Loordans E36 M62b44 Turbo!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

Då var det dax o skriva lite och dela med sig av hur grymma Bmw turbos är.

Sida 7 för motorrecept

Min bil köptes av en kille i västerås och går nu nere i smålandskogarna mest på tillställningar.
Den byggdes ihop för 2 år sedan.

Receptet 2013

Nyrenoverad,
Coopering,
Vems 3.6,
1200 Bosch spridare
E85
Z3 tråg
Oljecatchank med retur till oljesticka
Hx55 med 2mm restriktor till oljetillförsel
Hks Wastegate 50mm
Kompsänkt med 135mm stakar vanosstakar o m52b28 kolvar.
2,5 Liters vev.
M50block med vanostopp.
3,5" dp, bredbandslambda,
Stor Ic,
Dubbla elfläktar med hel alu kylare och specialbyggd fläktkåpa i aluminium.
Volvo Expansionskärl med 200kpa lock
Mac laddtrycksventil

Varvstopp 7000

Zflåda ,shortshift med 328 kardan o m3 lamelldiff
Ställbara Coilovers runt om,
m3 bakvagn.
m3 förstärkningen till diffen.
Powerflex i stora infästningen bakvagn, med M3 plattor svetsade i golvet,
Powerflex bussningar krängstag runt om,
E46 länkarmar med custombussning till bakre infästningen.
Nya länkarmar ,styrstag inre yttre o krängstag.

Image
Image
Image

Och lite filmer.
http://youtu.be/ITeXGJ4Sr8Y" onclick="window.open(this.href);return false; min bil är den svarta med isaw logga.
http://youtu.be/3LcjPOEXjsA" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Loordan on 18 Jan 2014, 15:27, edited 26 times in total.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition!

Post by Loordan »

Kan säga att idag inhandlades 4p bälten 3" av märket Sabelt även stolar av märket Sabelt godkänt till 2013.
Div.packningar för att få ihop min motor igen :)5

Image Glömde stänga huven på vägen hem från driftingen. Då blir det såhär:)

Image
För några dagar sen. Nu sitter den i stativet :)

Image Skapade en tröja som man kan köra runt i :)

Image Farsan som kan , fixade iordning grenröret så det blev plant i fräsen.
Fick sätta upp grenröret på en rejäl bit och punkta fast det då det är bökigt att få grepp om det med bara spännare.

Image skapade en vettigare oljeretur då den andra returen satt borta vid pluggen.som var bra när det var undermonterad turbo men inte lika bra vid toppmonterat.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition!

Post by Loordan »

Image Monterat ett tvärstag och stötta för 4-p bältena.
Och en bild på stolarna
Image

Lindade lite grenrör.
Image

Image
Hittade en spännande sak på min låda.Till höger om skruven är ett hål rakt in i lådan ser det ut som. Någon har tagit isär lådan en gång vad det ser ut som.
men vad ska vara i hålet? för jag antar att det inte ska vara öppet. Kollade på real oem och där fanns inget o köpa till hålet men ser ut som att det ska vara en skruv där på bilden men inte några gängor i hålet .
Vet nån ?

Image
Köpte även hem lite småskit. :)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! [Hjälp att analysera

Post by Loordan »

Image
Har identifierat detta till något som likar en skruv ? kan någon bekfräfta?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
micke_88
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2012, 21:15

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! [Hjälp att analysera

Post by micke_88 »

den skruven håller i axeln som backväxel drevet sitter på. skruva bort skruven som sitter 6cm längre fram på lådan mät längden (köp en ny m8) och sätt tillbaka gamla och en ny bult med locktite
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! [Hjälp att analysera

Post by Loordan »

Tack för det.har lyckats tänka samma bana men den är en m8*55 mm lång.har provat o sticka i skruven men det finns inga gängor där inne. kan det ha flyttats på sig där inne tror du? Försökte o rubba kalaset då jag sett en bild o det verkar vara som en halvmåne men det står still nämligen. Ideer? Mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
micke_88
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2012, 21:15

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! [Hjälp att analysera

Post by micke_88 »

går kanske att sätta i helicoil om inte axeln är allt för härdad. men då måste lådan tas isär. jag har en så där axel från en gammal rasad zf om det kan vara av intresse?
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! [Hjälp att analysera

Post by Loordan »

ska kolla igenom det du säger först. jga hittar ju inga gänger där nere det är som att något har förflyttats eller är ivägen. skruven bara går ner och smeker nått på hörnet . den är inget hål som man kan gänga i . kan det ha förflyttats på nått sätt?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! [Hjälp att analysera

