Page 3 of 3

Posted: 02 Aug 2008, 12:30
by maccan
perf wrote:Nej, samma skit.
Lyft ur baksätet och tvångsmata pumpen.


Okej, tack för tipset ska göra det idag!

M.

Posted: 03 Aug 2008, 16:19
by JErngren
mcn wrote:Bra idé tack för den!
men är det säkring till pumpen också? inte bara relä? vilken isf är säkringen :s

mvh M



Säkring 11, 7.5A.

Posted: 03 Aug 2008, 18:01
by maccan
JErngren wrote:
mcn wrote:Bra idé tack för den!
men är det säkring till pumpen också? inte bara relä? vilken isf är säkringen :s

mvh M



Säkring 11, 7.5A.


Helt :/

Posted: 04 Aug 2008, 00:50
by PegiPax
pröva lägg direkt ström på den här är en bild på vilka du skall lägga ström på och du hör om den surrar då.

Det är kontakten med två kablar du skall lägga plus o minus på testa med det så vet du
Image

Posted: 04 Aug 2008, 09:52
by maccan
BMW325M wrote:pröva lägg direkt ström på den här är en bild på vilka du skall lägga ström på och du hör om den surrar då.

Det är kontakten med två kablar du skall lägga plus o minus på testa med det så vet du
Image


Underbart, testade detta igår men var inte säker, men nu vet jag vad jag ska testa. Vilken av dom är plus och minus? :D
och om den nu inte låter med direktström, är pumpen kaputt alltså? :S

mvh M

Posted: 04 Aug 2008, 10:18
by Chrille
Börja med att mäta om det kommer ström i stället...

Tänk på att om bilen är en 88:a eller nyare så går bara pumpen när du vrider på starten..



Jag har för mig den gröna är +
På e30:ina brukar alltid den bruna vara -

Spelar dock ingen roll i det här fallet, enda är att pumpen kommer gå baklänges, vilket kan vara bra om det satt sig skit i.

Har räddat några pumpar så.


Om du byter pumpen se dock även till att byta strumpan, Jag bytte pump, höll i ett år. visade sig att det var ett litet hål i strumpan = inte kul o behöva byta pump igen.

Posted: 04 Aug 2008, 10:30
by maccan
Chrille wrote:Börja med att mäta om det kommer ström i stället...

Tänk på att om bilen är en 88:a eller nyare så går bara pumpen när du vrider på starten..



Jag har för mig den gröna är +
På e30:ina brukar alltid den bruna vara -

Spelar dock ingen roll i det här fallet, enda är att pumpen kommer gå baklänges, vilket kan vara bra om det satt sig skit i.

Har räddat några pumpar så.


Om du byter pumpen se dock även till att byta strumpan, Jag bytte pump, höll i ett år. visade sig att det var ett litet hål i strumpan = inte kul o behöva byta pump igen.


Aha okej bra och veta! Jag mätte strömmen igår, och den fick ca 10v till sladdarna, och sen vet jag inte om jag direktkopplade rätt, så det är det jag ska ut o göra idag, men vilket fall så ska man höra pumpen låta när man direktkopplar?

M.

Posted: 04 Aug 2008, 11:17
by Fear This
japps du hör garanterat när om pumpen går eller inte när du kopplar direktström & som chrille sa är den gröna + & brun -
lycka till

Posted: 04 Aug 2008, 14:07
by JohanE
Byter du strumpan så se till att du får en likadan. Jag bytte två pumpar på 11mil för att nätet var för grovt till pumpen jag fick. Pumpen blev att gå för lätt enligt kilen på Bosch.

Posted: 04 Aug 2008, 16:42
by maccan
puttek wrote:om du inte fått svar på det redan så sitter sopparelät på 318i E30 på torpedväggen vid kupefläkten , bakom svarta plastkåpan , 2 oranga som är soppapump och lambda och det vita är för motronic boxen.


Aha det är den alltså, jag har nämligen en vit, en orange och en svart. Men testat med nya relän och den ville ändå inte!

thx M.

Posted: 05 Aug 2008, 12:17
by maccan
Allt testat!
Soppapumpen var tvärdöd. Så förmodligen idag blir det köpa ny.
Är det inte den tar jag nog livet av mig :)
Tackar för all hjälp alla som tipsat, återkommer och berättar hur det gick med bilen!

mvh Mac.

Posted: 08 Aug 2008, 13:07
by maccan
Sådär ja, soppapumpen bytt och bilen funkar!
Ville bara tacka alla för hjälp och tips :)

mvh Mac.

Posted: 08 Aug 2008, 21:15
by perf
Cool