Amplify - 320 Touring får BLÅSJOBB

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ok, fan 6k är lite väl asså =P Yes, skriver här så fort jag hör nåt! Dom kanske märker att det finns en liten marknad trots allt :)
Kommer ha relativt lik motorsetup som dig, bortsett från dieselvev och stakar. (om jag inte hittar en billig dieselvev) Men jag har inte hivut ur motorn än...har dock tjackat turbo, dump, ic, spridare, btr och lite annat skit så snart ska den ur!
Din bil blev jävligt bra tycker jag! Vita bilar med 16" är snyggast ;)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Koll din PM! Fick precis svar av MR Q :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Låter ju helt klart prisvärt, så länge man får någon mer snillerik änn oss två att räkna ur exakt hur mkt som bör backas :D

xelerator, du som pluggar till matte tok. läser du detta så kan du få räkna lite åt oss ;)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Haha ja! Tänkte precis komma till den punkten :twisted: vi får välja varvstopp också, 12000rpm räcker väl? :roll:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Sålänge varvnålen gör gör dubbla varv runt mätaren är jag nöjd. :lol: :lol:


Hade tänkt köra någolunda safe iomed original kolvar och stakar. 7000rpm.
Kan dock bli 7500 då jag är otroligt kåt på att se varvnålen försvinna utanför mätarens område. :roll:

inge kul å skotta maskin när allt är renoverat ^^

Hur svårt kan det vara att räkna ut? Jag är totalt okunnig på det här området tyvärr.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

annars så är ju ett VEMS system rätt prisvärt också....
för ca 7k får man ett fullt justerbart sprut....

chippet kan man ju alldrig uppgradera på om man inte vill betala igen....
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hade också tänkt nåt sånt, typ 7100-7200 kanske så kan man växla precis vid 7. Borde väl bli bra? :) Enkelt: "jag växlar precis när räknaren tar slut" =D
Man borde väl kunna kolla på vad dom med riktigt sprut kör med för inställnig vid typ 1bars ladd och sen köra nåt liknande över 3k varv eller? Så är man lite på säkra sidan. Kanske, jag har inte heller så bra koll på detta :oops: Har du börjat porta toppen än? Kanske skulle ge sig på att porta sin egen själv också?? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Overcharged wrote:annars så är ju ett VEMS system rätt prisvärt också....
för ca 7k får man ett fullt justerbart sprut....

chippet kan man ju alldrig uppgradera på om man inte vill betala igen....

Anledningen till att jag väljer motronic är dessa:

1. billigt
2. simpelt
3. krångelfritt


Vill man besiktiga tar det inte många timmar att bygga om till original. (även fast jag inte har problem med å besktiga med turbo 8) )

Ska jag ha ett eftermarknadssprut köper jag nog Autronic, det men förlorar i valuta, tjänar man i tid och antal hårstrån på huvudet.

Jag är rätt usel på Elektronik och vill därför hålla allt vad El heter så basic som möjligt. Är rätt stolt över mig själv när jag lyckades fixa ett elfel häromdagen helt själv :wink: (fläkten + elspeglarna funkade inte)

---

Har ej börjat med något motorarbete på nya motorn ännu.
Fick min 2.0 motor av min käre sponsor värmdö bilskrot idag och ska ta stakarna ifrån den, sen åker bottendelen iväg till Värmdö Motorteknik för renovering och ihopsättning.

Toppen tar jag i slutskedet. Har jag inte fått tag på en vettig topp så plockar jag den ifrån min nuvarande motor helt enkelt. Hehe varför inte porta själv. Sålänge man har tittat på en proffs portad topp så man ser vart dom tar så är det inte så svårt att göra ett halvtaskigt lekmannajobb :roll:
Last edited by Strandholm on 06 Apr 2006, 22:21, edited 1 time in total.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Har också tänkt på VEMS osv, men man kan ju se detta som ett 1a steg iaf :) Kommer ju snart en vinter till ;)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

jaa det e helt klart lättare att köra orginal sprut!

men har man mkt tid över så varför inte....hehe 8)
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Då har man varit på Lunda och kört Konbana!

Gick väll helt okej, hade bättre tider på G men råkade plocka ett par konor (+4sec). men helt okej tider ändå, va ju även fösta gången för mig :)

Kero fick kartläsare på ditvägen, låg visst 15mil bort och inte 10mil så blev ett par snabba mil dit :roll:

Image
Image
Image
Image


Resultat:
http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=12303
(hoppas den funkar)

Spöade ju iallafall en bil ifrån "R däck" klassen :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Coolt :D Ser bra ut!! :twisted: Såg och hörde bilen din i jordbro förra helgen eller när det var, den glänser så fint så! Och sjunger fint också :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Låter bra att det gick bra för dig.

Körde du sugmotor eller turbo motorn.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Kan jag svara på.

Är med sugmotorn, då turbomotorn inte är klar.


Det var en rolig dag iaf, härligt vårväder och balla bilar!
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Har du stora e30 diffen (325) ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Japp. Stora e30 diffen. Köpte den av Niklas G, den har någe sjuk bromsverkan kan jag intyga!

Bilen är lite lätt okörbar när det e blött, när man inte vill sladda dvs :)

0,7mm hade han spännt upp den om jag kommer ihåg rätt? eller om d va 7mm.? :P

Lätt över 50% diffverkan iaf.

Bottendelen klar
Ska hämta hem den så fort jag får tid. :)
enda som fattas är oljepumpen.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Amplify wrote:Japp. Stora e30 diffen. Köpte den av Niklas G, den har någe sjuk bromsverkan kan jag intyga!

Bilen är lite lätt okörbar när det e blött, när man inte vill sladda dvs :)

0,7mm hade han spännt upp den om jag kommer ihåg rätt? eller om d va 7mm.? :P

Lätt över 50% diffverkan iaf.

Bottendelen klar
Ska hämta hem den så fort jag får tid. :)
enda som fattas är oljepumpen.


Passar den rakt av på 320 touring ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply