hårdare motorkuddar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

suddis
Posts: 1115
Joined: 12 Jul 2007, 10:47
Location: Öjebyn

Post by suddis »

jag tog och svarvade ett par kuddar i alu vart skit fint :P
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

"Riktiga" motorkuddar är tillverkade i ett hårdare material för att klara av ett högre effektuttag och vridmoment i en motor.

Med originalkuddar och framför allt gamla originalkuddar som suttit i bilen sen bilen var ny är ju allt annat än fräscha, dom vet man ju inte hur dom kommer att reagera när man laddar på 1.5 Bar.

Det minsta man bör göra om man inte vill ta steget till delrin, alukuddar osv, är väl att sätta i nya originalkuddar?

Men ofta är nya originalkuddar dyrare än att köpa hårdare eftermarknadsprylar eller att tillverka egna.

Vissa saker anser jag att man inte ska spara in på, tex bromsar mm.
Det finns pengar att spara in på andra ställen i ett bygge, tex inte köpa dyraste dumpen, WG:n osv.
Där sparar man mer än på "småsaker"

Detta är i alla fall min åsikt och min filosofi, men var och en bygger ju efter eget huvud och börs.. :wink:
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
cats
Posts: 178
Joined: 22 Mar 2007, 09:56
Location: Borlänge

Post by cats »

Polarbear wrote:"Riktiga" motorkuddar är tillverkade i ett hårdare material för att klara av ett högre effektuttag och vridmoment i en motor.
Och det hårdare materialet bidrar i sin tur till att motorn flexar mindre och sitter mer stabilt. Men skulle man inte få exakt samma effekt med sniklösningen eller hur/var skiljer det sig? Det är väl ändå just detta som är det intressanta i sammanhanget?

Polarbear wrote:Det minsta man bör göra om man inte vill ta steget till delrin, alukuddar osv, är väl att sätta i nya originalkuddar?
Självklart har aldrig sagt ett ord om att åka med begagnade orginalkuddar i orginal utförande utan jag frågar om för- och nackdelar mellan orginalkuddar med genomgående pinnbult kontra andra lösningar. Om sniklösningen är en dålig lösning väljer jag ett annat alternativ, men hittills är den enda nackdelen som kommit fram att motorn kan få/får en annan vinkel när man komprimerar kuddarna och det är ju enkelt fixat.

Skulle kännas bra att höra fler konkreta negativa aspekter innan jag förkastar något som är helt gratis att testa (förutom arbetstid).
User avatar
Cruelty
Posts: 809
Joined: 21 Oct 2006, 19:11
Location: Orsa
Contact:

....

Post by Cruelty »

e det någon som vet hur mycket den övre bulten på orginal m50b25 kudde e förskjuten eller går det att gänga rakt igenom bara när man ska tillverka nya?
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

erikjakan wrote:Volvo valpkuddar är hårda och smidiga!

[img]http://i128.photobucket.com/albums/p176/erikjakan/200712

MVH Erik

Köper man dom?
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Cruelty
Posts: 809
Joined: 21 Oct 2006, 19:11
Location: Orsa
Contact:

...

Post by Cruelty »

men är inte volvo kuddarna betydligt tunnare än orginal m50b25 kuddarna! såg ju så ut iallfall :(
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
cats
Posts: 178
Joined: 22 Mar 2007, 09:56
Location: Borlänge

Post by cats »

Väcker liv i en gammal tråd. Nyfiken på hur du löste det med motorkuddarna? Svarvade du upp själv eller blev det m535 kuddar till slut?
Anders, 073-2520253
User avatar
Livinloud
Posts: 502
Joined: 26 Apr 2008, 18:43
Location: Örnsköldsvik
Contact:

Re: ...

Post by Livinloud »

grenade wrote:men är inte volvo kuddarna betydligt tunnare än orginal m50b25 kuddarna! såg ju så ut iallfall :(
Har ett svagt minne utav att http://www.amotek.se/bmw.html ska ha hårdare kuddar i polyruetan.. Ring och hör för det finns inte på sidan!

MVH Fredrik M
Post Reply