Page 3 of 4

Posted: 15 Jul 2008, 11:48
by suddis
har en fråga som nån kankse kan svara på? har ett alu block från en m52b28 som jag kankse tänkte köra med eftersom jag ska köra sugmotor hur håller det osv är det bättre änn gjutjärn när man kör sugmotor?

Posted: 15 Jul 2008, 22:07
by suddis
ingen som vet?

Posted: 16 Jul 2008, 12:24
by ippe
Tycker det låter vettigt att spara lite vikt med alublocket om du ändå inte ska åka med övertryck.

Posted: 16 Jul 2008, 16:51
by suddis
jo, men håller det för ca 300sughk? hur är det med gängorna när man ska dra fast toppen på den?

Posted: 17 Jul 2008, 03:16
by Sannefjord
suddis wrote:har en fråga som nån kankse kan svara på? har ett alu block från en m52b28 som jag kankse tänkte köra med eftersom jag ska köra sugmotor hur håller det osv är det bättre änn gjutjärn när man kör sugmotor?


Vill med ha svar på det. Bra fråga :D Hoppas någon kan ge svar snart.

Posted: 17 Jul 2008, 06:27
by ecm_z28
gängorna håller knappt orginal..

finns inte många m52 block som inte har ett gäng helicoil insatsgängor redan som orginalmotorer innan dom är trimmade.. ;)

går det lite varmt så ger sig gängorna rätt fort till toppen..

visst det ska säkert gå att få gängorna att hålla med helicoil eller timesert gängor i blocket alt svarva upp distanser som gör att du får mer alugods mot gängorna i blocket, men räkna med att du har ett år eller två av testande och kastande av block innan det lirar som det ska.. :/

Posted: 17 Jul 2008, 11:28
by suddis
okej nå fixar det sig med gängorna ska snacka med min lärare å se vad han säger blir nog helicoil tror inte det släpper då.

Posted: 17 Jul 2008, 11:31
by suddis
ecm_z28 wrote:
men räkna med att du har ett år eller två av testande och kastande av block innan det lirar som det ska.. :/




har inte ett eller två år på mig, har en månad, ska vara ihop den 20agusti men dock ska jag inte ha 300hk å varva 10000rpm.

Posted: 17 Jul 2008, 13:01
by bmw_pelle
Angående gängorna tror ja att pinnbultar är att rekomendera eftersom att då får man bara ett dragande moment i blockgängerna jämfört med en bult som gängas ner samtidigt som du har ett högt dragande moment.

Så är min tanke iaf.

Posted: 19 Jul 2008, 15:36
by suddis
låter bra det pelle ska testa gängora ser jävligt fina ut.

Posted: 19 Jul 2008, 15:40
by suddis
Image

Image
gör den där repan något?

Image
alla andra ser ut så här

Image
nytvättat;)

Posted: 19 Jul 2008, 15:43
by suddis
ska plana block och topp till veckan, sen väntar jag på kolvar och tråg innan jag ska skruva ihop bottendelen :) ska köra med dubbla isugs kammar tillsvidare, å spara ihop till värre kammar och ventilfjädrar.

Posted: 21 Jul 2008, 13:11
by suddis
Image

Posted: 21 Jul 2008, 15:21
by Vision79
Hej,

Beroende på hur djup repan är kan du med otur få sk "blow-by" det är när läckage mellan cylinder och kolvring uppstår, men då ska den nog vara så pass att den känns med nageln iaf.

Posted: 21 Jul 2008, 16:29
by suddis
okej, känns knappt med nageln, så det är nog inget då.

Posted: 21 Jul 2008, 16:31
by ///Peter
Är det inte Nicasil coating i M52 alublock? I så fall är det ju inte bra med repor då den beläggningen är väldans tunn....

Posted: 21 Jul 2008, 16:35
by suddis
///Peter wrote:Är det inte Nicasil coating i M52 alublock? I så fall är det ju inte bra med repor då den beläggningen är väldans tunn....



jo det är det, men repan är nästan obefintlig, går att hona bort lätt,