johankihl wrote:Gött att ni jobbar på. Är denna 3l liksom 2jz? Är bilen tänkt för drifting?
Är väldigt kort slag på 1JZ, 71mm om jag minns rätt mot 2JZans 86mm. Är samma kolvdiameter dock.. De här motorerna gillar att varvas
Du skulle ha fått tag på ett 2JZ block med vev så du fått dig en 1.5JZ Säg till om du ska kasta orignal tändspolarna i soporna, är samma som på 2JZ och de är ju bevisa att de funkar så de lägger jag gärna beslag på för en peng isf
Stoppade i en 1JZ i min gamla MK3a, mycket trevlig motor!
Stämmer bra det, 2JZ har 86mm i slag. Båda blockuppsättningarna tål att varvas men kammarna i 1JZ är helt värdelösa. Tappade helt effekten efter dryga 6000.... inte direkt optimalt vid drifting... 2JZ euro håller i stort sätt plan effektkurva till 8000, så vi hoppas på en bra mycket mer lättkörd motor till denna sommar. Behöver ju inte så mycket effekt, men däremot en varvvillig motor...
Vag gäller spolarna så ska vi testa att köra med dom, va inga problem förra året men en dag i bänken får väl avgöra saken..
Som jag misstänkte, får helt enkelt lägga oss på rätt sida om den gränsen tills vidare.. Det viktigaste är att motorn blir körbar och bilen kommer ut, sen kan det få efterjusteras lite...
Är dom kurvorna för 1JZ japs eller 2JZ japs eller euro? skilljer sig mycket från de jag sett..
Orginal kurvan på de här bilderna är för 2JZ us/euro kammar som är likadana. Kommer aldrig få nåt vidare drag upp du ska dra orginal kammarna upp till 8000rpm!
nä, så såg det ju helt klart inte ut, hur som så blir det en skillnad som natt och dag jämfört med 1JZ.... med dm kammarna blev det bara ett jäkla vrid tidigt o sen dog det helt... Sjukt dyra kammar till dessa maskiner, så ett par 2JZ för 1500 fick bli ett test, hoppas det kommer att gå drägligt, med typ 272or blir det ju nya fjädrar med, tror det spräcker ägarens budget totalt... blir nog till nästa år..
Hehe joo de är inga billiga motorer det här, ska man ha ett bra grenrör till 2JZan får man punga ut med 10-15000, likaså med insug de är också snordyra. Varför inte köpa en Tilton quad-plate koppling för nästan $7000
Ett par Titan Motorsports 264 skulle jag rekomendera, de är bara att schimsa in, inga nya fjädrar eller nåt Alla 264or behöver inget fjäderbyte och Titans är de som visats vara bäst.
Fixat inkapling till kylaren och monterat 2 nya fläktar. Hoppas på bättre kontroll av på kylningen till i år. Var inget problem förra året men det går bra varmt när det går på högvarv länge...
Väntar på lite kopplingar till soppasystemet. Vem fan kom på att man ska köra en mm-gänga på pumparna??? helt idiotiskt...
Dom ska tydligen dyka upp imorgon i vilket fall.
Vart några riktigt aktiva dagar i garaget nu. Resultatet blev att maskin startades upp idag. Har bytt mapsensor till 4 bar, så fick ändra lite i sprutet.
Körde upp oljetryck och drog runt soppan, sen startade den på första försöket! Mycket skönt att ha den igång över 2 veckor innan bromsningen...
Nu ska det fixas lite små läckage som hittades, dra lite el till fläktar och lite annat. Nya coilovers ska på, D2 istället för K-Sport (pga sponsringen). Så till helgen tänkte vi åka ut och åka lite och se så att allt lirar. Inge skoj att komma upp till avesta med nått skitfel nånstans..
Ska bli riktigt skoj och se vad vi kan få ut av den, kommer ju inte bli något effektmonster. Krutet kommer snarare att läggas på att få en motor med bra register och på en effektnivå att motorn tål att plågas...
I fredags gjorde vi det sista för att kunna provköra bilen.
Monterade på original fjäderben runt om eftersom dom nya D2 förmodligen kommer ta ett tag... jäkla vulkan!
Körde med grundtryck på wastegaten och det är stor sklillnad i spool mot förra året. Turbon är med mycket tidigare. Ska försöka få lite mil på den under kontrollerade former så att det inte blir något skitfel i bänken sen! Snart dags!
Har även fixat ny ventil föratt styra laddtrycket. Ventilen har ett ställbart tryck den öppnar på. Innan trycket är uppnått håller den helt tätt.
Kopplar in den med t-kors på mottrycksslangen. Borde bli stabilt och lätt ställbart laddtryck.
Provkörde det sista på förmiddagen ida. Allt verkar funka som det ska.
Lastning ikväll och avfärd till Avesta imorgon bitti!
Hoppas allt håller ihop bara!