xelerators 325IM Turbo -90..PLENUMSDILEMMA 24/9..
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
tack.. det hoppas jag oxoRoDe wrote:Grym bil du har. Kommer bli riktigt fin när den är klar.

visst får du det..pelleman wrote:Snyggt hantverk!!
Får man fråga hur ditt pressverktyg till runnersen ser ut?
Tänkte bygga ett sådant till 50mm alurör jag ska använda.
Gärna en mängd bilder på verktyget.
lånade verktyget av min vän som inte bor särklit nära mig så bilder kan bli lite svårt

men det är en rätt enkel kontruktion..
en tapp som svarvats fram, typ triangulär som sedan mot botten blir lite mer vågig o lutningen avtar för att få den fina kanten..
o så sitter det spår i för att röret ska hamna i rätt position
vart du nå klokare av min förklaring??
ingen fara.. dem finns fortfarande kvar då ja inte hunnit slänga demFisåkare wrote:PS. Ber om ursäkt att jag inte hörde av mej ang spoilerläppen polarn strulade och jag blev sjuk som helvete .
Hoppas det är ok endå.
Glömde en sak, du har väl för guds skull svetsat mellanvägg i röret till WG'en eller??
MVH

jag har inte svetsar någon mellanvägg där de två rören går ihop för wg returen..
men jag har byggt o portat så gott de gick det så avgaserna inte inte skulle kunna studsa mot nästa rörs vägg o åka tillbaka eller neråt i returen..
skulle jag ha svetsat dit en skiljevägg skulle jag bromsa rätt mycket i flödeskapacitet för ena röret (den vänstra utan böjarna) pga konstruktionen..
avgaserna skulle studsa mot skiljeväggen o tillbaka typ...
så nej jag har ingen skiljevägg och får ta smällen att pulserna kan gå in i respektive bank

mvh
Last edited by xelerator on 23 Jan 2008, 17:30, edited 2 times in total.
o så lite fler bilder då
..
lite avgasbandage..
svart 1100 gC, 50mmx15m..

lite siliconslangar

walbro 255 lph pump

Nya IC:n, 50x30x10 cm.. lite bättre flödesoptimerade gavlar än dem traditionella kina ic:en..


flockade paneler



nya spridarna.. Precision 1000 cc....
lite väl stora kanske, trots att ja ska köra med e85..
men tänkte att på detta sätt slipper ja köpa nya igen när ja uppgraderar i framtiden
..

o så lite hantverk då, om man nu kan kalla det för det
..
bestämde mig för att lätta svänghjulet lite grann.. o mycket vill ju alltid ha mer så..
började lätta lite, men vart inte nöjd med resultatet..
o bonje här på forumet var snäll o visade bilder på hur han hade lättat sitt svänghjul..
så jag "lånade"
hans design o freakade loss på mitt eget
..
resultatet vart detta..
började med att svarva på baksidan..

kom sedan i underfund med att man inte kan få ytorna plana när man plockar av o spänner upp svänghjulet hela tiden..
inte lätt o få svänghjulet i exakt samma position i svarven varje gång..
så en "jigg" svarvades fram som svänghjulet i sin tur spändes upp i...
den satt där hela tiden o dämed var dess yta plan i förhållande till svarven..
nu kunde jag alltså i princip plocka av o på svänhjulet hur många gånger jag ville utan risk för att svarva av material "oplant"..

här sitter svänghjulet i jiggen som sedan i sin tur spänts upp med hjälp av en tapp...
såhär ser det ut nu när det är klart..



vikt innan lättning

vikt efter lättning

passar på o tackar bonje för hjälp med bilderna
..
det var det för nu iaf..
mer kommer så småningom..
mvh

lite avgasbandage..
svart 1100 gC, 50mmx15m..

lite siliconslangar

walbro 255 lph pump

Nya IC:n, 50x30x10 cm.. lite bättre flödesoptimerade gavlar än dem traditionella kina ic:en..


flockade paneler



nya spridarna.. Precision 1000 cc....
lite väl stora kanske, trots att ja ska köra med e85..
men tänkte att på detta sätt slipper ja köpa nya igen när ja uppgraderar i framtiden


o så lite hantverk då, om man nu kan kalla det för det

bestämde mig för att lätta svänghjulet lite grann.. o mycket vill ju alltid ha mer så..
började lätta lite, men vart inte nöjd med resultatet..
o bonje här på forumet var snäll o visade bilder på hur han hade lättat sitt svänghjul..
så jag "lånade"


resultatet vart detta..
började med att svarva på baksidan..

kom sedan i underfund med att man inte kan få ytorna plana när man plockar av o spänner upp svänghjulet hela tiden..
inte lätt o få svänghjulet i exakt samma position i svarven varje gång..
så en "jigg" svarvades fram som svänghjulet i sin tur spändes upp i...
den satt där hela tiden o dämed var dess yta plan i förhållande till svarven..
nu kunde jag alltså i princip plocka av o på svänhjulet hur många gånger jag ville utan risk för att svarva av material "oplant"..

