E30 turbomaskin + original lågtrycksmatarpump?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Den får 14V. Så flödar den så mycket skulle jag bygga en catch på 5 lit och kör orig pumpen till den. Bästa vore om du mätte med E85 också..
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Hörru Ljung, tur att det är någon som har för mycket fritid iaf :D intressant läsning detta då jag börjar lite löst planera mitt soppasystem.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ja vad annars ska man göra om kvällarna? :) Måste sätta fart nu när tid för mappning är 10e juli :shock:

Nu är man väldigt nyfiken på vad en original högtryckspump skulle leverera för flöde?

Vatten har en densitet på 0,999kg/dm3 och E85 är ca 0,785kg/dm3 (sommar etanol) Så blir det mer eller mindre flöde? E85en är lite lättare, men kanske inte "tätar" lika bra i pumpen?
Får ta och testa det med om jag vågar :shock: Inget kul att få en gnista över 5l E85 :?

Läste på Sävarturbo (där jag ställt samma frågor) att nån kört sönder Boschpump med E85, men Walbro höll fint i två racesäsonger nu??
WFT ska man tro på?? :roll: :?:


Fick tips om en Excelkalkylator som räknar fram teoretisk effekt och bränsleåtgång. Får ca 4,5l/min som resultat.

Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi har sålt 500-1000 st pumpar och det är bara walbro som gått sönder.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bmwandreas wrote:Vi har sålt 500-1000 st pumpar och det är bara walbro som gått sönder.
Det säger ju en del :D

Vad flödar en original bosch intank högtryckspump vid "friflöde" till catch?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Hello!? Ingen som testat vad original tankmonterad högtryckspump flödar?
Bör väl vara mer än lågtryckspumpen jag mätte upp på förra sidan?
Idag mätte jag upp vad original lågtryckspump i tanken friflödar med vatten :roll:

12v:
3,2 l/min vid samma nivå
2,9 l/min vid höjdskillnad på 0,5m
2,7 l/min vid höjdskillnad på 1,0m

14v:
3,8 l/min vid samma nivå
3,4 l/min vid höjdskillnad på 0,5m
3,0 l/min vid höjdskillnad på 1,0m

Så originalpumpen bör egentligen räcka till en bit eftersom höjdskillnaden i verkligheten max är ca 0,5m upp till catchtanken!? Skumt då specen på denna pump lär vara 130l/h = 2,16 l/min...?

Flödar pumpen mer på E85 eller bensin mot vatten eftersom vatten är lite "tjockare"?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

På tal om det här med tankar och pumpar och skit, originalreturen verkar inte gå så bra att använda som retur från catchtanken, jag får inte ner mitt soppatryck under 3,4 bar ca pga att originalreturen går in under tanknivån i originaltanken. Har släppt så mycket det går på BTRen men det hjälper inte.

När soppan i originaltanken höll på att ta slut så sjönk trycket till 2-2,5 bar så det räcker nog med att dra upp returen så den kommer över nivån :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det borde inte spela någon roll om den går tillbaka långt upp eller långt ned i tanken så länge original avluftning i tanken fungerar bra, eller missförstod jag problemet nu?

Tänk att du har en flaska som är fylld med luft. Du vill nu fylla den med vätska istället, det spelar då ingen roll om du släpper in vätskan där nere eller där uppe så länge korken (avluftningen) är öppen.

Har du satt igen avluftningen på något sätt så det är nått sånt som spökar?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kan iof testa utan tanklocket, det har jag inte tänkt på :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Nisse977 wrote:Det borde inte spela någon roll om den går tillbaka långt upp eller långt ned i tanken så länge original avluftning i tanken fungerar bra, eller missförstod jag problemet nu?

Tänk att du har en flaska som är fylld med luft. Du vill nu fylla den med vätska istället, det spelar då ingen roll om du släpper in vätskan där nere eller där uppe så länge korken (avluftningen) är öppen.

Har du satt igen avluftningen på något sätt så det är nått sånt som spökar?
Nu har jag satt en anslutning på toppen av tanken och trycket sjönk direkt till ca 2 bar, så det gjorde faktiskt skillnad :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det låter ju helt sjukt! Eller menade du luftanslutning på toppen av tanken?

Du har alltså returen från railen rakt ner i tanken, inte in i catchen först?

Jag tänkte köra den från rail in till catchen först, sen därifrån ner i tanken i originalreturhålet i armaturen. :roll: :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Nisse977 wrote:Det låter ju helt sjukt! Eller menade du luftanslutning på toppen av tanken?

Du har alltså returen från railen rakt ner i tanken, inte in i catchen först?

Jag tänkte köra den från rail in till catchen först, sen därifrån ner i tanken i originalreturhålet i armaturen. :roll: :)
Nä, rail-catchtank-ykors till originalretur + toppen av tanken =) Jag har dock inte min retur i nån armatur? Min går in i vänstra tankhalvan, ca 5cm från botten av tanken. Kanske skiljer -88 och 88-?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ja för på min sitter returen i armaturen. Sen finns det en avluftning i tankens tak, den har jag försluten med burken som sitter ovanför höger bakhjul precis som det är original. Det var därför jag inte förstod hur det skulle kunna bli något problem :D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nisse Järnet wrote:
Nisse977 wrote:Det låter ju helt sjukt! Eller menade du luftanslutning på toppen av tanken?

Du har alltså returen från railen rakt ner i tanken, inte in i catchen först?

Jag tänkte köra den från rail in till catchen först, sen därifrån ner i tanken i originalreturhålet i armaturen. :roll: :)
Nä, rail-catchtank-ykors till originalretur + toppen av tanken =) Jag har dock inte min retur i nån armatur? Min går in i vänstra tankhalvan, ca 5cm från botten av tanken. Kanske skiljer -88 och 88-?
Du lär ha retur in i catchtanken från motorn. Eller missförstod jag?
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag fattar inte riktigt heller vad du menar Nisse?

Har du ett y-kors som delar upp returen från railen till catch OCH tanken? Inte till catch en SEN till tanken?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hehe skrev lite konstigt kanske, returen från railen går direkt till catchtanken, sen går catchtankens retur till ett y-kors där ena utgången går till originalreturen (som på 88- verkar sitta annorlunda jämfört med -88 ) och andra utgången går till en egen retur som sitter på toppen av tanken :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bra:)
Post Reply