Page 3 of 4
Posted: 31 Mar 2010, 16:57
by markus
Kolla så lambdasonderna fungerar som dom ska det är ju ett känt fel på S50 som kan ge konstiga symtom.
Posted: 31 Mar 2010, 17:37
by AndreasT
Jag har nu mätt upp min lambda sonder och båda två har en varierande utspänning mellan 0.1-0.8V på tomgång, vilket verkar vara normalt? Monterade även en annan LMM utan framgång.
Posted: 31 Mar 2010, 23:58
by kristov
Har du kopplat på hastighetsignal til ECU'n?
Vad händer om du kopplar bort batteriet et tag?
Posted: 01 Apr 2010, 09:31
by AndreasT
Ja hastighetssignalen är inkopplad till ECU. Har även tagit bort minuspolen på batteriet i ca 30min lite då och då med nya sensorerna. Trycker man gasen i botten under 1500rpm på hög växel börjar den även tveka och rycka. Förrutom det och tomgången går den bra. Någon i Göteborgs trakten med Carsoft diagnos så man kan se live data?
Posted: 01 Apr 2010, 20:30
by AndreasT
Ikväll blev man inte klokare, gjorde en plugg och trycksatte hela plenumet och inga läckage. Varmkörde motor och testa med och utan tomgångs motorn inkopplad, en klar skillnad men inte så stor. Dock så blev tomgången högre urkopplad vilket var väntat. Kopplade in ett motstånd på 2.3k Ohm för fake:a en vattentemp sensor och märkte tomgången ändrades lite. Satte tillbaka kontakten när bilen var igång och helt plötsligt sänktes tomgång från 1300 rpm till 750rpm. Körde en runda och bilen fungerade perfekt, till jag startade om bilen, då var det precis samma symptom som innan. Försökte återskapa med motståndet igen men lyckades inte. Givare fungerar som den skall (3500ohm kall , 300ohm varm, kablarna har kontakt hela vägen) och nu är jag galen
Min stora fråga är va fan hände?
Posted: 01 Apr 2010, 20:56
by Rikard B
det är inte så enkelt att kabeln är skadad och ligger och "tjyvjordar" nånstans?
Posted: 01 Apr 2010, 20:58
by AndreasT
Önskar det vore så, men vi mätte resistansen vid ECU både för vattentemp och insugstemp och det var som det skulle
Posted: 01 Apr 2010, 23:46
by pelko
Det är rätt vattentempgivare till motorn? Dvs org för sprutet och motorn?
Posted: 04 Apr 2010, 21:58
by Thörn
Äh plugga in ett VEMS istället
Kan tomgångsproblemet inte vara att du kör utan viscofläkten?
Kan ju vara så att ECU antar att viscofläkten hoppar igång när motorn blir varmkörd vid någon viss temp, sedan har du inget motstånd som fläkten ger normalt och istället hoppar motorn upp i varvtal..en teori iallafall fast det borde kanske inte var så mycket
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35
Mät och kolla exakt kylvattentemp då den hoppar upp i varvtal om det är samma hela tiden.
Posted: 05 Apr 2010, 12:15
by AndreasT
Ja det är rätt tempgivare till motorn, och angående viscofläkten så borde det inte vara något bekymmer. Tomgången ökar med ökande temp så det känns relaterad till vattentempen på motorn. Funderar dock på om ECU måste vara jordad i chassiet, idag är den inte det men skall prova i veckan.
Posted: 05 Apr 2010, 12:28
by kopi
kan det inte ha nått med luftpumpen att göra då? provat att koppla in den?
Posted: 05 Apr 2010, 12:29
by pelko
kopi wrote:kan det inte ha nått med luftpumpen att göra då? provat att koppla in den?
Finns jättemånga som kör utan den och det blir inga problem för dem.
Posted: 07 Apr 2010, 17:53
by oddis
Har du innkoplat magnetventilen på kollkanisteret?
Posted: 07 Apr 2010, 20:18
by AndreasT
Hade det i början, men sedan kasta jag bort hela det system.
Posted: 09 Apr 2010, 14:43
by AndreasT
Nu sitter den en sachs 618 tryckplatta monterad och fy fan vad fint den ylar ut på högre varv
Posted: 11 Apr 2010, 07:04
by Strandholm
hejja hejja
Hoppas du hittar felet och att det inte var lika trakigt fel som pa min motor....
Posted: 11 Apr 2010, 08:38
by Emtrea
Tjena.
Kolla upp TPS givaren! Är ett ganska vanligt fel på M3-or