M50 turbo tappar oljetryck när motorn blir varm
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Har du styrstiften i blocket till oljepumpen på plats? Om inte så får du dåligt eller inget oljetryck.
Det låter sjukt men så är det, har löst ett liknande bekymmer åt en förut som inte hade stiften i, och det var inga andra fel på den.
Det låter sjukt men så är det, har löst ett liknande bekymmer åt en förut som inte hade stiften i, och det var inga andra fel på den.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
okey..Nu när du säger att det spelar så stor roll..så kommer jag ihåg att igår så satt det bara 1 stift i blocket.Bäckis wrote:Har du styrstiften i blocket till oljepumpen på plats? Om inte så får du dåligt eller inget oljetryck.
Det låter sjukt men så är det, har löst ett liknande bekymmer åt en förut som inte hade stiften i, och det var inga andra fel på den.
Varför spelar det så stor roll?
Gärna en bra förklaring!
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Det finns ju 2 st styrningar eller är det fler?
En fråga till.. Såg att det var 2 st hål från oljepumpen 1 litet o 1 lite större hål..
Vilket av dessa utgångar är tillförseln till motorn ovad gör det andra hålet?
En fråga till.. Såg att det var 2 st hål från oljepumpen 1 litet o 1 lite större hål..
Vilket av dessa utgångar är tillförseln till motorn ovad gör det andra hålet?
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Tror helt på bäckis så pröva med det först
såg nu jag läste lite fel men är du säker på oljemunstyckena sitter i som ska duscha på kolvarna?

Last edited by Ronnie AVR on 02 Sep 2010, 20:54, edited 1 time in total.
blir att ta ner framvagnen igen då..urrrkk!Ronnie AVR wrote:För det kommer ju rinna ur olja ur hålena istället för en fin dusch film. Tror helt på bäckis så pröva med det först
Funkar det inte då..så skiter jag i den här JÄVLA TURKBILEN!
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Jag köpte motorn komplett av Phobban här på forumet.
Han hade byggt den motorn förra året o kört ca 100-200 mil.
Tror inte han skulle kunnat kört så långt utan att märka att oljemunstyckena inte fanns där..
Felet har kommit nu när jag har hållit på o byggt om i tråget o vad jag vet så sitter oljepumpen bara med 1 styrstift.
Blir att riva oljepumpen på lördag o testa om det blir bra om jag sätter dit alla 3st stift.
Han hade byggt den motorn förra året o kört ca 100-200 mil.
Tror inte han skulle kunnat kört så långt utan att märka att oljemunstyckena inte fanns där..
Felet har kommit nu när jag har hållit på o byggt om i tråget o vad jag vet så sitter oljepumpen bara med 1 styrstift.
Blir att riva oljepumpen på lördag o testa om det blir bra om jag sätter dit alla 3st stift.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Fel typ av viskositet på oljan kan sluta i katastrof...
Erikjakan och jag hade helfel olja i en gammal opel motor, efter 1 mil så var det lagerbank DELYX.. under denna körning var det endast strobbning samt en varmkörning, inget gasa.
Styrstiften borde funka som en "packning" mellan block och pump, när man drar åt det.
Erikjakan och jag hade helfel olja i en gammal opel motor, efter 1 mil så var det lagerbank DELYX.. under denna körning var det endast strobbning samt en varmkörning, inget gasa.
Styrstiften borde funka som en "packning" mellan block och pump, när man drar åt det.
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Har inte använd fel typ av viskositet på oljan..körde ju biltemas 5-50 som flera har kört på o inte haft några problem.Pimplaren wrote:Fel typ av viskositet på oljan kan sluta i katastrof...
Erikjakan och jag hade helfel olja i en gammal opel motor, efter 1 mil så var det lagerbank DELYX.. under denna körning var det endast strobbning samt en varmkörning, inget gasa.
Styrstiften borde funka som en "packning" mellan block och pump, när man drar åt det.
Hör absolut inget lagerknack..vet hur det låter, det kommer en knackade ljud o det är från lyftarna.
ska testa om det blir nån skillnad om jag monterar dit styrstiften annars ger jag fan upp iår.
jävligt surt då man hoppades på att få köra lite bmw turbo

......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
moxi wrote:När jag kallstartar så ligger den på 3bar 1600rpm, i fall jag gasa lite upp till 3000rpm så åker den upp till 4 bar.xelerator wrote:vad har du för oljetryck när "motorn blir varmare".
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??
Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
Sen efter ett tag närden kommer upp i arbetstemp så ligger den på 1 o sen sjunker den successivt när till noll o det verkar stämma för lyftarna börjar smattra!
min bmw m10 ligger på 6+ kg olje tryck på start varven (kall motor).... som ex
hur vågar du köra på biltema? ( oljepumpen kan va för vek?)
Biltemaoljan är skitbra!tony wrote:moxi wrote:När jag kallstartar så ligger den på 3bar 1600rpm, i fall jag gasa lite upp till 3000rpm så åker den upp till 4 bar.xelerator wrote:vad har du för oljetryck när "motorn blir varmare".
Antar att det är arbetstemp, eller är det varmare??
Skriv tex vad du har för temp och tryck vid tomgång och under belastning (ange vart i varvtalsregistret) så kommer någon säkert kunna hjälpa dig..
Sen efter ett tag närden kommer upp i arbetstemp så ligger den på 1 o sen sjunker den successivt när till noll o det verkar stämma för lyftarna börjar smattra!
min bmw m10 ligger på 6+ kg olje tryck på start varven (kall motor).... som ex
hur vågar du köra på biltema? ( oljepumpen kan va för vek?)
Samma som statoils!
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
vinnande argument för att oljan är bra.erikjakan wrote:Biltemaoljan är skitbra!tony wrote:moxi wrote: När jag kallstartar så ligger den på 3bar 1600rpm, i fall jag gasa lite upp till 3000rpm så åker den upp till 4 bar.
Sen efter ett tag närden kommer upp i arbetstemp så ligger den på 1 o sen sjunker den successivt när till noll o det verkar stämma för lyftarna börjar smattra!
min bmw m10 ligger på 6+ kg olje tryck på start varven (kall motor).... som ex
hur vågar du köra på biltema? ( oljepumpen kan va för vek?)
Samma som statoils!
MVH Erik

Lite lustigt det där med biltema.
En polare hade en 2.9 turbo som fick slita hårt. När det vad dags för oljebyte så tänkte vi att biltema duger nog till den häcken. Sagt och gjort han slog i nån blask därifrån och efter ett par mil blev det rejält lagerhaveri.
Det kan vara en ren tillfällighet men jag kommer aldrig slå i biltema i alla fall
En polare hade en 2.9 turbo som fick slita hårt. När det vad dags för oljebyte så tänkte vi att biltema duger nog till den häcken. Sagt och gjort han slog i nån blask därifrån och efter ett par mil blev det rejält lagerhaveri.
Det kan vara en ren tillfällighet men jag kommer aldrig slå i biltema i alla fall

Vad ska olje trycket ligga på i en org m50 ?
Vid Tomgång ?
Vid Tomgång ?
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik