Soppa 318i e30! BILD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Soppa 318i e30! BILD
Tjena!
En vacker dag förra veckan slutade min bil gå helt plötsligt, från att kört några km till att stänga av en gång och sen starta, så funkade den inte, lät som den bara tände lite då och då, på en cylinder typ!
Bogserade hem den och har stått några dagar nu. Jag köpte nya tändstift för dom såg inte så jätteroliga ut, bytte dom och bilen starta, skönt tänkte jag att det bara var dom.
Hann köra ungefär 2 problemfria km, stängde av och sprang in o hämta en grej, när ja kommer ut och ska starta så hade samma sak hänt.
Nu tänder den inte för fem öre. Felsökte lite och kollade på fördelaren, "taggarna" är väldigt slitna och rotorn likaså. Tror ni att det bara är att byta dom eller har någon nåt annat förslag på vad det kan vara?
Observera att detta hände helt plöstligt från ingenstans, den har aldrig gjort såhär, har inte ens märkt av något!
tacksam för alla svar!
Mvh M
En vacker dag förra veckan slutade min bil gå helt plötsligt, från att kört några km till att stänga av en gång och sen starta, så funkade den inte, lät som den bara tände lite då och då, på en cylinder typ!
Bogserade hem den och har stått några dagar nu. Jag köpte nya tändstift för dom såg inte så jätteroliga ut, bytte dom och bilen starta, skönt tänkte jag att det bara var dom.
Hann köra ungefär 2 problemfria km, stängde av och sprang in o hämta en grej, när ja kommer ut och ska starta så hade samma sak hänt.
Nu tänder den inte för fem öre. Felsökte lite och kollade på fördelaren, "taggarna" är väldigt slitna och rotorn likaså. Tror ni att det bara är att byta dom eller har någon nåt annat förslag på vad det kan vara?
Observera att detta hände helt plöstligt från ingenstans, den har aldrig gjort såhär, har inte ens märkt av något!
tacksam för alla svar!
Mvh M
Last edited by maccan on 31 Jul 2008, 17:43, edited 1 time in total.
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
Update.
Märkte att det inte hade med tändning att göra nu, testade att hälla soppa i varje cylinder och då gick den igång 2-3sek. Och så tog jag bort slangen till fuelrailen och den va de inte mycket tryck i, rann bara ut en liten skvätt. Frågan är bara vart det är fel? någon som vart med om liknande? vilken av alla säkringar är till soppapumpen? ge massa förslag på vad det kan vara så jag vet var jag ska leta!
tack på förhand, mvh M.
Märkte att det inte hade med tändning att göra nu, testade att hälla soppa i varje cylinder och då gick den igång 2-3sek. Och så tog jag bort slangen till fuelrailen och den va de inte mycket tryck i, rann bara ut en liten skvätt. Frågan är bara vart det är fel? någon som vart med om liknande? vilken av alla säkringar är till soppapumpen? ge massa förslag på vad det kan vara så jag vet var jag ska leta!
tack på förhand, mvh M.
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
Säkerligen pumpen som håller på att kasta in handuken.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
-
- Posts: 18
- Joined: 29 Jul 2008, 19:43
- Location: Jönköping
Rille_Turbo wrote:Relät eller pumpen.. kolla relät först av eget misstag
Aha okej, Vilken av relärna är det och vart sitter det till pumpen?
Tack! mvh M
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
Kom på en till sak, när jag vrider på tändningen utan att starta den, så låter inte pumpen någonting. Vet inte om den gör det när den är fungerande för har inte tänkt på det. För på dom flesta bilar vad jag förstått så går pumpen igång och låter lite iaf när man vrider om nyckeln!
M.
M.
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
-
- Posts: 18
- Joined: 29 Jul 2008, 19:43
- Location: Jönköping
Rille_Turbo wrote:Låter exakt som det va på min.
Bara det att jag råkade handla en svindyr orginal pump innan jag kom på att det va relät.
Leta upp rätt relä och koppla dig förbi det först. Vilket av alla relä det är har jag inget minne av direkt på rak arm.. men ta bild på boxen så kanske..
när du säger boxen, menar du lådan i huven med alla säkringar osv ?
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
-
- Posts: 18
- Joined: 29 Jul 2008, 19:43
- Location: Jönköping
mcn wrote:Rille_Turbo wrote:Låter exakt som det va på min.
Bara det att jag råkade handla en svindyr orginal pump innan jag kom på att det va relät.
Leta upp rätt relä och koppla dig förbi det först. Vilket av alla relä det är har jag inget minne av direkt på rak arm.. men ta bild på boxen så kanske..
när du säger boxen, menar du lådan i huven med alla säkringar osv ?
Ja exakt
Rille_Turbo wrote:mcn wrote:Rille_Turbo wrote:Låter exakt som det va på min.
Bara det att jag råkade handla en svindyr orginal pump innan jag kom på att det va relät.
Leta upp rätt relä och koppla dig förbi det först. Vilket av alla relä det är har jag inget minne av direkt på rak arm.. men ta bild på boxen så kanske..
när du säger boxen, menar du lådan i huven med alla säkringar osv ?
Ja exakt
haha tack
Går ut och tar bild och lägger upp sen då!
vart får man tag i sådana relä då? mekonomen? :S
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
Här är bild på boxen, någon som vet vilken av dessa som kan va till soppapumpen?
mvh M
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
- SebastianV
- Posts: 328
- Joined: 09 Jul 2007, 19:57
- Location: Piteå
står det inte i locket till boxen vad som är vad?
Sebastian Westman
070-2719867
Krull_874@hotmail.com
------------------------------------
cut it twice...its still too short
------------------------------------
Bmw E30 325 Turbo -90 -R.I.P-
070-2719867
Krull_874@hotmail.com
------------------------------------
cut it twice...its still too short
------------------------------------
Bmw E30 325 Turbo -90 -R.I.P-
SebastianV wrote:står det inte i locket till boxen vad som är vad?
Mitt lock är bara genomskinligt :S det finns ju "graverat" eller vad man ska säga typ K1 osv, kanske var det du tänkte på?
mvh
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
Dom två "översta" oranga heter K2 och till Höger K3, säger det någon nåt?
M.
M.
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
Relät till pumpen sitter väl på vänster sida vid lmm:en ungefär. En svart plastkåpa man lyfter på och under den sitter tre relän och det mittersta av dem är bränslepumprelät vill jag minnas. Rätta mig någon om jag minns tokigt.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
JohanE wrote:Relät till pumpen sitter väl på vänster sida vid lmm:en ungefär. En svart plastkåpa man lyfter på och under den sitter tre relän och det mittersta av dem är bränslepumprelät vill jag minnas. Rätta mig någon om jag minns tokigt.
du haR NOG HELT RÄTT. IAF ATT DET SITTER TRE RELÄN DÄR OCH ETT AV DEM ÄR TILL BRÄNSLEPUMPEN...
JohanE wrote:Relät till pumpen sitter väl på vänster sida vid lmm:en ungefär. En svart plastkåpa man lyfter på och under den sitter tre relän och det mittersta av dem är bränslepumprelät vill jag minnas. Rätta mig någon om jag minns tokigt.
En polare sa samma sak, men det är på m20 förmodligen, för är inte så på min : /
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn