Page 3 of 5

Posted: 06 Mar 2011, 13:32
by Wiic
Jag tycker även synd om dem som pendlar 6 mil dagligen till och från jobbet..
Jobb 5 dagar i veckan (snitt 1L/mil, soppa pris 14kr/L)
= 1680:-/månaden.
men men :)
Mvh

Posted: 06 Mar 2011, 13:41
by markus
Förra året pendla jag 19 mil tur/retur 5 dagar i veckan :wink:

Posted: 06 Mar 2011, 14:06
by HenrikF
kör man en bil som drar 1 liter milen när man pendlar så ska man inte klaga över att det är dyrt. finns bilar, dieslar, som drar hälften, och då är skillnaden försumbar.
Sen kanske man ska se till tiden det tar att pendla 6 mil. Ca 45minuter. Då ska man ju inte sitta i kö eller liknande. Säg total transporttid på 1 timme om dagen. Förmodligen tjänar man en 130k/h efter skatt blir det straxt under 100kr. 100kr "kostar" det att köra i tid räknat. Bara de timmarna, 20st per månad, försvinner om man pendlar 6mil om dagen. Så man har andra problem än bara kostnaden för soppan..

Posted: 06 Mar 2011, 15:21
by immy
Hansa wrote:
immy wrote:Ingen verkar har läst mitt inlägg i början?


Nädå jag missade inte ditt inlägg! får väll quote´a det så ingen tror man bara hittar på :lol: ,

Men jag tycker inte diskussionen ska stanna efter ditt inlägg!

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte om dieseln/bensinen kostar 14kr litern, jag lättar lite på högerfoten istället! MEN jag tycker fortfarande synd om dom som är beroende av dieseln!

Min arbetsgivare har 3 bilar och det skulle kosta han 570k+ extra per år om dieseln går upp 2kr litern, tänk er dom som har 25bilar :roll: , Och ni ska inte tro att dom får mer betalt bara för att dieseln blir dyrare!


Nej samma för min del, är fegt att klaga på bensinpriset då man åker lite v8a bilar lite då och då :D

Så länge priset följer inflation så kan man ju inte säga de blir ökad kostnader för han plockar ju ut mer i timmen för lastbilen nu än för 15år sedan också+ att dagens lastbilar drar mindre diesel.

Posted: 06 Mar 2011, 15:22
by Bödvar
Ska bli spännande o se om vi blir rövkn*llade av E10 bensinen sedan också, säljs säkerligen till ett högre pris än Bf 95 och bilen drar mera!

Posted: 06 Mar 2011, 15:28
by immy
HenrikF wrote:
immy wrote:Ingen verkar har läst mitt inlägg i början?


Folk har en tendens att vara så ivriga att komma på något häftigt att skriva att dom missar väsentliga saker som redan skrivits :lol:


Haha jo de blir lätt fokus på hur dåligt det är så folk missar att de alltid varit lika "illa" :D

Posted: 06 Mar 2011, 16:20
by Wiic
HenrikF wrote:Massa text..

1L/mil i snitt. Det blir antagligen en del stadskörning också om man inte jobbar på en rastplats 5m från motorvägen. Sedan handlar det här om kostnaden på soppa, då är tiden orelavant.
Mvh

Posted: 06 Mar 2011, 17:06
by Erki87
Om man pendlar får man ju se till o ha en riktigt snål bil då pendlingen endast är till för att ta en från plats A till plats B. Skulle satsa på en snål komfortabel diesel med jävligt bra stereo/radio.

För varje mil man pendlar får man ju dra av för det i skattedeklarationen. Då får man ju tillbaka en heldel.¨

18kr per mil får man dra av för och då får man ju tillbaka en tredjedel av det som är 6 spänn. Så har man en bil som går riktigt billigt så är det inte så farligt att pendla till ett jobb.

Posted: 06 Mar 2011, 17:33
by Hansa
Erki87 wrote:Om man pendlar får man ju se till o ha en riktigt snål bil då pendlingen endast är till för att ta en från plats A till plats B. Skulle satsa på en snål komfortabel diesel med jävligt bra stereo/radio.

För varje mil man pendlar får man ju dra av för det i skattedeklarationen. Då får man ju tillbaka en heldel.¨

18kr per mil får man dra av för och då får man ju tillbaka en tredjedel av det som är 6 spänn. Så har man en bil som går riktigt billigt så är det inte så farligt att pendla till ett jobb.


18.50 får man dra av! =) , men det måste ju överskrida 9.000kr också! men gör man avdrag för 30k så ska man vara glad om man får tillbax 4-5!

Jag köpte en vettig bruksbil istället, Passat kombidiesel, 05a, ligger på 0.55 blandad körning! låg på runt 2700-3000kr i sopparäkningar förut när jag hade e34 525 kombin! men jag hoppas hamna på runt 1500-1600kr nu med dieseln! iof är skatten typ dubbelt så dyr, och bilen i sig är dyrare att äga, men det hör ju inte hit! nu va det priserna vi pratade om! =)

Posted: 06 Mar 2011, 18:42
by HenrikF
priser.
som skrivits tidigare. Inflation. Allt går upp.
Vad kostade cigaretter för 10 år sen?
Mjölk?
ett boende?
2000 tankade jag för första gången för mer än 10k per liter. Nu, 11 år senare är det 4kr dyrare. en ökning på 40%
1995 köpte jag min första lägenhet i Malmö. 2003 sålde jag den efter en ökning på 885%.
Jag tycker väl inte heller att det är kul att soppan går upp, men det är en naturlig del av samhällsutvecklingen.

Posted: 06 Mar 2011, 20:32
by immy
HenrikF wrote:priser.
som skrivits tidigare. Inflation. Allt går upp.
Vad kostade cigaretter för 10 år sen?
Mjölk?
ett boende?
2000 tankade jag för första gången för mer än 10k per liter. Nu, 11 år senare är det 4kr dyrare. en ökning på 40%
1995 köpte jag min första lägenhet i Malmö. 2003 sålde jag den efter en ökning på 885%.
Jag tycker väl inte heller att det är kul att soppan går upp, men det är en naturlig del av samhällsutvecklingen.


Skönt att höra att någon lever i verkligheten!!

btw fin vinst på lägenheten

Posted: 07 Mar 2011, 09:06
by Klangen
Klart som fan att det inte är kul med ökade bränslekostnader...

E10, kommer innebära undergången...

Posted: 07 Mar 2011, 09:39
by Magnaten
Klangen wrote:E10, kommer innebära undergången...


utveckla gärna, vill gärna höra hur det ligger till

Posted: 07 Mar 2011, 17:25
by Roobin
Regeringen i tyskland som ansvarar för bränslet i landet har satt stopp för all försäljning av E10

TFSI motorerna funkar inte alls på de bränslet.. ska bli intressant o se hur mycket mer man får o göra när detta kommer i maj :lol:

Även GDI motorerna har stora problem

Posted: 07 Mar 2011, 19:06
by Nox
E10 lär ställa till en jävla massa problem för de okunniga.

Personligen tycker jag att det är trist att behöva betala mer för att tanka bilen.
Oandra sidan gör det mig inget att priserna går upp. Ju mer det går upp desto fler ställer bilarna och tar tuben eller bussen till jobbet i stockholm.

Så mindre biltrafik, mindre köer och mycket mer belastning på tunnelbanan som genererar mer jobb för mig=ökad lön.. Win-Win? :)

Posted: 07 Mar 2011, 19:19
by no1_martin
För dem som inte vill tanka E10 när det kommer finns ju 98 kvar som alternativ. Bara att välja.

Posted: 07 Mar 2011, 19:38
by Carlsson
undrar om det kommer börja cirkulera svart soppa på marknaden snart???