har en fråga som nån kankse kan svara på? har ett alu block från en m52b28 som jag kankse tänkte köra med eftersom jag ska köra sugmotor hur håller det osv är det bättre änn gjutjärn när man kör sugmotor?
suddis wrote:har en fråga som nån kankse kan svara på? har ett alu block från en m52b28 som jag kankse tänkte köra med eftersom jag ska köra sugmotor hur håller det osv är det bättre änn gjutjärn när man kör sugmotor?
Vill med ha svar på det. Bra fråga Hoppas någon kan ge svar snart.
finns inte många m52 block som inte har ett gäng helicoil insatsgängor redan som orginalmotorer innan dom är trimmade..
går det lite varmt så ger sig gängorna rätt fort till toppen..
visst det ska säkert gå att få gängorna att hålla med helicoil eller timesert gängor i blocket alt svarva upp distanser som gör att du får mer alugods mot gängorna i blocket, men räkna med att du har ett år eller två av testande och kastande av block innan det lirar som det ska.. :/
Angående gängorna tror ja att pinnbultar är att rekomendera eftersom att då får man bara ett dragande moment i blockgängerna jämfört med en bult som gängas ner samtidigt som du har ett högt dragande moment.
ska plana block och topp till veckan, sen väntar jag på kolvar och tråg innan jag ska skruva ihop bottendelen ska köra med dubbla isugs kammar tillsvidare, å spara ihop till värre kammar och ventilfjädrar.
Beroende på hur djup repan är kan du med otur få sk "blow-by" det är när läckage mellan cylinder och kolvring uppstår, men då ska den nog vara så pass att den känns med nageln iaf.