Kallentoft - M5 S62

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by ragge_c »

hur funkar kina tigen ? :)
speeds_
Posts: 20
Joined: 11 Dec 2011, 17:34

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by speeds_ »

Jäklar va snygg den blev utan alla hemska dekaler och den svarta huven!
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by E34 RRT »

vad skall du ha för pump från fuelcell till catch?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Enmar
Posts: 126
Joined: 05 Aug 2009, 21:59
Location: lkpg

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by Enmar »

Jag har en m3 e36 3,2 styrväxel från en högerstyrd bil. Vet ej hur pass lika dom är e46:ans?
Martin Enmar

mazda rx7 v10 dubbelturbo

http://www.Driftlab.se" onclick="window.open(this.href);return false;

sponsrad av:
Driftlab.se
5100.se
AM:s mekaniska
Bjprace.se
spacers.se
Kallentoft
Posts: 28
Joined: 20 Sep 2011, 22:39

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by Kallentoft »

Falck wrote:Rejäla rör ! vad kör du för dimensioner på avgassystemet?


Det är 3,5" bakre delen.

ragge_c wrote:hur funkar kina tigen ? :)


Är riktigt nöjd med maskinen


E34 RRT wrote:vad skall du ha för pump från fuelcell till catch?


Använder mig faktiskt av en "stor biltema" här. Har några liggandes så det blev naturligt. Under vintern blir det nog en lågtrycks pump här. Vill inte ha några strul med något i sommar.

Enmar wrote:Jag har en m3 e36 3,2 styrväxel från en högerstyrd bil. Vet ej hur pass lika dom är e46:ans?



Skulle vara guld värt, du har pm!





Tackar för alla kommentarer!


Bygger vidare på bilen


Just nu lägger jag all ledig tid i garaget. Lite bilder på vad jag gjort senaste tiden nedan.



Avgas är nu färdigt. Kommer att coata grenrören efter mappning.

Image


Image


Image


Kylaren har fått fästen.


Image


Vattenrör klara.

Image


Image




Har byggt expansionkärl och vevhusburk


Image


Image


Image


Image


Ser kanske lite konstigt ut men har svetsat ett fäste för BTR. Är inte helt färdigt än men allt byggs för att skyddas från värme.


Image


Lyfte ut motorn igen för att gör klart det sista. Hoppas efter detta det skall bli sista gången innan mappning iallafall. Schimsat in slavcylinder med nya svänghjulet.


Image


Packboxar bytta och nya pressade slangar.

Image


Image


Feulrails ombyggda med nya Bosch Ev14 1200cc


Image

Image


Kapat slang och pressat.




Image

Svetsat rör för expansionskärlet

Image


Sålde alla mätare jag hade innan och kommer att köra AIM dash och Innovate mätare rakt igenom. AIM GPS för loggning.


Image


Image


Har byggt om orginal elektrisk gasreglering till mekanisk.

Image




Största arbetet har varit elsystemet som har tagit mycket tid.

Image


Image


Image


Bränslesystemet nästan helt klart.


Image


Har mätt igenom hela elsystemet och kommer att starta upp maskinen direkt triggerlösningen för vevev är klar.


Bara ett test för att se att allt passar. OBS kablar ej färdigdragna.

Image



Gammal bild men visar lite helheten.

Image



Mycket arbete kvarstår här. Kommer att hålla det rent för att hålla nere vikten. Kommer att lacka främre delen matt svart för solen. Senast jag vägde bilen låg den på 1220kg med fulltank.

Image



Hittade en gammal bild på åket. Kommer att hålla bilen mörk men så klart lägre och bredare efter vintern.

Image




Mvh// Kalllentoft
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by Pilliam »

Väldigt snyggt!

Jag får rysningar när jag ser bilden från passagerardörren på "inredningen", så rent och fint
318is -90 turbo
User avatar
HenrikE
Posts: 168
Joined: 14 Dec 2007, 20:02

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by HenrikE »

Så jävla vackert så man blir ju tårögd!
http://www.youtube.com/onkelsvenne" onclick="window.open(this.href);return false;
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by Sten »

Väldigt imponerad!
Både snyggt och funktion!
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by _anders »

:D snyggt!!
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by r.ivars »

Pimp!!!!!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by Dajb »

man bara hoppas på mer och mer bilder, vilket otroligt fint bygge, fan så man själv skäms med sitt egna :P


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by xelerator »

fukn hawwt..

bra jobbat..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
bmw545tic
Posts: 986
Joined: 14 Feb 2008, 21:42
Location: Storå
Contact:

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by bmw545tic »

ballt bygge, men hur fan har du lyckats få ner vikten så mycket? är det motorn som är lättare än min eller har jag missa och kapa någonstans :shock:
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by _anders »

Undrar jag och på :) VS motor sin vägde väl rundt 1400kg, jag har inte vägd min än..
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
bmw545tic
Posts: 986
Joined: 14 Feb 2008, 21:42
Location: Storå
Contact:

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by bmw545tic »

_anders wrote:Undrar jag och på :) VS motor sin vägde väl rundt 1400kg, jag har inte vägd min än..

1240väger min och den är ju ganska tom :D
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
Kallentoft
Posts: 28
Joined: 20 Sep 2011, 22:39

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by Kallentoft »

Kul att ni gillar det, tackar!

Själv är jag sjukt imponerad över många byggen här på ppf forumet!


bmw545tic wrote:ballt bygge, men hur fan har du lyckats få ner vikten så mycket? är det motorn som är lättare än min eller har jag missa och kapa någonstans :shock:


Svårt att redovisa för exakt vad det är som gjort att bilen blivit så "lätt" som den ändå är. Vet att mycket ligger i dörrarna. Vet att jag kapat bort precis allt som inte behöver vara där, de väger ca 11kg/st. Många bäckar små är det ju som gäller.

*Taklukskonstruktionen väger. Den är borta.

*Krockbalkar och allt annat smått o gått i fram- och i bakstötfångaren är borta. Fästen i alu.

*All plåt som inte behövs i bakluckan är borta.

*Hela underredet är skrapat. Allt onödigt här är också borta.

*Lättare länkarmar.

*Ingen plåt i bagaget, dock en tunn fyrkantsprofil till tanken, pumpar mm.

*Stolar och stolsfästen finns mycket vikt att hämta + en stol.

*Ingen instrumentbräda, inga onödiga kablar.

*Lätta bromsok.

*Tror att stående pedalstället med cylindrar är lite lättare.

*Mindre batteri

mm....


Har vägt bilen på två olika vågar och båda gånger blev det runt 1220-1230kg. Den ena gången på besiktningen(bilen är inte besiktigad) och andra gången på corner weight (skall ha ett papper på det någon stanns).

Som sagt har jag lagt till mer saker nu men även tagit bort och gjort saker lättare. Tror dock att vikten kommer landa närmare 1300kg till 2013. Dock skall jag skaffa lättare fälgar, och mer kolfiber så klart! :D

Image


Som sagt svårt att säga, hur eller varför men så är det.

Mvh// Kallentoft
User avatar
Jespersson
Posts: 165
Joined: 31 Oct 2011, 20:21
Location: Ängelholm

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Post by Jespersson »

Här ser man verkligen vad som skiljer agnarna från vetet!

Dags att sälja allt i garaget, flytta till Afrika och börja sy kläder istället. Förbaskat trevligt bygge helt enkelt!
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
Post Reply