här sitter svänghjulet i jiggen som sedan i sin tur spänts upp med hjälp av en tapp...

såhär ser det ut nu när det är klart..



vikt innan lättning

vikt efter lättning

passar på o tackar bonje för hjälp med bilderna

det var det för nu iaf..
mer kommer så småningom..
mvh
Då har man fixat o donat lite, samt handlat på sig lite mer gott..
Har byggt klart plenumet... bilder då den är helt klar kommer inom kort
..
i varje fall.. här sitter det den monterat med färdiga runners.. dem vart långa o fina
.. ville inte kapa/ plocka bort hälften av sakerna i motorrummet, men ville ändå ha relativt långa runners så resultatet vart detta..




sitter lite högt va
!!... är asnöjd
..
får kapa en "del" i huven, men det blir bara snyggt tycker jag o något som jag är relativt ensam om
...
undrar bara vad farbror blå tycker om detta
..
kan se det framför mig.. "nä konstapeln den är helt original"
...
Behöver i varje fall en ny huv pga detta.. någon som har en extra o slänga iväg billigt.. gärna diamantsvartmet, annars kvittar färgen..
har gjort klart den nya fuelrailen, snart klar med fästen till fuelrailen, samt köpt en ny bränsletrycksregulator, lite fina kopplingar o slangar
...



det va de för nu då..
Har byggt klart plenumet... bilder då den är helt klar kommer inom kort

i varje fall.. här sitter det den monterat med färdiga runners.. dem vart långa o fina





sitter lite högt va


får kapa en "del" i huven, men det blir bara snyggt tycker jag o något som jag är relativt ensam om

undrar bara vad farbror blå tycker om detta

kan se det framför mig.. "nä konstapeln den är helt original"

Behöver i varje fall en ny huv pga detta.. någon som har en extra o slänga iväg billigt.. gärna diamantsvartmet, annars kvittar färgen..
har gjort klart den nya fuelrailen, snart klar med fästen till fuelrailen, samt köpt en ny bränsletrycksregulator, lite fina kopplingar o slangar





det va de för nu då..
Last edited by xelerator on 23 Jan 2008, 17:28, edited 1 time in total.
satan va du har vart flitig vandad, tummen upp på det gubben!
måste bara fråga du som pluggar i massa balla ämnen om motorer & flöden mm varför smälla dit slangar mitt på insugsröret när du lagt så mkt energi och gjort ett fint jobb att matchporta allt mm.. för ja vet att hade du velat så hade du kunnat löst "problemet" om du får bakslag på annat sätt
anyway kul att du e igång igen & keep up the good work!
mvh
måste bara fråga du som pluggar i massa balla ämnen om motorer & flöden mm varför smälla dit slangar mitt på insugsröret när du lagt så mkt energi och gjort ett fint jobb att matchporta allt mm.. för ja vet att hade du velat så hade du kunnat löst "problemet" om du får bakslag på annat sätt

anyway kul att du e igång igen & keep up the good work!
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
tack tack gubbenFear This wrote:satan va du har vart flitig vandad, tummen upp på det gubben!
måste bara fråga du som pluggar i massa balla ämnen om motorer & flöden mm varför smälla dit slangar mitt på insugsröret när du lagt så mkt energi och gjort ett fint jobb att matchporta allt mm.. för ja vet att hade du velat så hade du kunnat löst "problemet" om du får bakslag på annat sätt
anyway kul att du e igång igen & keep up the good work!
mvh

ang slangarna... visst finns det andra sätt att lösa det, men:
1. det kostar en del extra att köpa dem delarna som behövs..
2. tar en jä**a massa extra tid att integrera dem extra delarna på plenumet.. e lite för lat tror ja


får väl göra det till nästa gång förhopppningsvis

men flödet tror jag att jag kommer kunna lösa rätt bra genom att trycka in rör med samma diameter som runnersen i mitten av slangarna, dvs där runnersen inte sitter åt på respektive sida..
på köpet slipper jag oxo att slangarna riskerar o bli ballonger

frågan är bara hur jag ska få in dem

hur går det för dig då??
märkt att du freakat loss totalt på din bil, rätt vågat måste jag säga

MathiasH:
kopplingarna köpte jag från usa..
man blir ju bankrutt ifall man köper dem här i sverige

jaja smäller du in rör i slangarrna så lär de ju inte störa flödet så mkt tycker man:)
jodu nog har ja gått lös på bilen min en del
men de börjar likna nåt nu.. har jobbat med den i 2v nu på kvällarna efter jobbet så bakvagnen är klar med uniballs och justerbar, gjort provisoriska motorfästen med rätt lutning & håller på att bygga nytt växellådsfäste i alu. skaffat grenrör i rf som ja ska byta fläns på(passar kalas väntar bara på flänsen) på rörfamvagnen saknas det i stortsett bara ett fjäderbensstag och de främre fästena för flipfronten så de rullar på rullade ut skiten häromdan å passade på att städa garaget 
mvh
jodu nog har ja gått lös på bilen min en del


mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Kul att se allt nytänkande, och hantverk du gör själv på bilen!
Vad är det du pluggar?
mvh
Vad är det du pluggar?
mvh
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Härligt gubbenxelerator wrote:då har man fixat o donat lite, samt handlat på sig lite mer gott..
här är 2 bilder på hur wg returen ser ut invändigt..
Fisåkare undrade ju ang skiljeväggen..
har alltså inte svetsat någon skiljevägg, men har utformat röranslutningarna så avgaserna inte kan strömma in i respektive returrör..
har kört med tryckluft, och konstaterat att det inte strömmar in avgaser i respektive bank..
dvs trycksätter wg returen i bank 1 (cyl 1,2,3) och kollar ifall jag får tryck i bank 2 (cyl 4,5,6).. o vice versa..
skulle jag få tryck i en bank vid testet skulle det betyda att "wg returs kontruktionen" inte funkar, då den delen är den enda förbindelsepunkten mellan de två bankerna..

De kommer att bli bra de här helt klart.
Fast ja tror att vi missförstår varandra vad de gäller de där med skiljevägg, pulser, rörlängder och flöden lite.
Fast de beror kanske mest på att ja suger älgballe på att förklara mej i text

Finns de möjlighet för mej att gör ett besök så jag kan få visa, peka och babbla sönder dina öron



MVH//Tobbe P
tack tack.. kul att ni tycker om detXimon wrote:Kul att se allt nytänkande, och hantverk du gör själv på bilen!
Vad är det du pluggar?
mvh

ja pluggar till civilingenjör med inriktning på förbränningsmotorteknik..
du är alltid varmt välkommen.. det vet duFisåkare wrote:Härligt gubbenxelerator wrote:då har man fixat o donat lite, samt handlat på sig lite mer gott..
här är 2 bilder på hur wg returen ser ut invändigt..
Fisåkare undrade ju ang skiljeväggen..
har alltså inte svetsat någon skiljevägg, men har utformat röranslutningarna så avgaserna inte kan strömma in i respektive returrör..
har kört med tryckluft, och konstaterat att det inte strömmar in avgaser i respektive bank..
dvs trycksätter wg returen i bank 1 (cyl 1,2,3) och kollar ifall jag får tryck i bank 2 (cyl 4,5,6).. o vice versa..
skulle jag få tryck i en bank vid testet skulle det betyda att "wg returs kontruktionen" inte funkar, då den delen är den enda förbindelsepunkten mellan de två bankerna..!
De kommer att bli bra de här helt klart.
Fast ja tror att vi missförstår varandra vad de gäller de där med skiljevägg, pulser, rörlängder och flöden lite.
Fast de beror kanske mest på att ja suger älgballe på att förklara mej i text![]()
Finns de möjlighet för mej att gör ett besök så jag kan få visa, peka och babbla sönder dina öron? Om ja kommer med en termos me kaffe å lite fikabröd då
? Eller...?
![]()
MVH//Tobbe P

mvh
jo ja hoppas att det blir bra iaf med rören iFear This wrote:jaja smäller du in rör i slangarrna så lär de ju inte störa flödet så mkt tycker man:)
jodu nog har ja gått lös på bilen min en delmen de börjar likna nåt nu.. har jobbat med den i 2v nu på kvällarna efter jobbet så bakvagnen är klar med uniballs och justerbar, gjort provisoriska motorfästen med rätt lutning & håller på att bygga nytt växellådsfäste i alu. skaffat grenrör i rf som ja ska byta fläns på(passar kalas väntar bara på flänsen) på rörfamvagnen saknas det i stortsett bara ett fjäderbensstag och de främre fästena för flipfronten så de rullar på rullade ut skiten häromdan å passade på att städa garaget
mvh

men det verkar ju som att det rullar på bra för dig med..
snart dags o få komma förbi o se skapelsen irl

mvh
jo de skiljer ju en del i pris.. men sen beror de på om man har tur med tull o moms etc..MathiasH wrote:Jasså skiljer det så mkt i pris, var det på ebay eller någon annan sida?
Mvh
ja köpte grejerna hois summit.. då åker man ju ändå på alla kostnader etc, men passade på när en vän till mig skulle handla där så då vart ju frakten billigare i varje fall..
finns säkert o hitta billigare om man letar.. kör du med ebay tex så kan du ju be säljaren skriva ner värdet på paketet som många gör.. har du tur så gör han det o då kan det bli en schysst deal

du e så välkommen så! brukar vara där 16-21 på vardagarna numera så de e bara höra av dej.xelerator wrote:jo ja hoppas att det blir bra iaf med rören i..
men det verkar ju som att det rullar på bra för dig med..
snart dags o få komma förbi o se skapelsen irl..
mvh
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Intressant?!xelerator wrote: ja pluggar till civilingenjör med inriktning på förbränningsmotorteknik..
Vart finns den utbildningen då?
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;