E30 turbomaskin + original lågtrycksmatarpump?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Ja vad annars ska man göra om kvällarna?
Måste sätta fart nu när tid för mappning är 10e juli
Nu är man väldigt nyfiken på vad en original högtryckspump skulle leverera för flöde?
Vatten har en densitet på 0,999kg/dm3 och E85 är ca 0,785kg/dm3 (sommar etanol) Så blir det mer eller mindre flöde? E85en är lite lättare, men kanske inte "tätar" lika bra i pumpen?
Får ta och testa det med om jag vågar
Inget kul att få en gnista över 5l E85
Läste på Sävarturbo (där jag ställt samma frågor) att nån kört sönder Boschpump med E85, men Walbro höll fint i två racesäsonger nu??
WFT ska man tro på??

Fick tips om en Excelkalkylator som räknar fram teoretisk effekt och bränsleåtgång. Får ca 4,5l/min som resultat.



Nu är man väldigt nyfiken på vad en original högtryckspump skulle leverera för flöde?
Vatten har en densitet på 0,999kg/dm3 och E85 är ca 0,785kg/dm3 (sommar etanol) Så blir det mer eller mindre flöde? E85en är lite lättare, men kanske inte "tätar" lika bra i pumpen?
Får ta och testa det med om jag vågar


Läste på Sävarturbo (där jag ställt samma frågor) att nån kört sönder Boschpump med E85, men Walbro höll fint i två racesäsonger nu??
WFT ska man tro på??


Fick tips om en Excelkalkylator som räknar fram teoretisk effekt och bränsleåtgång. Får ca 4,5l/min som resultat.

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Hello!? Ingen som testat vad original tankmonterad högtryckspump flödar?
Bör väl vara mer än lågtryckspumpen jag mätte upp på förra sidan?
Bör väl vara mer än lågtryckspumpen jag mätte upp på förra sidan?
Idag mätte jag upp vad original lågtryckspump i tanken friflödar med vatten![]()
På 12v:
3,2 l/min vid samma nivå
2,9 l/min vid höjdskillnad på 0,5m
2,7 l/min vid höjdskillnad på 1,0m
På 14v:
3,8 l/min vid samma nivå
3,4 l/min vid höjdskillnad på 0,5m
3,0 l/min vid höjdskillnad på 1,0m
Så originalpumpen bör egentligen räcka till en bit eftersom höjdskillnaden i verkligheten max är ca 0,5m upp till catchtanken!? Skumt då specen på denna pump lär vara 130l/h = 2,16 l/min...?
Flödar pumpen mer på E85 eller bensin mot vatten eftersom vatten är lite "tjockare"?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
På tal om det här med tankar och pumpar och skit, originalreturen verkar inte gå så bra att använda som retur från catchtanken, jag får inte ner mitt soppatryck under 3,4 bar ca pga att originalreturen går in under tanknivån i originaltanken. Har släppt så mycket det går på BTRen men det hjälper inte.
När soppan i originaltanken höll på att ta slut så sjönk trycket till 2-2,5 bar så det räcker nog med att dra upp returen så den kommer över nivån
När soppan i originaltanken höll på att ta slut så sjönk trycket till 2-2,5 bar så det räcker nog med att dra upp returen så den kommer över nivån

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Det borde inte spela någon roll om den går tillbaka långt upp eller långt ned i tanken så länge original avluftning i tanken fungerar bra, eller missförstod jag problemet nu?
Tänk att du har en flaska som är fylld med luft. Du vill nu fylla den med vätska istället, det spelar då ingen roll om du släpper in vätskan där nere eller där uppe så länge korken (avluftningen) är öppen.
Har du satt igen avluftningen på något sätt så det är nått sånt som spökar?
Tänk att du har en flaska som är fylld med luft. Du vill nu fylla den med vätska istället, det spelar då ingen roll om du släpper in vätskan där nere eller där uppe så länge korken (avluftningen) är öppen.
Har du satt igen avluftningen på något sätt så det är nått sånt som spökar?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Nu har jag satt en anslutning på toppen av tanken och trycket sjönk direkt till ca 2 bar, så det gjorde faktiskt skillnadNisse977 wrote:Det borde inte spela någon roll om den går tillbaka långt upp eller långt ned i tanken så länge original avluftning i tanken fungerar bra, eller missförstod jag problemet nu?
Tänk att du har en flaska som är fylld med luft. Du vill nu fylla den med vätska istället, det spelar då ingen roll om du släpper in vätskan där nere eller där uppe så länge korken (avluftningen) är öppen.
Har du satt igen avluftningen på något sätt så det är nått sånt som spökar?

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Det låter ju helt sjukt! Eller menade du luftanslutning på toppen av tanken?
Du har alltså returen från railen rakt ner i tanken, inte in i catchen först?
Jag tänkte köra den från rail in till catchen först, sen därifrån ner i tanken i originalreturhålet i armaturen.

Du har alltså returen från railen rakt ner i tanken, inte in i catchen först?
Jag tänkte köra den från rail in till catchen först, sen därifrån ner i tanken i originalreturhålet i armaturen.


Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Nä, rail-catchtank-ykors till originalretur + toppen av tanken =) Jag har dock inte min retur i nån armatur? Min går in i vänstra tankhalvan, ca 5cm från botten av tanken. Kanske skiljer -88 och 88-?Nisse977 wrote:Det låter ju helt sjukt! Eller menade du luftanslutning på toppen av tanken?
Du har alltså returen från railen rakt ner i tanken, inte in i catchen först?
Jag tänkte köra den från rail in till catchen först, sen därifrån ner i tanken i originalreturhålet i armaturen.![]()
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Ja för på min sitter returen i armaturen. Sen finns det en avluftning i tankens tak, den har jag försluten med burken som sitter ovanför höger bakhjul precis som det är original. Det var därför jag inte förstod hur det skulle kunna bli något problem 

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Du lär ha retur in i catchtanken från motorn. Eller missförstod jag?Nisse Järnet wrote:Nä, rail-catchtank-ykors till originalretur + toppen av tanken =) Jag har dock inte min retur i nån armatur? Min går in i vänstra tankhalvan, ca 5cm från botten av tanken. Kanske skiljer -88 och 88-?Nisse977 wrote:Det låter ju helt sjukt! Eller menade du luftanslutning på toppen av tanken?
Du har alltså returen från railen rakt ner i tanken, inte in i catchen först?
Jag tänkte köra den från rail in till catchen först, sen därifrån ner i tanken i originalreturhålet i armaturen.![]()
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Hehe skrev lite konstigt kanske, returen från railen går direkt till catchtanken, sen går catchtankens retur till ett y-kors där ena utgången går till originalreturen (som på 88- verkar sitta annorlunda jämfört med -88 ) och andra utgången går till en egen retur som sitter på toppen av tanken 

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.