
hårdare motorkuddar?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
"Riktiga" motorkuddar är tillverkade i ett hårdare material för att klara av ett högre effektuttag och vridmoment i en motor.
Med originalkuddar och framför allt gamla originalkuddar som suttit i bilen sen bilen var ny är ju allt annat än fräscha, dom vet man ju inte hur dom kommer att reagera när man laddar på 1.5 Bar.
Det minsta man bör göra om man inte vill ta steget till delrin, alukuddar osv, är väl att sätta i nya originalkuddar?
Men ofta är nya originalkuddar dyrare än att köpa hårdare eftermarknadsprylar eller att tillverka egna.
Vissa saker anser jag att man inte ska spara in på, tex bromsar mm.
Det finns pengar att spara in på andra ställen i ett bygge, tex inte köpa dyraste dumpen, WG:n osv.
Där sparar man mer än på "småsaker"
Detta är i alla fall min åsikt och min filosofi, men var och en bygger ju efter eget huvud och börs..
Med originalkuddar och framför allt gamla originalkuddar som suttit i bilen sen bilen var ny är ju allt annat än fräscha, dom vet man ju inte hur dom kommer att reagera när man laddar på 1.5 Bar.
Det minsta man bör göra om man inte vill ta steget till delrin, alukuddar osv, är väl att sätta i nya originalkuddar?
Men ofta är nya originalkuddar dyrare än att köpa hårdare eftermarknadsprylar eller att tillverka egna.
Vissa saker anser jag att man inte ska spara in på, tex bromsar mm.
Det finns pengar att spara in på andra ställen i ett bygge, tex inte köpa dyraste dumpen, WG:n osv.
Där sparar man mer än på "småsaker"
Detta är i alla fall min åsikt och min filosofi, men var och en bygger ju efter eget huvud och börs..

Och det hårdare materialet bidrar i sin tur till att motorn flexar mindre och sitter mer stabilt. Men skulle man inte få exakt samma effekt med sniklösningen eller hur/var skiljer det sig? Det är väl ändå just detta som är det intressanta i sammanhanget?Polarbear wrote:"Riktiga" motorkuddar är tillverkade i ett hårdare material för att klara av ett högre effektuttag och vridmoment i en motor.
Självklart har aldrig sagt ett ord om att åka med begagnade orginalkuddar i orginal utförande utan jag frågar om för- och nackdelar mellan orginalkuddar med genomgående pinnbult kontra andra lösningar. Om sniklösningen är en dålig lösning väljer jag ett annat alternativ, men hittills är den enda nackdelen som kommit fram att motorn kan få/får en annan vinkel när man komprimerar kuddarna och det är ju enkelt fixat.Polarbear wrote:Det minsta man bör göra om man inte vill ta steget till delrin, alukuddar osv, är väl att sätta i nya originalkuddar?
Skulle kännas bra att höra fler konkreta negativa aspekter innan jag förkastar något som är helt gratis att testa (förutom arbetstid).
....
e det någon som vet hur mycket den övre bulten på orginal m50b25 kudde e förskjuten eller går det att gänga rakt igenom bara när man ska tillverka nya?
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
...
men är inte volvo kuddarna betydligt tunnare än orginal m50b25 kuddarna! såg ju så ut iallfall 

Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
Re: ...
Har ett svagt minne utav att http://www.amotek.se/bmw.html ska ha hårdare kuddar i polyruetan.. Ring och hör för det finns inte på sidan!grenade wrote:men är inte volvo kuddarna betydligt tunnare än orginal m50b25 kuddarna! såg ju så ut iallfall
MVH Fredrik M