xelerators 325IM Turbo -90..PLENUMSDILEMMA 24/9..

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Glömde en sak, du har väl för guds skull svetsat mellanvägg i röret till WG'en eller??

MVH
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

RoDe wrote:Grym bil du har. Kommer bli riktigt fin när den är klar.


tack.. det hoppas jag oxo :wink:..

pelleman wrote:Snyggt hantverk!!
Får man fråga hur ditt pressverktyg till runnersen ser ut?
Tänkte bygga ett sådant till 50mm alurör jag ska använda.
Gärna en mängd bilder på verktyget. :P


visst får du det..
lånade verktyget av min vän som inte bor särklit nära mig så bilder kan bli lite svårt :wink:..

men det är en rätt enkel kontruktion..
en tapp som svarvats fram, typ triangulär som sedan mot botten blir lite mer vågig o lutningen avtar för att få den fina kanten..
o så sitter det spår i för att röret ska hamna i rätt position

vart du nå klokare av min förklaring??

Fisåkare wrote:PS. Ber om ursäkt att jag inte hörde av mej ang spoilerläppen polarn strulade och jag blev sjuk som helvete .
Hoppas det är ok endå.


Glömde en sak, du har väl för guds skull svetsat mellanvägg i röret till WG'en eller??

MVH


ingen fara.. dem finns fortfarande kvar då ja inte hunnit slänga dem :wink:.. så de e bara o säga till ifall du ska ha dem..

jag har inte svetsar någon mellanvägg där de två rören går ihop för wg returen..
men jag har byggt o portat så gott de gick det så avgaserna inte inte skulle kunna studsa mot nästa rörs vägg o åka tillbaka eller neråt i returen..
skulle jag ha svetsat dit en skiljevägg skulle jag bromsa rätt mycket i flödeskapacitet för ena röret (den vänstra utan böjarna) pga konstruktionen..
avgaserna skulle studsa mot skiljeväggen o tillbaka typ...
så nej jag har ingen skiljevägg och får ta smällen att pulserna kan gå in i respektive bank :oops:, men jag tror ändå att man kan få pulsationer i respektive bank när man kör pulssplit o 1 wastegate, trots att man kör skiljevägg ända upp till strax innan ventilen..

mvh
Last edited by xelerator on 23 Jan 2008, 17:30, edited 2 times in total.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

o så lite fler bilder då :wink:..

lite avgasbandage..
svart 1100 gC, 50mmx15m..
Image

lite siliconslangar
Image

walbro 255 lph pump
Image


Nya IC:n, 50x30x10 cm.. lite bättre flödesoptimerade gavlar än dem traditionella kina ic:en..
Image

Image

flockade paneler
Image

Image

Image

nya spridarna.. Precision 1000 cc....
lite väl stora kanske, trots att ja ska köra med e85..
men tänkte att på detta sätt slipper ja köpa nya igen när ja uppgraderar i framtiden :wink:..
Image

o så lite hantverk då, om man nu kan kalla det för det :roll:..
bestämde mig för att lätta svänghjulet lite grann.. o mycket vill ju alltid ha mer så..

började lätta lite, men vart inte nöjd med resultatet..
o bonje här på forumet var snäll o visade bilder på hur han hade lättat sitt svänghjul..
så jag "lånade" :oops: hans design o freakade loss på mitt eget 8)..

resultatet vart detta..

började med att svarva på baksidan..
Image

kom sedan i underfund med att man inte kan få ytorna plana när man plockar av o spänner upp svänghjulet hela tiden..
inte lätt o få svänghjulet i exakt samma position i svarven varje gång..
så en "jigg" svarvades fram som svänghjulet i sin tur spändes upp i...
den satt där hela tiden o dämed var dess yta plan i förhållande till svarven..
nu kunde jag alltså i princip plocka av o på svänhjulet hur många gånger jag ville utan risk för att svarva av material "oplant"..
Image

här sitter svänghjulet i jiggen som sedan i sin tur spänts upp med hjälp av en tapp...
Image

såhär ser det ut nu när det är klart..
Image

Image

Image

vikt innan lättning
Image

vikt efter lättning
Image

passar på o tackar bonje för hjälp med bilderna :wink:..

det var det för nu iaf..

mer kommer så småningom..

mvh
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Då har man fixat o donat lite, samt handlat på sig lite mer gott..

Har byggt klart plenumet... bilder då den är helt klar kommer inom kort :wink:..

i varje fall.. här sitter det den monterat med färdiga runners.. dem vart långa o fina 8).. ville inte kapa/ plocka bort hälften av sakerna i motorrummet, men ville ändå ha relativt långa runners så resultatet vart detta..

Image

Image

Image

Image

sitter lite högt va 8) !!... är asnöjd 8) ..
får kapa en "del" i huven, men det blir bara snyggt tycker jag o något som jag är relativt ensam om :twisted:...
undrar bara vad farbror blå tycker om detta :roll:..
kan se det framför mig.. "nä konstapeln den är helt original" :lol:...

Behöver i varje fall en ny huv pga detta.. någon som har en extra o slänga iväg billigt.. gärna diamantsvartmet, annars kvittar färgen..


har gjort klart den nya fuelrailen, snart klar med fästen till fuelrailen, samt köpt en ny bränsletrycksregulator, lite fina kopplingar o slangar :twisted: 8) ...

Image

Image

Image

det va de för nu då..
Last edited by xelerator on 23 Jan 2008, 17:28, edited 1 time in total.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

satan va du har vart flitig vandad, tummen upp på det gubben!
måste bara fråga du som pluggar i massa balla ämnen om motorer & flöden mm varför smälla dit slangar mitt på insugsröret när du lagt så mkt energi och gjort ett fint jobb att matchporta allt mm.. för ja vet att hade du velat så hade du kunnat löst "problemet" om du får bakslag på annat sätt :wink:
anyway kul att du e igång igen & keep up the good work!
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Fear This wrote:satan va du har vart flitig vandad, tummen upp på det gubben!
måste bara fråga du som pluggar i massa balla ämnen om motorer & flöden mm varför smälla dit slangar mitt på insugsröret när du lagt så mkt energi och gjort ett fint jobb att matchporta allt mm.. för ja vet att hade du velat så hade du kunnat löst "problemet" om du får bakslag på annat sätt :wink:
anyway kul att du e igång igen & keep up the good work!
mvh


tack tack gubben ;)...

ang slangarna... visst finns det andra sätt att lösa det, men:
1. det kostar en del extra att köpa dem delarna som behövs..
2. tar en jä**a massa extra tid att integrera dem extra delarna på plenumet.. e lite för lat tror ja :lol: :oops:..

får väl göra det till nästa gång förhopppningsvis 8)..

men flödet tror jag att jag kommer kunna lösa rätt bra genom att trycka in rör med samma diameter som runnersen i mitten av slangarna, dvs där runnersen inte sitter åt på respektive sida..
på köpet slipper jag oxo att slangarna riskerar o bli ballonger :lol:..
frågan är bara hur jag ska få in dem :roll:.. e rätt tajt..

hur går det för dig då??
märkt att du freakat loss totalt på din bil, rätt vågat måste jag säga :) .. mycket kvar??


MathiasH:
kopplingarna köpte jag från usa..
man blir ju bankrutt ifall man köper dem här i sverige :shock:
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

jaja smäller du in rör i slangarrna så lär de ju inte störa flödet så mkt tycker man:)
jodu nog har ja gått lös på bilen min en del :roll: men de börjar likna nåt nu.. har jobbat med den i 2v nu på kvällarna efter jobbet så bakvagnen är klar med uniballs och justerbar, gjort provisoriska motorfästen med rätt lutning & håller på att bygga nytt växellådsfäste i alu. skaffat grenrör i rf som ja ska byta fläns på(passar kalas väntar bara på flänsen) på rörfamvagnen saknas det i stortsett bara ett fjäderbensstag och de främre fästena för flipfronten så de rullar på rullade ut skiten häromdan å passade på att städa garaget 8)
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Fear This wrote: text..


ta lite bilder och uppdatera tråden ;)
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

_Kalle_ wrote:
Fear This wrote: text..


ta lite bilder och uppdatera tråden ;)

har bilder, saknar överföringskabel men den kommer ev på måndag så de e på g vettu;)
nog med ot nu, tebax till exelerators bil.
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Kul att se allt nytänkande, och hantverk du gör själv på bilen!

Vad är det du pluggar?

mvh
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

xelerator wrote:då har man fixat o donat lite, samt handlat på sig lite mer gott..

här är 2 bilder på hur wg returen ser ut invändigt..
Fisåkare undrade ju ang skiljeväggen..
har alltså inte svetsat någon skiljevägg, men har utformat röranslutningarna så avgaserna inte kan strömma in i respektive returrör..

har kört med tryckluft, och konstaterat att det inte strömmar in avgaser i respektive bank..
dvs trycksätter wg returen i bank 1 (cyl 1,2,3) och kollar ifall jag får tryck i bank 2 (cyl 4,5,6).. o vice versa..
skulle jag få tryck i en bank vid testet skulle det betyda att "wg returs kontruktionen" inte funkar, då den delen är den enda förbindelsepunkten mellan de två bankerna..


Härligt gubben :D !
De kommer att bli bra de här helt klart.

Fast ja tror att vi missförstår varandra vad de gäller de där med skiljevägg, pulser, rörlängder och flöden lite.

Fast de beror kanske mest på att ja suger älgballe på att förklara mej i text :oops:

Finns de möjlighet för mej att gör ett besök så jag kan få visa, peka och babbla sönder dina öron :roll: ? Om ja kommer med en termos me kaffe å lite fikabröd då :roll: ? Eller...? :lol:

MVH//Tobbe P
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Ximon wrote:Kul att se allt nytänkande, och hantverk du gör själv på bilen!

Vad är det du pluggar?

mvh


tack tack.. kul att ni tycker om det :)..

ja pluggar till civilingenjör med inriktning på förbränningsmotorteknik..


Fisåkare wrote:
xelerator wrote:då har man fixat o donat lite, samt handlat på sig lite mer gott..

här är 2 bilder på hur wg returen ser ut invändigt..
Fisåkare undrade ju ang skiljeväggen..
har alltså inte svetsat någon skiljevägg, men har utformat röranslutningarna så avgaserna inte kan strömma in i respektive returrör..

har kört med tryckluft, och konstaterat att det inte strömmar in avgaser i respektive bank..
dvs trycksätter wg returen i bank 1 (cyl 1,2,3) och kollar ifall jag får tryck i bank 2 (cyl 4,5,6).. o vice versa..
skulle jag få tryck i en bank vid testet skulle det betyda att "wg returs kontruktionen" inte funkar, då den delen är den enda förbindelsepunkten mellan de två bankerna..


Härligt gubben :D !
De kommer att bli bra de här helt klart.

Fast ja tror att vi missförstår varandra vad de gäller de där med skiljevägg, pulser, rörlängder och flöden lite.

Fast de beror kanske mest på att ja suger älgballe på att förklara mej i text :oops:

Finns de möjlighet för mej att gör ett besök så jag kan få visa, peka och babbla sönder dina öron :roll: ? Om ja kommer med en termos me kaffe å lite fikabröd då :roll: ? Eller...? :lol:

MVH//Tobbe P


du är alltid varmt välkommen.. det vet du :wink:..

mvh
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

Fear This wrote:jaja smäller du in rör i slangarrna så lär de ju inte störa flödet så mkt tycker man:)
jodu nog har ja gått lös på bilen min en del :roll: men de börjar likna nåt nu.. har jobbat med den i 2v nu på kvällarna efter jobbet så bakvagnen är klar med uniballs och justerbar, gjort provisoriska motorfästen med rätt lutning & håller på att bygga nytt växellådsfäste i alu. skaffat grenrör i rf som ja ska byta fläns på(passar kalas väntar bara på flänsen) på rörfamvagnen saknas det i stortsett bara ett fjäderbensstag och de främre fästena för flipfronten så de rullar på rullade ut skiten häromdan å passade på att städa garaget 8)
mvh


jo ja hoppas att det blir bra iaf med rören i :)..

men det verkar ju som att det rullar på bra för dig med..

snart dags o få komma förbi o se skapelsen irl :wink:..

mvh

MathiasH wrote:Jasså skiljer det så mkt i pris, var det på ebay eller någon annan sida?

Mvh


jo de skiljer ju en del i pris.. men sen beror de på om man har tur med tull o moms etc..

ja köpte grejerna hois summit.. då åker man ju ändå på alla kostnader etc, men passade på när en vän till mig skulle handla där så då vart ju frakten billigare i varje fall..

finns säkert o hitta billigare om man letar.. kör du med ebay tex så kan du ju be säljaren skriva ner värdet på paketet som många gör.. har du tur så gör han det o då kan det bli en schysst deal :wink:...
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

xelerator wrote:jo ja hoppas att det blir bra iaf med rören i :)..

men det verkar ju som att det rullar på bra för dig med..

snart dags o få komma förbi o se skapelsen irl :wink:..

mvh

du e så välkommen så! brukar vara där 16-21 på vardagarna numera så de e bara höra av dej.
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

xelerator wrote:ja pluggar till civilingenjör med inriktning på förbränningsmotorteknik..


Intressant?!
Vart finns den utbildningen då?
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply