Page 3 of 13

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 06 Feb 2013, 21:27
by Loordan
Gött. Jo jag förstog det erik. :) men skall finpillas såsmåningom. Skall fåigång allt nytt först innan jag avancerar med alsen. Men det är fränt med sputt fräs o pang pang!
skall förövrigt mappa om bilen efter jag pillat lite i vinter. Nytt från scratch. inget illa menat. men han vill åta sig jobbet mycket förmånligt. Och då det finns tillgång till bänk med så blir det nog grejor. Hoppas motorn håller denna säsong med. Skulle inte gråta om den rasade men det är fränt att den tål trycket:D peppar peppar!

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 06 Feb 2013, 22:19
by Erikk
Haha nej det är lugnt.
Den motorn har gått fint och har piskats mycket :)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 13 Feb 2013, 22:27
by Loordan
Dax för update!!
Tigat tryckrör med polare!
Image

monterat e46 330 skivor klossar o handbroms bak!
Image


så blev det:)
Image

dump!
Image

ny oljeslang och lindad dp :)
Image

gammal vs ny fläkt. :) Volvo v70 turbo fläkt. spal fläkten sitter på framsidan nu :)
Image

Kopplar bränslepumpar.ska köra dom separate och se om det går att använda nån funktion så att andra pumpen hoppar igång vid 1kg laddtryck. då en DW200 pumpar jävligt fort.Provade den o fylla en dunk. ca 7 liter gick jävligt fort och det ska nog inte behövas under 1kg.:)

Image
Image

skaffat en saab 95 magnetventil :)
Image

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 14 Feb 2013, 01:56
by HellMek
Loordan wrote:
Kopplar bränslepumpar.ska köra dom separate och se om det går att använda nån funktion så att andra pumpen hoppar igång vid 1kg laddtryck. då en DW200 pumpar jävligt fort.Provade den o fylla en dunk. ca 7 liter gick jävligt fort och det ska nog inte behövas under 1kg.:)
Tänk på att flödet inte är riktigt jämförbart vid fritt flöde och 5 bars tryck :)

Men att slå igång andra pumpen vid laddtryck är ändå vettigt tycker jag.

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 14 Feb 2013, 11:48
by Loordan
yes. Det blir ju ändrande förhållanden med spridarna . :) men helheten säger nog att det inte behösv 2 pumpar under 1kg. :)
tror det finns nån liten funktion i vemset som jag kan använda mig av. typ nos kontroll eller nått :)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 17 Feb 2013, 17:40
by Loordan
har nu startat upp den igen. och undrar mest över 2 saker. Jag har inga tänd/spridar utgångar kvar. Och har boost controlern att utnyttja med. den drivs inte med 0.3A utgång va? vet inte vad jag ska köra den på.
Och hur får man K-type egtn att lira fina i vemset? Jag egt kablaget som sticker ut ur boxen men vart hittar jag inställningarna i vemstune? Tittade på analog input calibration och hittade längst ner att man kunda sätta egt på ch0 .men är det rätt? hittar ingen info nånstans om det är den som är rätta porten ..
Mvh

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 18 Feb 2013, 20:18
by Barry
räkte det med att byta broms skölden för att få med backarna till handbromsen?
annars bolt on eller??
jävligt imponerad över tålamodet med elkopplingen :D

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 18 Feb 2013, 20:32
by HellMek
Loordan wrote:har nu startat upp den igen. och undrar mest över 2 saker. Jag har inga tänd/spridar utgångar kvar. Och har boost controlern att utnyttja med. den drivs inte med 0.3A utgång va? vet inte vad jag ska köra den på.
Och hur får man K-type egtn att lira fina i vemset? Jag egt kablaget som sticker ut ur boxen men vart hittar jag inställningarna i vemstune? Tittade på analog input calibration och hittade längst ner att man kunda sätta egt på ch0 .men är det rätt? hittar ingen info nånstans om det är den som är rätta porten ..
Mvh
Kan inte VEMS ett skit, men boost control ska du köra på en PWM-utgång.

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 19 Feb 2013, 11:25
by Loordan
Kapa bromsskölden är ett måste. då infästningen inte passar. man får kapa lite i taget och måtta. Sen "pitten" som sitter på bärarmen måste bort om man skall ha handbromsbackarna till o funka. o dom måste såklart vara 330 med. Sen får man bygga en adapter platta. utgå ifrån hålen som bromsskölden sitter i .dom 2 främre. Och gör plåten i 3mm så kommer den förbi bromsskivan utan att ta i. Sen får du göra en rejäl klack som är 15mm hög,20bred och 10 tjock..typ. ska se om jag hittar ritningen.annars är det bolt on. :)

Okej. boost controlen får väll läggas där nånstans. Är du säker på att det är pwm signal på saab 95 ventilen? :)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 19 Feb 2013, 15:23
by HellMek
Loordan wrote: Är du säker på att det är pwm signal på saab 95 ventilen? :)
Ja, alla såna ventiler är av den typen. Men varför kör du inte en "MAC" ?

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 20 Feb 2013, 11:35
by Loordan
Det är sant när du säger det. Pratade men en kille som skulle mappa min bil snart och han rekomenderade den istället då den var känsligare och lättare att ställa in enligt hans tycke. Så jag körde på det. :)
Vi får se när den ska provas! :D

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 20 Feb 2013, 17:13
by HellMek
Loordan wrote:Det är sant när du säger det. Pratade men en kille som skulle mappa min bil snart och han rekomenderade den istället då den var känsligare och lättare att ställa in enligt hans tycke. Så jag körde på det. :)
Vi får se när den ska provas! :D
Ja det är en fördel att välja sånt mapparen är van att jobba med :) Har dock svårt att tro att saabens har bättre precision. Själv kör jag med den vanligaste typen som sitter på volvo, vag m.fl. Mest för att den är så lätt och hitta om man akut behöver en ny!

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 20 Feb 2013, 22:07
by Loordan
jo jag kände så med. Har han labbat mycket med dom och tycker dom funkar perfa så körde jag på det. Hade en mac ventil men sålde av den..:)

Har by the way labbat sönder min styrbox. Har råkat koppla 12v en snabbis på launch ingången. vilket är en 5 volt. så nu väntar jag på en liten pryttel som jag bställde från vems.hu så det blir att panga fram en lödkolv inom kort så man kan prova alla funktioner på att. :)
Måste hitta nån fin funktion i vemset som jag kan utnyttja för att få en styrsignal för min sekundära bränslepump. Annars får jag väll åka med 2 samtidigt men känns lite heavy duty . :D

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 21 Feb 2013, 14:40
by HellMek
Loordan wrote:jo jag kände så med. Har han labbat mycket med dom och tycker dom funkar perfa så körde jag på det. Hade en mac ventil men sålde av den..:)

Har by the way labbat sönder min styrbox. Har råkat koppla 12v en snabbis på launch ingången. vilket är en 5 volt. så nu väntar jag på en liten pryttel som jag bställde från vems.hu så det blir att panga fram en lödkolv inom kort så man kan prova alla funktioner på att. :)
Måste hitta nån fin funktion i vemset som jag kan utnyttja för att få en styrsignal för min sekundära bränslepump. Annars får jag väll åka med 2 samtidigt men känns lite heavy duty . :D
Klarar inte vems att hantera en extra pump så kan du lätt lösa det externt. Bara en tryckvakt och ett relä ju :)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Kopplar iac,egt,ladd

Posted: 24 Feb 2013, 11:08
by Loordan
Sant. Måste försöka förstå funktionerna i motorsport funktionen snart. Har funderingar på mitt vems ALS nu med. mycket finlir nu!

ALS då.
Folk säger att man ska köra med tomgångsmotorn som en spjällöppnare när man slår av gasen så att man ändå för en rejäl förhöjdtomgång = ign retard och lite ladd mellan växlinarna.
Men. Bmw tomgångsmotor som jag använder. är en 3 trådig.alltså går den på 2 signaler kablar och en jord.
Har ställt in tomgången på bmwn på 1000rpm nu,och då använder jag mig av 2 spridar utgångar nu för att få det att funka.
Skall jag köra med als så finns det en throttle kicker solenoid funktion där som skall användas när man släpper gas och då skickar den ut en 12v signal och sätter fart på en komponent. men det går ju inte möka ihop utsignalen från als funktionen och en av signalkablarna från tomgångsmotorn. även om jag sätter på dioder osv så känns det som att det inte kommer att funka. då tomgångsmotorn jobbar med pwm och inte en 12v signal..
Så frågan är om jag skall använda mig av en klassisk "kicker ventil" eller vad man ska kalla det. Dom funkar ju med 12V.
Image

Och koppla ihop den med en vajer och utnyttja farthållar vajer positionen?:)

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Väntar på Mac-ventil

Posted: 19 Mar 2013, 19:18
by Loordan
Tog tomgångmotorn som luftspjäll till ALS funktionen. Funkar men den skulle behöva mer luft. Men men.Den bygger ju ladd iaf:)
Förövrigt så fick jag ej saab mv att funka som jag ville.den agerade slött. Tror det har sin orsak i ventilens utgångar. (1,5mm) luftflödes hål.och min kina WG läcker lite på den undre genom kolvstången så mer flöde behövs för att hålla den uppe.
Macventilen har bättre flöde enligt många så den inväntas:)

Annars så har jag burnat mycket :D
http://www.garaget.org/video/134539

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition *Väntar på Mac-ventil

Posted: 20 Mar 2013, 18:01
by affe
När är det bra att ha ALS förutom om man åker rally? Ska du åka driftig?