Fick just en lucka att skriva lite forum så får lov att uppdatera lite!
Tryckrören med uttag för PPFs 50mm dump samt tomgångsmotor!
336mm sugande på originalkylaren satt som en käftsmäll, slitterny från
schmiedmann (som jag inte handlar av något mera) som läckte som ett såll så de blev att sätta dit den gamla!
Färdig för PPF, och det var här som min rookie-faktor började skina igenom, ärtan säger lite försiktigt att du har satt wastegaten uppochned!
Förklaringen till det hela: jag och polarna resonerade oss fram till att tryck under = då kommer det att svika. de lär vara som en vanlig ventil liksom att trycket ska hålla stängt (uppifrån) så det inte sviker tills det att man vill öppna! men icke, samt att jag sett att "alla" har den stående kring turbon fast dock inte noterat vilket som varit in och utlopp! men vipecet blev kopplat samt lambdan elfläkt och några deltaljer så nu gick den iaf!
Hem järnet och svetsa om hela helvete i goda vänners lag och monterade då wg direkt på avgaset bredvid växellådan till skillnad från stående bredvid toppen som tidigare! upp 04.30 lasta, upp och hängde på låset efterdrog toppen drog sista vaccumslangarna enligt instruktion samt justerade in det sista!
Tur för mitt lag men skitdåligt för några andra grabbars lag som det strulade som tusan för så hann vi med att mappa och bromsa min mitt på dagen!
Det strulade litet först då vi inte fick upp nått laddtryck, vi letade läkage som satan, körde tryckluft i wg:n vilken öppnade/stängde!
Sen provtryckte vi och det var tätt så det började konstateras att någon mutter eller liknande har nog gått bärsärk genom någon av impellrarna så lite smånervös var man ju allt! då ärtan mitt i allt säkert kom att tänka på mitt trick att vända wg:n uppochned så hade jag möjligen gjort något mer förkastligt fel?
Ventilsätet, sitter det där? (jag och polaren hade ju tyckt att fan nog är wg:n lite gles alltid men va fan vi kör ju v-band!!)
så när jag fysiskt fick ett visat för mig så svarade jag ju att jo nå sån där skit ligger i en låda hemma visste inte vad det var för nått!
Så fram med ett säte och en rutinerad kille kastade sig under och började gänga loss den omtalade ventilen, stort tack till honom då den nog var ljummen efter upprepade försök till laddtryck =)
med sätet på plats och så bytte vi oringen i dumpen också som jag fumlat till efter demontering vid svetsning på tryckrör!
Vipps så hade vi laddtryck och vid 415whp/558wnm@1.2 så sa jag stopp att det räcker gott då de gärna får hålla i sommar, alla flinade och undrade nog hur jag var funtad =)blev dock endel mottryck pga original system sista metern+ljuddämparn och utblås då jag ej vill att den ska låta så mkt! Så tyst och fint går den och hur fint som helst så jag är sjukt nöjd och har varit och lagt lakrits kring byn i afton! Så nu återstår lite små svettningar av glykol kring termostathuset samt en av givarna i toppsidan! Samt att de verkar fukta vid oljetrycksadaptern vilket jag kanske får gängtejpa lite! Så med mina trick och svammel kring det jag ändå försökt göra seriöst så tror jag nog grabbarna har nått att skratta åt på fikarasterna vilket jag så gott bjuder på!
Tack för mig och stort beröm till PPF där man blir bäst bemött och även tagen på allvar trots att man är rookie!