Kallentoft - M5 S62
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
hur funkar kina tigen ?
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Jäklar va snygg den blev utan alla hemska dekaler och den svarta huven!
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
vad skall du ha för pump från fuelcell till catch?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Jag har en m3 e36 3,2 styrväxel från en högerstyrd bil. Vet ej hur pass lika dom är e46:ans?
Martin Enmar
mazda rx7 v10 dubbelturbo
http://www.Driftlab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsrad av:
Driftlab.se
5100.se
AM:s mekaniska
Bjprace.se
spacers.se
mazda rx7 v10 dubbelturbo
http://www.Driftlab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsrad av:
Driftlab.se
5100.se
AM:s mekaniska
Bjprace.se
spacers.se
-
- Posts: 28
- Joined: 20 Sep 2011, 22:39
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Falck wrote:Rejäla rör ! vad kör du för dimensioner på avgassystemet?
Det är 3,5" bakre delen.
ragge_c wrote:hur funkar kina tigen ?
Är riktigt nöjd med maskinen
E34 RRT wrote:vad skall du ha för pump från fuelcell till catch?
Använder mig faktiskt av en "stor biltema" här. Har några liggandes så det blev naturligt. Under vintern blir det nog en lågtrycks pump här. Vill inte ha några strul med något i sommar.
Enmar wrote:Jag har en m3 e36 3,2 styrväxel från en högerstyrd bil. Vet ej hur pass lika dom är e46:ans?
Skulle vara guld värt, du har pm!
Tackar för alla kommentarer!
Bygger vidare på bilen
Just nu lägger jag all ledig tid i garaget. Lite bilder på vad jag gjort senaste tiden nedan.
Avgas är nu färdigt. Kommer att coata grenrören efter mappning.
Kylaren har fått fästen.
Vattenrör klara.
Har byggt expansionkärl och vevhusburk
Ser kanske lite konstigt ut men har svetsat ett fäste för BTR. Är inte helt färdigt än men allt byggs för att skyddas från värme.
Lyfte ut motorn igen för att gör klart det sista. Hoppas efter detta det skall bli sista gången innan mappning iallafall. Schimsat in slavcylinder med nya svänghjulet.
Packboxar bytta och nya pressade slangar.
Feulrails ombyggda med nya Bosch Ev14 1200cc
Kapat slang och pressat.
Svetsat rör för expansionskärlet
Sålde alla mätare jag hade innan och kommer att köra AIM dash och Innovate mätare rakt igenom. AIM GPS för loggning.
Har byggt om orginal elektrisk gasreglering till mekanisk.
Största arbetet har varit elsystemet som har tagit mycket tid.
Bränslesystemet nästan helt klart.
Har mätt igenom hela elsystemet och kommer att starta upp maskinen direkt triggerlösningen för vevev är klar.
Bara ett test för att se att allt passar. OBS kablar ej färdigdragna.
Gammal bild men visar lite helheten.
Mycket arbete kvarstår här. Kommer att hålla det rent för att hålla nere vikten. Kommer att lacka främre delen matt svart för solen. Senast jag vägde bilen låg den på 1220kg med fulltank.
Hittade en gammal bild på åket. Kommer att hålla bilen mörk men så klart lägre och bredare efter vintern.
Mvh// Kalllentoft
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Väldigt snyggt!
Jag får rysningar när jag ser bilden från passagerardörren på "inredningen", så rent och fint
Jag får rysningar när jag ser bilden från passagerardörren på "inredningen", så rent och fint
318is -90 turbo
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Så jävla vackert så man blir ju tårögd!
http://www.youtube.com/onkelsvenne" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Väldigt imponerad!
Både snyggt och funktion!
Både snyggt och funktion!
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
snyggt!!
<JAAS Performance>
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Pimp!!!!!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
man bara hoppas på mer och mer bilder, vilket otroligt fint bygge, fan så man själv skäms med sitt egna
Mvh
Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
fukn hawwt..
bra jobbat..
bra jobbat..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
ballt bygge, men hur fan har du lyckats få ner vikten så mycket? är det motorn som är lättare än min eller har jag missa och kapa någonstans
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Undrar jag och på VS motor sin vägde väl rundt 1400kg, jag har inte vägd min än..
<JAAS Performance>
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
_anders wrote:Undrar jag och på VS motor sin vägde väl rundt 1400kg, jag har inte vägd min än..
1240väger min och den är ju ganska tom
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
-
- Posts: 28
- Joined: 20 Sep 2011, 22:39
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Kul att ni gillar det, tackar!
Själv är jag sjukt imponerad över många byggen här på ppf forumet!
Svårt att redovisa för exakt vad det är som gjort att bilen blivit så "lätt" som den ändå är. Vet att mycket ligger i dörrarna. Vet att jag kapat bort precis allt som inte behöver vara där, de väger ca 11kg/st. Många bäckar små är det ju som gäller.
*Taklukskonstruktionen väger. Den är borta.
*Krockbalkar och allt annat smått o gått i fram- och i bakstötfångaren är borta. Fästen i alu.
*All plåt som inte behövs i bakluckan är borta.
*Hela underredet är skrapat. Allt onödigt här är också borta.
*Lättare länkarmar.
*Ingen plåt i bagaget, dock en tunn fyrkantsprofil till tanken, pumpar mm.
*Stolar och stolsfästen finns mycket vikt att hämta + en stol.
*Ingen instrumentbräda, inga onödiga kablar.
*Lätta bromsok.
*Tror att stående pedalstället med cylindrar är lite lättare.
*Mindre batteri
mm....
Har vägt bilen på två olika vågar och båda gånger blev det runt 1220-1230kg. Den ena gången på besiktningen(bilen är inte besiktigad) och andra gången på corner weight (skall ha ett papper på det någon stanns).
Som sagt har jag lagt till mer saker nu men även tagit bort och gjort saker lättare. Tror dock att vikten kommer landa närmare 1300kg till 2013. Dock skall jag skaffa lättare fälgar, och mer kolfiber så klart!
Som sagt svårt att säga, hur eller varför men så är det.
Mvh// Kallentoft
Själv är jag sjukt imponerad över många byggen här på ppf forumet!
bmw545tic wrote:ballt bygge, men hur fan har du lyckats få ner vikten så mycket? är det motorn som är lättare än min eller har jag missa och kapa någonstans
Svårt att redovisa för exakt vad det är som gjort att bilen blivit så "lätt" som den ändå är. Vet att mycket ligger i dörrarna. Vet att jag kapat bort precis allt som inte behöver vara där, de väger ca 11kg/st. Många bäckar små är det ju som gäller.
*Taklukskonstruktionen väger. Den är borta.
*Krockbalkar och allt annat smått o gått i fram- och i bakstötfångaren är borta. Fästen i alu.
*All plåt som inte behövs i bakluckan är borta.
*Hela underredet är skrapat. Allt onödigt här är också borta.
*Lättare länkarmar.
*Ingen plåt i bagaget, dock en tunn fyrkantsprofil till tanken, pumpar mm.
*Stolar och stolsfästen finns mycket vikt att hämta + en stol.
*Ingen instrumentbräda, inga onödiga kablar.
*Lätta bromsok.
*Tror att stående pedalstället med cylindrar är lite lättare.
*Mindre batteri
mm....
Har vägt bilen på två olika vågar och båda gånger blev det runt 1220-1230kg. Den ena gången på besiktningen(bilen är inte besiktigad) och andra gången på corner weight (skall ha ett papper på det någon stanns).
Som sagt har jag lagt till mer saker nu men även tagit bort och gjort saker lättare. Tror dock att vikten kommer landa närmare 1300kg till 2013. Dock skall jag skaffa lättare fälgar, och mer kolfiber så klart!
Som sagt svårt att säga, hur eller varför men så är det.
Mvh// Kallentoft
- Jespersson
- Posts: 165
- Joined: 31 Oct 2011, 20:21
- Location: Ängelholm
Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo
Här ser man verkligen vad som skiljer agnarna från vetet!
Dags att sälja allt i garaget, flytta till Afrika och börja sy kläder istället. Förbaskat trevligt bygge helt enkelt!
Dags att sälja allt i garaget, flytta till Afrika och börja sy kläder istället. Förbaskat trevligt bygge helt enkelt!
BMW Alpina B3 -94
BMW E30 M60B40 -86
BMW E30 M60B40 -86