Page 3 of 48
Posted: 10 Oct 2009, 21:12
by fulingbusen
Fint tempo, och plexiskivan var ball!
Posted: 10 Oct 2009, 21:42
by Vesslan
Detta ska bli kul att följa upp.. Hur har du tänkt dej med olja till turbon? samma olja som motorn eller ett sep system?
Posted: 11 Oct 2009, 10:23
by Jag Heter Jimmy
Blir grymmt jimmy ska bli kul å se den här i stan när den blir klar

Posted: 11 Oct 2009, 13:37
by stiiiv_
Vesslan wrote:Detta ska bli kul att följa upp.. Hur har du tänkt dej med olja till turbon? samma olja som motorn eller ett sep system?
det blir ett eget oljesystem till turbon

Posted: 11 Oct 2009, 19:29
by pro_mille
stiiiv_ wrote:Vesslan wrote:Detta ska bli kul att följa upp.. Hur har du tänkt dej med olja till turbon? samma olja som motorn eller ett sep system?
det blir ett eget oljesystem till turbon

Ja det blir det troligen, men ska ta och mäta hur mycket fall jag får till tråget.
Är det skapligt så kör jag olja från motorn med en grov returledning.
Posted: 11 Oct 2009, 19:45
by Christian.N
pro_mille wrote:stiiiv_ wrote:Vesslan wrote:Detta ska bli kul att följa upp.. Hur har du tänkt dej med olja till turbon? samma olja som motorn eller ett sep system?
det blir ett eget oljesystem till turbon

Ja det blir det troligen, men ska ta och mäta hur mycket fall jag får till tråget.
Är det skapligt så kör jag olja från motorn med en grov returledning.
Om du kör retur från turbon till tråget, hur går det då när du gasar på? Eftersom det är självrinning? Kanske alltid är för kort stund för att det ska påverka?
Bara en tanke.
Riktigt häftigt bygge

Posted: 11 Oct 2009, 20:04
by pro_mille
Christian.N wrote:pro_mille wrote:stiiiv_ wrote:
det blir ett eget oljesystem till turbon

Ja det blir det troligen, men ska ta och mäta hur mycket fall jag får till tråget.
Är det skapligt så kör jag olja från motorn med en grov returledning.
Om du kör retur från turbon till tråget, hur går det då när du gasar på? Eftersom det är självrinning? Kanske alltid är för kort stund för att det ska påverka?
Bara en tanke.
Riktigt häftigt bygge

Jo det har jag funderade på det med.. Just därför måste returen var extra stor.. kanske runt 20mm rör.
Ska ta och mäta höjdskillnaden imorrn med vattenslang.

Posted: 12 Oct 2009, 17:43
by pro_mille
Fick ett paket till BussGods idag.

Min soppapump och filter hade kommit, köpte en beggad SXpump och SXfilter.
Soppasystemet blir lite annorlunda än tänkt från början.
Får hjälp av Tjoa med att tillverka en ny tank i rostfritt med catchtank inbyggt.
Blir en Wallbro pump som förpump som pumpar till en öppen catchtank.
SXpumpen och filtret ska läggas in i tanken oxå.
Blir smidigare att ha allt inne i tanken.
Posted: 13 Oct 2009, 20:18
by pro_mille
Har mätit fram hur mycket högre turbons oljeretur sitter jämfört med trågkanten, är ca 35cm.

Så jag borde kunna köra med olja från motorn och retur tillbaks.
Tänkte ha en AN4slang till oljan och strypning på 2.5mm vid turbon.
Sedan en modell större retur, ett rör som är ca.20mm invändigt.
Blir en 90grader böj inne i tråget så att inte oljan åker mot turbon när man gasar på.
Kapade lite avgasrör och provmonterade rören, var lite för stora radier på bakaxelkrökarna.
Ska åka till Meca och köpa ett par kortradie böjjar imorrn så jag får ihop avgassystemet.

Posted: 15 Oct 2009, 16:17
by pro_mille
Har punktat dit lite rör, gjorde ett par provisoriska fästen i framkant för att hålla rören still.
La rören i mitten för att få dom så högt upp som möjligt.
Blev två flexrör före bakaxeln, ska svetsa dit V-bandsflänsar som ska sitta före bakaxeln.
Blev två stycken 90graders Simonz böjjar över bakaxeln
Har beställt ett Y-rör som 3" till 3.5" som motsvarar flänsen på turbon.
Ska bockas om till samma form som avgasflänsen.
Arean på turbons avgasinlopp motsvarar ett 77mm rör.

Posted: 17 Oct 2009, 13:13
by s2_i_e30
tufft

Posted: 17 Oct 2009, 19:14
by pro_mille
s2_i_e30 wrote:tufft

Du får komma över och skrapa lite gummi, bjuder på hof
Hjulhusen är fulla...
Posted: 18 Oct 2009, 16:42
by s2_i_e30
ja fan de är gammla goda minnen sitta i hjul-husen med en flaska hof och skarapa gummi

fan att de inte är 48 timmar om dagen bara..

terve ako..
Posted: 18 Oct 2009, 19:37
by Bmw*Alex
alltså nu har ja funderat varje gång jag läst den här tråden , varför placerar du turbon där ?
mvh
Posted: 20 Oct 2009, 20:53
by m50_micke
mycket fräänt....
Posted: 22 Oct 2009, 00:04
by pro_mille
Bmw*Alex wrote:alltså nu har ja funderat varje gång jag läst den här tråden , varför placerar du turbon där ?
mvh
För att jag fick tag i turbon gratis och att den var för stor för att ha i motorrummet.
m50_micke wrote:mycket fräänt....
Tack Kasteri!

Posted: 22 Oct 2009, 00:05
by pro_mille
Tjoa hittade denna fina 8mm plåtskiva, gubben som hade skurit till den var nog full...
Tjoa knappade till ett program till T6 flänsen.
Körde med en 16mm skrubb pinnfräs.
Så där klara för sågning.
Stödflänsen och turbo flänsen punktat ihop med rör och balk.
En stabil plattjärn punktades fast i rören för att dom inte skulle dra snett.
Tjoa svetsar...
Svetsades med rotgas bara för att vi har det..
Färdig svetsad
Tjoa svetsade dit ett stödjärn.
Jag började svarva till V-bandsflänsarna
Ämnesröret kastade duktigt..
Så nu är dom ner svarvade till 90mm.. ska bli 85mm utvändigt.
