M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

har maskinen haft oljetryck & fungerat sen den byggdes? om inte så lär det ju saknas nån skruvplugg eller nåt till oljekanalerna kanske, kan inte tänka mig att ett slitage kan sänka oljetrycket så mycket från kall till varm olja.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har du styrstiften i blocket till oljepumpen på plats? Om inte så får du dåligt eller inget oljetryck.

Det låter sjukt men så är det, har löst ett liknande bekymmer åt en förut som inte hade stiften i, och det var inga andra fel på den.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Bäckis wrote:Har du styrstiften i blocket till oljepumpen på plats? Om inte så får du dåligt eller inget oljetryck.

Det låter sjukt men så är det, har löst ett liknande bekymmer åt en förut som inte hade stiften i, och det var inga andra fel på den.
okey..Nu när du säger att det spelar så stor roll..så kommer jag ihåg att igår så satt det bara 1 stift i blocket.

Varför spelar det så stor roll?

Gärna en bra förklaring!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Det finns ju 2 st styrningar eller är det fler?

En fråga till.. Såg att det var 2 st hål från oljepumpen 1 litet o 1 lite större hål..

Vilket av dessa utgångar är tillförseln till motorn ovad gör det andra hålet?
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Tror helt på bäckis så pröva med det först :) såg nu jag läste lite fel men är du säker på oljemunstyckena sitter i som ska duscha på kolvarna?
Last edited by Ronnie AVR on 02 Sep 2010, 20:54, edited 1 time in total.
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Ronnie AVR wrote:För det kommer ju rinna ur olja ur hålena istället för en fin dusch film. Tror helt på bäckis så pröva med det först :)
blir att ta ner framvagnen igen då..urrrkk!

Funkar det inte då..så skiter jag i den här JÄVLA TURKBILEN!
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

det ska sitta 3st styrstift..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Jag köpte motorn komplett av Phobban här på forumet.

Han hade byggt den motorn förra året o kört ca 100-200 mil.

Tror inte han skulle kunnat kört så långt utan att märka att oljemunstyckena inte fanns där..

Felet har kommit nu när jag har hållit på o byggt om i tråget o vad jag vet så sitter oljepumpen bara med 1 styrstift.

Blir att riva oljepumpen på lördag o testa om det blir bra om jag sätter dit alla 3st stift.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Fel typ av viskositet på oljan kan sluta i katastrof...

Erikjakan och jag hade helfel olja i en gammal opel motor, efter 1 mil så var det lagerbank DELYX.. under denna körning var det endast strobbning samt en varmkörning, inget gasa.

Styrstiften borde funka som en "packning" mellan block och pump, när man drar åt det.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
moxi
Posts: 1013
Joined: 08 Feb 2009, 10:49
Location: Häggvik

Post by moxi »

Pimplaren wrote:Fel typ av viskositet på oljan kan sluta i katastrof...

Erikjakan och jag hade helfel olja i en gammal opel motor, efter 1 mil så var det lagerbank DELYX.. under denna körning var det endast strobbning samt en varmkörning, inget gasa.

Styrstiften borde funka som en "packning" mellan block och pump, när man drar åt det.
Har inte använd fel typ av viskositet på oljan..körde ju biltemas 5-50 som flera har kört på o inte haft några problem.

Hör absolut inget lagerknack..vet hur det låter, det kommer en knackade ljud o det är från lyftarna.

ska testa om det blir nån skillnad om jag monterar dit styrstiften annars ger jag fan upp iår.

jävligt surt då man hoppades på att få köra lite bmw turbo :evil:
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
tony
Posts: 353
Joined: 28 Nov 2005, 19:41
Location: okänt

Post by tony »

moxi wrote:
xelerator wrote:vad har du för oljetryck när "motorn blir varmare".
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??

Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
När jag kallstartar så ligger den på 3bar 1600rpm, i fall jag gasa lite upp till 3000rpm så åker den upp till 4 bar.

Sen efter ett tag närden kommer upp i arbetstemp så ligger den på 1 o sen sjunker den successivt när till noll o det verkar stämma för lyftarna börjar smattra!

min bmw m10 ligger på 6+ kg olje tryck på start varven (kall motor).... som ex

hur vågar du köra på biltema? ( oljepumpen kan va för vek?)
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

tony wrote:
moxi wrote:
xelerator wrote:vad har du för oljetryck när "motorn blir varmare".
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??

Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
När jag kallstartar så ligger den på 3bar 1600rpm, i fall jag gasa lite upp till 3000rpm så åker den upp till 4 bar.

Sen efter ett tag närden kommer upp i arbetstemp så ligger den på 1 o sen sjunker den successivt när till noll o det verkar stämma för lyftarna börjar smattra!

min bmw m10 ligger på 6+ kg olje tryck på start varven (kall motor).... som ex

hur vågar du köra på biltema? ( oljepumpen kan va för vek?)
Biltemaoljan är skitbra!

Samma som statoils!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
tony
Posts: 353
Joined: 28 Nov 2005, 19:41
Location: okänt

har

Post by tony »

har ingen bra koll på biltemas..så .?
Wiell
Posts: 340
Joined: 07 May 2010, 20:33
Location: Hok utanför jkpg

Post by Wiell »

erikjakan wrote:
tony wrote:
moxi wrote: När jag kallstartar så ligger den på 3bar 1600rpm, i fall jag gasa lite upp till 3000rpm så åker den upp till 4 bar.

Sen efter ett tag närden kommer upp i arbetstemp så ligger den på 1 o sen sjunker den successivt när till noll o det verkar stämma för lyftarna börjar smattra!

min bmw m10 ligger på 6+ kg olje tryck på start varven (kall motor).... som ex

hur vågar du köra på biltema? ( oljepumpen kan va för vek?)
Biltemaoljan är skitbra!

Samma som statoils!

MVH Erik
vinnande argument för att oljan är bra. ;)
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Lite lustigt det där med biltema.

En polare hade en 2.9 turbo som fick slita hårt. När det vad dags för oljebyte så tänkte vi att biltema duger nog till den häcken. Sagt och gjort han slog i nån blask därifrån och efter ett par mil blev det rejält lagerhaveri.

Det kan vara en ren tillfällighet men jag kommer aldrig slå i biltema i alla fall :)
tony
Posts: 353
Joined: 28 Nov 2005, 19:41
Location: okänt

varför

Post by tony »

antar att biltemas är billigare?

vad kostar den litern?
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Post by hockne »

Vad ska olje trycket ligga på i en org m50 ?
Vid Tomgång ?
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Post Reply