e30 m50b25 kompressor, ihopsatt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
så nu e den startad o prov körd. kan ju säga att ja blev förvånad över hur mycke hästar den skäl från motorn. men de va kul som fan... filamde en liten film men de blev inget ljud så ja ska filma en ny o lägga upp
bara lite små pill kvar som ja nog hinner efter jobbet imorgon hoppas jag.. de pööööööös gottt som fan iaf tjoofff tjofff
ingen som vet hur mycke hästkrafter en kompressor tar bara för att den ska drivas??
bara lite små pill kvar som ja nog hinner efter jobbet imorgon hoppas jag.. de pööööööös gottt som fan iaf tjoofff tjofff
ingen som vet hur mycke hästkrafter en kompressor tar bara för att den ska drivas??
E28 wrote:david__ wrote:haa ja nu fick ja allt nåt att tänka på ... kan de va erik kihl som har pratat me dej???
Nja, det var faktiskt du själv som pratade med mig på Mekonomen förra veckan. Eller har du redan glömt det?
Skoj att du fick igång räsern förresten!
cp ja visste inte att de va du ju... ja de va skoj som fan o få igång den. hur går de för dej,, har du gjort nåt me din bmw?
E28 wrote:Hehe, inte så lätt att veta.
Nej, det har varit lugnt hos mig än så länge. Hade varit skoj å kika lite närmare på ditt bygge nån dag!
ja bara kom du ut o kika. ska små pilla lite efter jobbet imorgon.. så de blir nog att ja e där hela kvällen har du nån bränsle pump som bättre än org så ta me !!!
david__ wrote:så nu e den startad o prov körd. kan ju säga att ja blev förvånad över hur mycke hästar den skäl från motorn. men de va kul som fan... filamde en liten film men de blev inget ljud så ja ska filma en ny o lägga upp
Hur mycket laddar du på med kompressorn? Det borde gå att räkna ut ungefär hur mycket den tar.
Om du laddar 0,5 bar på 2,5l motor som har ca 190hk från början så blir det ju 190 x 1,5 = 285 hk, sen försvinner det väl lite procent här och var. Men frågan är vad du har för effekt kvar i motorn. Är det 250hk kvar på veven så har den tagit 35hk osv.
Vet inte om man kan räkna så lätt..... men på ett ungefär.
Tror det ska finnas diagram på hur mycket effekt de äter vid visst laddtryck och varv osv.
Edit:
Hittade ett sånt diagram för Eaton M90
Här längst ned visas hur mycket HP som går åt vid 10 resp 5psi ladd.
10psi är ungefär 0,68 bar.
Så vid 0,68 bar så vill den ha ca 43hk om den får varva 12000rpm,
men om det bara krävs 6000rpm för det trycket tar den bara 15hk.
Så om man räknar lite nu när man vet mer, så ska kompressorn varva lite under 9000rpm på fullvarv i motorn. Så då tar den 27hk enligt diagrammet. Så som någon tidigare sagt blir det 193 x 1,5 = 289hk - 27hk = 262hk och sen kanske man kan dra av lite till för eventuella förluster i böjar osv. Blir det 240-250hk kvar kanske? Om man räknar bort 10% på 262 blir det bara 236hk kvar.
Eaton typen av kompressor, sk roots är ju inte direkt så effektiv som en riktigt skruvkompressor. Men den ger mycket lågvarvsvrid i alla fall
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
david__ wrote:dgyldmark wrote:Kul att se att du tog initiativ att sätta dit han. Nästan så man ångrar att man sålde den
ja de va kul. de va inte så jobbigt som vi trodde. man hade klarat de på en helg.. kompressorn gick ju o korta lite hur går de för dej. har du nåt kul på gång?
Jo det går frammåt, Jag missade ditt nr, kom inte ihåg nu vad det var jag ville men pm:a det.
dgyldmark wrote:david__ wrote:dgyldmark wrote:Kul att se att du tog initiativ att sätta dit han. Nästan så man ångrar att man sålde den
ja de va kul. de va inte så jobbigt som vi trodde. man hade klarat de på en helg.. kompressorn gick ju o korta lite hur går de för dej. har du nåt kul på gång?
Jo det går frammåt, Jag missade ditt nr, kom inte ihåg nu vad det var jag ville men pm:a det.
NAJS... ja framåt går de väl för dom flesta, sen e de tiden som inte räcker till, synd synd