Page 3 of 5

Posted: 22 Dec 2010, 23:29
by johankihl
Lindgrennkpg wrote:
johankihl wrote:
Bonje wrote:Fy vilken hämsk gatbil! :shock:

Lite synd att man inte själv hinner bygga allt man vill.. Har sedan 1,5 år tillbaka bestämt hur jag ska bygga en M42 med dubbla aggregat i serie.. Så det kommer komma fler fräna installationer framöver
8)
Jag skojade :) Det är fruktansvärt skrymmande att få plats med något dylikt. Men detta är framtiden. Ser fram mot seriekopplade aggregat med integrerade wastegates och avgashus som sitter ihop från början!
det finns redan :) hade ett sånt låg var en ihop byggd hög ska tydligen sitta på nån diesel skåpbil, pick up liknande sak :)
En sån saknar evakueringswastegate för att reglera bort flödet från första turbon in i stora turbon. Det finns prototyper på gång för bruk på bensinmotorer med skönt register men det kommer att dröja innan det är verklighet tror jag.

Posted: 22 Dec 2010, 23:51
by Crille74
Bäckis wrote:
Gustafsson wrote:Fan va fränt,glöm för fasiken inte att filma själva bromsningen sen bara :)



Jag sneglade lite på grenröret där i bromsrummet,fint svetsat,jag antar att det va Jimmy som har svetsat det?

Stämmer bra. Mitt motto har blivit: gör inget själv som någon VILL göra åt dig :) skulle haft röret elpolerat men vet ingen som fixar.
Vi brukade lämna saker för ytbehandling i sala, dom fixa elpolering, men kommer inte ihåg ved företaget heter.

Posted: 23 Dec 2010, 09:06
by Pinto
Bäckis wrote:
Gustafsson wrote:Fan va fränt,glöm för fasiken inte att filma själva bromsningen sen bara :)



Jag sneglade lite på grenröret där i bromsrummet,fint svetsat,jag antar att det va Jimmy som har svetsat det?

Stämmer bra. Mitt motto har blivit: gör inget själv som någon VILL göra åt dig :) skulle haft röret elpolerat men vet ingen som fixar.

Har miljösnubbarna jagat i kapp SpritSölve så han inte längre kan pyssla med elpolering?

Posted: 23 Dec 2010, 09:14
by RWHP
FYY fasiken vilken porr ni ligger upp :shock: Vet inte om jag missat något inlägg men är för rakt fram åka eller all-round? Såg en torr-sumpspump också så det ska varvas? :)

Posted: 23 Dec 2010, 09:29
by Bmwandreas
Det är Bäckis dragracebil med PG. Varvtal blir väl ca 9000 rpm som den förra S50in som satt i.

Posted: 23 Dec 2010, 09:33
by RWHP
Är det nödvändigt med compound-kit om de ändå är för rakt-framåka? :?

Posted: 23 Dec 2010, 09:35
by Bmwandreas
Ja med automatlåda. Annars inte.

Posted: 23 Dec 2010, 09:37
by RWHP
Bmwandreas wrote:Ja med automatlåda. Annars inte.
Mmhm då fick man lära sig något nytt idag igen :)

Posted: 23 Dec 2010, 09:41
by Bmwandreas
En turbin går ganska tungt utan laddtryck:(
Och ska du kunna vara med och tävla lär du ha fullt ladd på mindre än 1 sek när du stageat in.

Posted: 23 Dec 2010, 09:43
by Bäckis
Pinto wrote:
Bäckis wrote:
Gustafsson wrote:Fan va fränt,glöm för fasiken inte att filma själva bromsningen sen bara :)



Jag sneglade lite på grenröret där i bromsrummet,fint svetsat,jag antar att det va Jimmy som har svetsat det?

Stämmer bra. Mitt motto har blivit: gör inget själv som någon VILL göra åt dig :) skulle haft röret elpolerat men vet ingen som fixar.

Har miljösnubbarna jagat i kapp SpritSölve så han inte längre kan pyssla med elpolering?
He he, vet inte? Visste inte ens att de haft där? Ring och snacka med Sölve du, ni som är gamla både grannar och kompisar ;)

Posted: 23 Dec 2010, 10:36
by RWHP
Bmwandreas wrote:En turbin går ganska tungt utan laddtryck:(
Och ska du kunna vara med och tävla lär du ha fullt ladd på mindre än 1 sek när du stageat in.
Mata på en skvätt gas borde ju annars lösa problemet om ni nu inte körde compound-kit :)

Posted: 23 Dec 2010, 10:49
by Bmwandreas
En motor gillar inte gas under 3500 rpm. Detta system är tuffare :wink:

Posted: 23 Dec 2010, 10:51
by Pinto
Bäckis wrote:
Pinto wrote:
Bäckis wrote:
Stämmer bra. Mitt motto har blivit: gör inget själv som någon VILL göra åt dig :) skulle haft röret elpolerat men vet ingen som fixar.

Har miljösnubbarna jagat i kapp SpritSölve så han inte längre kan pyssla med elpolering?
He he, vet inte? Visste inte ens att de haft där? Ring och snacka med Sölve du, ni som är gamla både grannar och kompisar ;)
Johejdu. Jo ända sedan min käre far var inblandad i verksamheten så har de utfört elpolering, men det är väl typ 20 år sedan de fick påbackning från miljöhåll. Vilket iof inte Sölve brydde sig så mycket i..
Blev lite liv en gång när de råkade spilla ut 2 kubik syra i golvbrunnen. Slog ut hela bakterieodlingen i reningsverket. Var en notis i detta i AT på den tiden :D

Posted: 23 Dec 2010, 10:53
by RWHP
Bmwandreas wrote:En motor gillar inte gas under 3500 rpm. Detta system är tuffare :wink:
Visst är det ballt med compound, och speciellt med ett sånt där snyggt grenrör :) Tänkte på gasen så vet jag inte riktigt hur Titan m.fl gör, dom kör ju med en Precision ProMod 91mm snurra och den verkar ju funka :)

Posted: 23 Dec 2010, 11:10
by Bmwandreas
De kör en jävla massa gas. Men har råd att byta motor varje tävling också :wink:

Posted: 23 Dec 2010, 11:28
by Bmwandreas
Nu är tryckrör klart. Lite slangar och skit kvar bara..

Image

Image

Posted: 23 Dec 2010, 11:33
by jimpa
Härligt gubbar ska bli skoj att se hur allt lirar ihop..!