överladdad BMW motor av egen (eller annans) konstruktion. Detta betyder att du inte kan få igenom en E36 325 med turbokonverterad M50, däremot med turbokonverterad M52 (eller M20 eller M30 eller...) medan en E36 318 går utmärkt att få godkänd med M50 turbo. SFRO måste förbesiktiga bilen innan regbesiktning inför både "ombyggt fordon" och "miljökonvertering", smidigt att göra båda samtidigt. Då blir det även bara en regbesiktning ist för två.

Kom ihåg att vi använder reglerna på ett helt annat sätt än de var tänkta för när de skrevs. Därför blir vissa saker ganska baklänges med vårat användande av reglerna. Som att en 318 med M3 bromsar får ha mer effekt än en standard M3 får ha.

Några snabba och mycket generella recept med bolt on mods:
E21 316-318 med M20B28 turbo, 525tds låda, E30 325 diff och bromsar (inte helt bolt on).
E30 318-320 med M50B25 turbo, E36 ZF låda, E30 M3 diff och E30 325 bromsar.
E36 318 med M50B28 turbo, E36 ZF låda, E36 325 diff och bromsar.
E36 325 med M54B30 turbo, låda, diff och bromsar från M3 3,0.
E36 M3 3,0 med S54B32 turbo, låda och diff från 3,2 (6vxl och 210) skivor från E46 M3CSL och E38 750 ok.
E34 518-525 med M60B40 turbo, M60B30 låda, M5 diff och bromsar.
E46 M3 med S50B30 turbo, 6vxl diesellåda, kanske 760 diff (ingen aning hur den passar och drivaxlar etc), E46 M3CSL skivor och E38 750 ok.

I somras rullade (som jag känner till) 3st lagliga BMW med turbokonverterade BMW motorer bara här i Piteå. Johans ovan är en av dem (E36 325 Coupé/M52B28) plus en E30 318is/M50B28 och en E30 M3/M50B25. Samtliga ombyggda fordon som miljökonverterats till E85, alla typade och konverterade i somras.

Detta är som jag förstått saken. Jag är inte SFRO-snubbe och jag har inte fått igenom något bygge själv. Men jag är god vän med en mkt påläst SFRO-snubbe och jag är jävligt intresserad. =)
Hoppas det blev begripligt, klockan är ändå halv fem på morgonen och det är dags att sova...

Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 06:19
by johan_e36
bra skrivet Sundström nu förstår nog alla!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Sv: Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 06:21
by johan_e36
Moker wrote:Johan, du har besiktad din med turbo på detta vis? Dvs som etanolkonverterad och inte som ombyggt fordon? Nu börjar det bli intressant :D

etanolkonverterad å ombyggt fordon är den reggad som..

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 06:56
by Loordan
Så bosse på sfro snackar nattmössan om att det är godkänt med turbokonvertering på min m50b25 i min 325:a.
så motorvolymen måste ökas helt enkelt? det är ju ett kliv rakt in i 1800 talet :D
Men så är det väll då iaf:) Tackar för den långa infon det var behövligt.
:)

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 09:00
by Nemesis_turbo
kör du e85 får du montera turbo på din maskin. då behöver du itne byta

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 19 Dec 2012, 10:22
by Nisse977
Nja alltså om jag förstått det rätt så får man INTE ha samma motor kvar i bilen när man E85-konverterar även om man modifierar den med en turbo?
Men frågan är om man får ha samma motortyp. Tex får jag ha en M20B25 i en 320i som original har M20B20 ? Eller måste det vara en helt annan motortyp, tex M50 eller S14 osv?

Känns som jag nästan borde vara hemma med bygget inför en eventuell miljökonvertering.

Grundbil: E30 320i -87 med kat
Modifieringar:
M20B25 från 325iX (smidd 2,7l) med turbo och E85
Slangar bytta till E85 tåliga
Vi-pec V88
E39 528i växellåda och kardan
E34 525td bromsad 188-diff
E30 325i drivaxlar
E30 325ix bromsar bak
Audi S3 uppdateringsskivor fram 323x28mm
E34 540i bromsok fram
E36 styrväxel

Ska antagligen i en 735i huvudbromscylinder snart.


Är det något som fattas förutom en mindre turbo och en kat på avgassystemet? Om det nu inte var så att motorn är fel pga att det är en M20, om än med annan volym.....