Page 3 of 4

Posted: 24 Mar 2010, 23:21
by kallevedlund
tomsan wrote:Undrar vart du hittat det y korset?
MVH:Tommi


Y-korset är köpt på DAHL, är tänkt till tryckluft...

Posted: 24 Mar 2010, 23:29
by kallevedlund
RWHP wrote:
johankihl wrote:Gött att ni jobbar på. Är denna 3l liksom 2jz? Är bilen tänkt för drifting?


Är väldigt kort slag på 1JZ, 71mm om jag minns rätt mot 2JZans 86mm. Är samma kolvdiameter dock.. De här motorerna gillar att varvas :D

Du skulle ha fått tag på ett 2JZ block med vev så du fått dig en 1.5JZ ;) Säg till om du ska kasta orignal tändspolarna i soporna, är samma som på 2JZ och de är ju bevisa att de funkar så de lägger jag gärna beslag på för en peng isf :)

Stoppade i en 1JZ i min gamla MK3a, mycket trevlig motor!


Stämmer bra det, 2JZ har 86mm i slag. Båda blockuppsättningarna tål att varvas men kammarna i 1JZ är helt värdelösa. Tappade helt effekten efter dryga 6000.... inte direkt optimalt vid drifting... 2JZ euro håller i stort sätt plan effektkurva till 8000, så vi hoppas på en bra mycket mer lättkörd motor till denna sommar. Behöver ju inte så mycket effekt, men däremot en varvvillig motor...
Vag gäller spolarna så ska vi testa att köra med dom, va inga problem förra året men en dag i bänken får väl avgöra saken..

Posted: 24 Mar 2010, 23:56
by RWHP
När du närmar dig 500-550hk så rekomenderas en tändförstärkare till de här spolarna, men sån är ju inte direkt avancerad att koppla in :)

Orginal kammarna börjar ju tappa vid 5500rpm. Dom är ju inte vidare effektiv vid 8000rpm!

Image
Image

Posted: 25 Mar 2010, 00:00
by kallevedlund
Som jag misstänkte, får helt enkelt lägga oss på rätt sida om den gränsen tills vidare.. Det viktigaste är att motorn blir körbar och bilen kommer ut, sen kan det få efterjusteras lite...

Är dom kurvorna för 1JZ japs eller 2JZ japs eller euro? skilljer sig mycket från de jag sett..

Posted: 25 Mar 2010, 00:13
by RWHP
Orginal kurvan på de här bilderna är för 2JZ us/euro kammar som är likadana. Kommer aldrig få nåt vidare drag upp du ska dra orginal kammarna upp till 8000rpm!

Posted: 25 Mar 2010, 00:20
by kallevedlund
nä, så såg det ju helt klart inte ut, hur som så blir det en skillnad som natt och dag jämfört med 1JZ.... med dm kammarna blev det bara ett jäkla vrid tidigt o sen dog det helt... Sjukt dyra kammar till dessa maskiner, så ett par 2JZ för 1500 fick bli ett test, hoppas det kommer att gå drägligt, med typ 272or blir det ju nya fjädrar med, tror det spräcker ägarens budget totalt... blir nog till nästa år..

Posted: 25 Mar 2010, 00:52
by RWHP
Hehe joo de är inga billiga motorer det här, ska man ha ett bra grenrör till 2JZan får man punga ut med 10-15000, likaså med insug de är också snordyra. Varför inte köpa en Tilton quad-plate koppling för nästan $7000 :roll:

Ett par Titan Motorsports 264 skulle jag rekomendera, de är bara att schimsa in, inga nya fjädrar eller nåt :) Alla 264or behöver inget fjäderbyte och Titans är de som visats vara bäst.

Posted: 25 Mar 2010, 20:56
by kallevedlund
Fixat inkapling till kylaren och monterat 2 nya fläktar. Hoppas på bättre kontroll av på kylningen till i år. Var inget problem förra året men det går bra varmt när det går på högvarv länge...

Väntar på lite kopplingar till soppasystemet. Vem fan kom på att man ska köra en mm-gänga på pumparna??? helt idiotiskt...
Dom ska tydligen dyka upp imorgon i vilket fall.

Liten bild på dagens arbete

Image
Image

Posted: 11 Apr 2010, 21:23
by kallevedlund
Vart några riktigt aktiva dagar i garaget nu. Resultatet blev att maskin startades upp idag. Har bytt mapsensor till 4 bar, så fick ändra lite i sprutet.

Körde upp oljetryck och drog runt soppan, sen startade den på första försöket! Mycket skönt att ha den igång över 2 veckor innan bromsningen...

Nu ska det fixas lite små läckage som hittades, dra lite el till fläktar och lite annat. Nya coilovers ska på, D2 istället för K-Sport (pga sponsringen). Så till helgen tänkte vi åka ut och åka lite och se så att allt lirar. Inge skoj att komma upp till avesta med nått skitfel nånstans..

Ska bli riktigt skoj och se vad vi kan få ut av den, kommer ju inte bli något effektmonster. Krutet kommer snarare att läggas på att få en motor med bra register och på en effektnivå att motorn tål att plågas...

Posted: 11 Apr 2010, 21:28
by Bmwandreas
Ha gärna uttag för mottryck i. Det är skönt att veta om den ska pressas på bana.

Posted: 11 Apr 2010, 21:33
by kallevedlund
Vi har monterat 2 uttag
Ett för temp vid utloppet på 1ans cyl och en vid kollektorn för mottryck.

Blir det bra eller ska vi ha något mer?

Posted: 11 Apr 2010, 21:34
by Bmwandreas
Kanon!

Posted: 21 Apr 2010, 08:49
by kallevedlund
I fredags gjorde vi det sista för att kunna provköra bilen.
Monterade på original fjäderben runt om eftersom dom nya D2 förmodligen kommer ta ett tag... jäkla vulkan!
Körde med grundtryck på wastegaten och det är stor sklillnad i spool mot förra året. Turbon är med mycket tidigare. Ska försöka få lite mil på den under kontrollerade former så att det inte blir något skitfel i bänken sen! Snart dags!

Har även fixat ny ventil föratt styra laddtrycket. Ventilen har ett ställbart tryck den öppnar på. Innan trycket är uppnått håller den helt tätt.
Kopplar in den med t-kors på mottrycksslangen. Borde bli stabilt och lätt ställbart laddtryck.

Posted: 28 Apr 2010, 14:07
by kallevedlund
Provkörde det sista på förmiddagen ida. Allt verkar funka som det ska.
Lastning ikväll och avfärd till Avesta imorgon bitti!
Hoppas allt håller ihop bara!

Posted: 28 Apr 2010, 15:32
by Turbo_folke
Lycka till :D

Posted: 28 Apr 2010, 15:46
by micke999
lycka till

Posted: 28 Apr 2010, 20:46
by MHansson
Lycka till :D