Page 3 of 3
Posted: 14 Nov 2010, 20:17
by erikjakan
Dem ska nog inte dras hårt alls original, men på en turbomatad maskin med värre kam och fjädrar kanske det krävs lite mer än vanligt!
/Erik
Posted: 14 Nov 2010, 21:05
by Casy
det går inte använda nån typ av loctite på gängorna? bör ju kännas lite säkrare då
Posted: 14 Nov 2010, 21:10
by Pitbull
Casy wrote:det går inte använda nån typ av loctite på gängorna? bör ju kännas lite säkrare då
Fingänga, de behövs ej..
Posted: 15 Nov 2010, 15:10
by maattias
erikjakan wrote:Dem ska nog inte dras hårt alls original, men på en turbomatad maskin med värre kam och fjädrar kanske det krävs lite mer än vanligt!
/Erik
Ahaa, nåjoo det har du ju rätt i.. Min e nog turbomatad men original kamaxel mm.. Men kommer dra till dom lite till iaf! För säkerhetens skull!
MVH. Mattias
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 13 Jun 2011, 20:30
by martin.wangerud
Uppar tråden lite! Skulle mäta ventilspel igår. Då var det dax igen. En till vippa som klacken tryckts in ca 2 mm. Tyckte den börjat skramla på sista tiden. Men jag har bara tänkt att så här låter en m20.
Byter man vippor för varje sässong?!
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 14 Jun 2011, 08:08
by Bäckis
Nej, det ska man såklart inte behöva göra. Konstigt nog har vi inte sett en enda M20 vi byggt som haft problem.
De säljs endast som raceprodukt utan garantier då vippor lätt kan bli förstörda pga fel på motor/montering.
Trasiga Hd-vippor!
Posted: 14 Jun 2011, 08:17
by Silverboy
Har ni kollat vilket moment ni drar Bäckis? Provade dra en extra org vippa för att kolla hur mycket man kan våga, dock inte med moment nyckel, men det tål inte alls lika mycket som jag hadde förventad (ref "betydligt hårdare enn vanlig m6").
Bulten gick inte av, men gängan gick.. Får inte av muttern igen

Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 14 Jun 2011, 11:56
by m5micke
martin.wangerud wrote:Uppar tråden lite! Skulle mäta ventilspel igår. Då var det dax igen. En till vippa som klacken tryckts in ca 2 mm. Tyckte den börjat skramla på sista tiden. Men jag har bara tänkt att så här låter en m20.
Byter man vippor för varje sässong?!
Jävlar vilken otur du verkar ha med din vippor. Mina bara funkar o funkar utan problem. Måste vara något speciellt med din maskin som gör de.
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 14 Jun 2011, 13:14
by Bäckis
Samma erfarnehet har jag Micke, fattar inte vad som gör hans maskin till en vippätare.
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 15 Jun 2011, 06:49
by Pitbull
m5micke wrote:martin.wangerud wrote:Uppar tråden lite! Skulle mäta ventilspel igår. Då var det dax igen. En till vippa som klacken tryckts in ca 2 mm. Tyckte den börjat skramla på sista tiden. Men jag har bara tänkt att så här låter en m20.
Byter man vippor för varje sässong?!
Jävlar vilken otur du verkar ha med din vippor. Mina bara funkar o funkar utan problem. Måste vara något speciellt med din maskin som gör de.
Samma här, kört 2 år med mina nu!
Funkar jävligt bra.
/ Mvh
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 15 Jun 2011, 10:25
by martin.wangerud
Haha "Vippätare"!
Tur att jag har köpt på mig ett litet lager Hd-vippor

Orkar inte med stillestånd!
Men det måste vara något mekaniskt fel på något! Och vad kan det finnas för orsaker till felet!
* Ventilstyrningar (kärvar, Krymper vid värme?)
* Skeva ventilskaft
* Innspänningstryck ventilfjäder
* Kolv slår upp ventil så det smäller till vippan
* Dålig smörjning? Kärvande vippa?
(Kan tillägga att maskinen gått ca 500 mil sedan förra servicen)
SETUP:
(Ventilspelet ställt på 0,25 kall, Ventilfjäderkit -2, Z45, AMC Vege topp, Okända ventilstyrningar + ventiler, Varvstopp 7000rpm/Fuelcut, VEMS)
Sätter ihop maskingen ikväll. Enligt ENEMS hemsida skall ventilspelet vara 0,20. Kan det skona vipporna?
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 15 Jun 2011, 11:35
by m5micke
Kör med samma setup som dig o har 0,25mm spel på ventilerna. Kör även varvstopp på 7500rpm fuelcut. Orginal styrningar o ventiler sitter de nog i min.
Tror att du kör för lugnt med bilen ja
Edit: Körde inte du orginal kolvar? Kanske måste gör ventilurtag för att de ska gå fritt. Kanske är alldeles för lite spel så när du varvar på krockar de med varandra.
Vissa verkar ju slippa att gör ventilurtag medans andra måste
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 15 Jun 2011, 12:15
by martin.wangerud
m5micke wrote:Kör med samma setup som dig o har 0,25mm spel på ventilerna. Kör även varvstopp på 7500rpm fuelcut. Orginal styrningar o ventiler sitter de nog i min.
Tror att du kör för lugnt med bilen ja
Edit: Körde inte du orginal kolvar? Kanske måste gör ventilurtag för att de ska gå fritt. Kanske är alldeles för lite spel så när du varvar på krockar de med varandra.
Vissa verkar ju slippa att gör ventilurtag medans andra måste
Jag har ju 320 stakar o m51 vev. Så mina svarvade orginalkolvar vänder ju 1,2mm längre ner en vad dina gör!
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 15 Jun 2011, 22:17
by Bäckis
Har du inte djupare urtag???? Är kammen rätt justera har du väldigt tight, det går ju inte med standard kolvar/vev/stakar så 1,5mm mer blir på gränsen.
Re: Trasiga Hd-vippor!
Posted: 16 Jun 2011, 00:54
by martin.wangerud
Ventil urtag gjorda. Har för mig jag gjorde 1 mm. Ska ha nå bilder på det nånstans när jag fräser dem.
Mätte in kammen med indikatorklocka på 6:ans insug.
Läste tidigare i tråden då jag hade samma fel. Även då på 1:an. Rev isär o bytte även ventiler (Nya) men ej styrningar.
Äh va fan det är väl bara att ta med någon extra vippa i hanskfacket när man åker iväg i sommar. Tar ju inte många minuter och byta.
Plockar ner maskinen efter semestern o går igenom den med lupp o stetoskåp

Man kommer j*vligt långt med 10ans nyckel o possitiv inställning på en m20!