Page 3 of 4
Posted: 01 May 2006, 14:55
by Mirre
Koppla en potentiometer istället för den blåa givaren, på det viset kan du själv in ifrån kupeén ställa hur mycke bensin den ska ha
!
PS: Ursäkta att jag är tjatig...men istället för att lägga flera tusen kronor på oförbränt bensin, större Lmm, massa prova på givare, etc... köp ett Megasquirt för ca 3k och då behöver du inte Lmm och att du kan styra både sprut och tändning med god kontroll
Posted: 01 May 2006, 15:41
by Svintoleffe
Turbo_folke wrote:Chrille wrote:Hr nu även kommit fram till att bränsletrycket på tomgång ligger på nästan 3,5 bar när den är kall och 2,8-2,9 när den är varm...
Hur kan lmm han ngt att göra med hur bränsletrycket ändras??
Det där kan ha med o göra vart man sätetr klockan ochså o crille har satt klockan efter spridarna o då får man inte lika bra anvissning som om man sätter klockan före spridarna
Posted: 01 May 2006, 15:43
by Svintoleffe
Mirre, det går hur bra som helst o köra på detta sätt med, baar man justerar in det rätt.
Det är bara o kolla på kompisarna i skogen bilen, dom åker nästan ifrån en m5 o det är för typ tio tuen kr, men bil o allt.
Så man behvöer inet ha värsting sprut för o få dte o funka
Posted: 02 May 2006, 18:06
by Mirre
Jag förstår hur du resonerar, men på en månad så har man kört up oförbränt bensin för 3k (ca en megasquirt).
Det jag ville ha fram var att med stälbart sprut/tändning fick man både snällare och snålare motor och att man vid samma tryck fick 20% mer HK.
Jag har själv för länge sedan byggt en m20/b20 med pyramidringar och koppar packning, med Lmm, extra spridare och motronic orginal box och vid 1,4 bar fick jag 343hk på hjulen, men bara mellan 5000-6200 rpm! Innan dess va motorn helt död och orkeslös och den drog bensin som faaan.
Nästa motor var en m20/b25 och där hade jag MS och kunde styra bara sprutet och fast tändning, den drog fint även vid låga varv. 286kw på driven vid 1,2 bar utan kylning på IC (8,0/137km@201m).
Brorsans motor jag byggde är också en m20/b25 men orörd b20 top, orginal packning, likadant frästa kolvar som bilderna i min projekttråd laddar 1,3 bar, T04E turbo, volvo 740 IC, Ms&s då styr vi både tändning och sprut. Full ladd vid 3000rpm och upp till 7000rpm. (7,83/148km@201m).
Oj då....det blev lite mycke
Hoppas du förstog min tanke
Posted: 03 May 2006, 07:29
by Svintoleffe
Jaap jag förstår exakt din tanke o hur du tänker
trots att det är tidigt på morognen o jag just kom upp.
Men i crille väg, då tror jag att han får släppa på lmm o öka btr trycket då får man samma process som tidigare.
Mian kompisar ska nu ochså börja köra ms då dom hr blir problem emd laddtrycket.
Men det var en jäckla bil o röra på sig.
Om man säger som så om en f-ord går så, hmmm undrar hur en turbo matad bmw går då hick
Man belv sugen o bygga något, men jag vette tusan.
Posted: 04 May 2006, 22:23
by Misano
Var ute för samma fenomen i kväll när jag statade. Spände lite extra men då gick klaffen i bott och den låg helt stängd på tomgång! Då gick den fett..
Nu har jag nålen ca 10mm upp på skalan på tomgång och då verkar den gå.
Posted: 05 May 2006, 08:26
by Chrille
Misano wrote:Var ute för samma fenomen i kväll när jag statade. Spände lite extra men då gick klaffen i bott och den låg helt stängd på tomgång! Då gick den fett..
Nu har jag nålen ca 10mm upp på skalan på tomgång och då verkar den gå.
Hur är gasresponsen då?
Posted: 05 May 2006, 09:00
by Bmwandreas
Flytta lmm till sugsidan.
Den ska inte sitta på trycksidan.
Posted: 06 May 2006, 13:51
by Chrille
Bmwandreas wrote:Flytta lmm till sugsidan.
Den ska inte sitta på trycksidan.
Varför skulle det bli bättre? Utveckla gärna...
Nu har ja ialla fall satt ett stopp så LMM:en inte kan stänga helt o den går nu klockrent kall.
med lösningar kommer alltid mer problem
så vid varmkörd motor när man släpper ner den på tomgång så pendlar den mellan 300-1000 rpm typ 3 gånger innan den stabileserar sig på ca. 800 varv...
Kanske är svårt o komma i från detta eller?
Posted: 06 May 2006, 15:06
by Chrille
Johnny wrote:Drar den fortfarande 3 liter milen?
Nope nu drar den lagom igen...
Posted: 06 May 2006, 17:28
by Svintoleffe
Jag kan formulera varför lmm ska sitta på sug sidan.
O det är ju enbart för att den är byggd för att sitta på sug sidan, när du trycket igenom den då mäter en luften fel.
Om ajg inte minns helt fel var det så.
Posted: 07 May 2006, 01:49
by Misano
Nu har jag vart ute och testat. LMM på trycksidan, 0,5 bar.
Jag har ett turbocenterprogram i nu, kan inte svara på hur det är med orig chip.. Men LMM är inte hårt spänd alls, jag har den original 535 nu är bra gasrespons, svarar direkt.
Fan va kul det var att åka E30 turbo igen
Posted: 07 May 2006, 10:00
by Chrille
Svintoleffe wrote:Jag kan formulera varför lmm ska sitta på sug sidan.
O det är ju enbart för att den är byggd för att sitta på sug sidan, när du trycket igenom den då mäter en luften fel.
Om ajg inte minns helt fel var det så.
Samma luft som passerar... samma mängd osv... eller hur?.. de borde ju inte spela nån roll igentligen...
Posted: 07 May 2006, 10:01
by Chrille
Misano wrote:Nu har jag vart ute och testat. LMM på trycksidan, 0,5 bar.
Jag har ett turbocenterprogram i nu, kan inte svara på hur det är med orig chip.. Men LMM är inte hårt spänd alls, jag har den original 535 nu är bra gasrespons, svarar direkt.
Fan va kul det var att åka E30 turbo igen
hmm.. vad står nålen på på tomgång?
Posted: 07 May 2006, 10:55
by Svintoleffe
Crille tyvär så blir dte inet samma luft som passerar efter som att du trycksätetr lmm, o då trycker du igenom luften, medan när den suger, så blir det inte lika mycket luft som går igenom.
Posted: 07 May 2006, 13:49
by Misano
Svintoleffe wrote:Crille tyvär så blir dte inet samma luft som passerar efter som att du trycksätetr lmm, o då trycker du igenom luften, medan när den suger, så blir det inte lika mycket luft som går igenom.
Hmm vart skulle den luften komma från då?
Mängden luft som kommer in före turbon kan ju inte öka sedan... Möjligvis ha lägre fart och -högre tryck. Det som jag kört nu verkar det iaf funka bra med den på trycksidan.
-Sen är den ju inte gjord för det, det vet jag.