Post by Loordan »

jaha, Har hänt lite sen senast nu iallfall.
Fick en hydraulisk handbroms av min snälla flickvän .Beställt en fördelningsventil och även en ladd trycksstyrning av denna modell.Någon som kör vems och denna ventil får gärna dela med sig av setup:)
Image

Har en reg besiktningstid 10 dec för att få ner passagerar antalet sen tänkte jag passa på o vikta om bilen.
Har köpt en m50b20 motor komplett med allt runtomkring som jag har monterat ner och provstartat osv.
Allt verkar lira på som det skall.
Lite småplock bara för att bilen skall gå igenom besiktningen sen efter reg bes.
Ny ruta beställd som kommer på måndag så då blir det fint.Även huven är ordnad. Hittade en i samma färg så slipper jag spruta om det.
Bilen i nuläget med org motor på plats.
Image
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Post by Loordan »

Reg bes gick fint. Bilen står nu på 1320 tjänste vikt. och 1 passagerare. 1400 kr gick det kalaset på. Men det är ganska skönt så slipper polisen tjuta över att det det inte stämmer. ser lite bättre ut..
Kontrollbesiktning så vart det 2a på avgasvärden.o handbroms. bytte olja filter och pang så blev det kanon.
även handbromsbackarna fick bytas.
så där står jag nu.
Har lyft ur motorn nu iallfall. så nu börjar finliret med turbo motorn. Skönt det:D
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Post by jorgen »

Varför inte regga med turbo om du ändå håller på?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Post by Loordan »

hur pass enkelt är det egentligen? Det för med sig en jävla massa annat som jag inte riktigt har tid och cash för :)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Post by jorgen »

Motor o lådan måste bytas vilket du har gjort. Lika så med fram o bakvagnen. Bromssytemet måste också bytas vet inte hur du har gjort där. Sedan måste du ha en katalysator
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Post by Loordan »

jorgen wrote:Motor o lådan måste bytas vilket du har gjort. Lika så med fram o bakvagnen. Bromssytemet måste också bytas vet inte hur du har gjort där. Sedan måste du ha en katalysator
Jaa då ska vi se. 320 motor + getrag låda. = en godkänd motor nedgradering. utan krav på modifiering av bromsar och dyligt pga att effekten minskar.
sen att regga med mer hk krävs ju en uppgradering då av drivlina,upphängning,bromsar, Men att stoppa i en m50b25 med turbo. Känns helt fel. Jag har hört vissa rykten om att en kille råkade få sin bmw m50 reggad med turbo men folk säger endast pga okunskap.
För en "m50" familj finns inte i bensin turbo. och du får aldrig ändra motorns originala egenskaper förutom grenrör insug vissa detaljer pga platsbrist osv. men helheten skall vara densamma som original.

Det jag har hört är att om man etanol konverterar m50 . Så finns det nått kikhål så att man får använda sig av turbo enbart för avgasvärdenas skull?
Har för mig att e36an som reggade med m50 turbo gjorde detta.
Men regbes mannen sa till mig att det är omöjligt att få godkänt på en turbokonvertering.
Men jorgen vet du nått svart på vitt om detta för jag har bara läst igenom sfro boken lite lätt och sett bmw:n som regbesiktade i bilsport tidningen för typ 6 år er.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Post by jorgen »

Har varit i kontakt med sfro o just detta. I samband med reggning som ombyggt fordon och samtidigt så får man montera turbo. Då är det 15kw/100kg regeln som gäller. Det finns ett antal bmw i landet som är reggade med turbo på det viset. Vet bla en z3 coupe som finns på rejsa. Jag ska regga min e30 med m50 med turbo o bur är det tänkt
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Post by Loordan »

jag gillar det du säger men det känns som ett stort projekt. visserligen är det redan m3 bakvagn,kardan,låda , bromsokena får väll bytas isåfall. men annars är det ju lite till som måste göras känns det som. alltsåå. Ett ombyggt fordon är ju oftast seriöst gjort med AN slang överallt och heavy duty saker överallt men det kanske inte behövs ? mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Loordans E36 325 -93 Drift edition! *Reg bes 10 dec*

Post by johankihl »

Om man byter bränsle till e85 finns det fortfarande möjlighet att registreringsbesikta med turbo. Har varit i kontakt med sfro och ska försöka med min i vinter.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply