Page 3 of 5

Posted: 18 Sep 2007, 12:58
by dannej
Lite värmetåligt klet på wastegatepluggen så det blir tätt
Image


Och lite här med
Image


Lite trångt vid tändkablarna, kan nog bli lite för varmt
Image



Image


Allting måste bearbetas
Image



Image


Detta var dom alu rör jag hittade, så det får duga, gratis är gratis
Image


Tänker man till så är det alltid lättare, skulle svarvat innan jag svetsade dit röret, men det går såhär med
Image


Slangaslutninger var något konstigt mått, så jag svarvade ner till 4" för att slippa problem emd att hitta passande slang
Image


Högflödes, hehe. En motsvarande siliconböj med redusering 3"-2,5" kostar ca 900:-
Image


Har man inget 25mm alu rör till dumpen så får man "göra" ett...
Image


... i detta fallet av en överbliven bit av en fuelrail profil.
Image


Dags att lyfta i
Image



Image



Image



Image


Image

Posted: 18 Sep 2007, 13:02
by E34 RRT
snyggt om man tänker på budgeten... :D

Posted: 18 Sep 2007, 13:05
by ZAK
haha =D
detta kommer bli skitbra 8)

Posted: 18 Sep 2007, 13:38
by Pitbull
Detta är inte likt Dannej om man kollar på hans andra projetk. =)

Fy fan va det ser ut, ska jag ringa till Mixi och be dom hämta bilen? :lol:

Detta blir nog häftigt. haha

Posted: 19 Sep 2007, 16:41
by dannej
Olja till turbon, tyvärr 300:- men då är det den seriösaste delen på hela bilen med :lol:
Image


Färdigt på denna sidan av motorn
Image


Kablar är för jävl tråkigt att hålla på med, så dom måste man vara rädd om
Image


Här har vi då kontoret och kontrollrummet
Image


LMM:en hamnar lite längre bort, så kablarna fick förlängas
Image


Färdigt
Image


Ja, vad ska man säga, snurran är ganska grotesk :lol:
Image


Special blir det
Image


Kanske inte riktigt så en downpipe brukar se ut, men men.
Image


Sen lite klet igen för slutmontering
Image

Posted: 19 Sep 2007, 17:11
by Tjottirotti
Johnny wrote:Underbart bygge.. :wink: Skulle inte ett MS passa herrn och herrns budget bra? Du lär ju spara in det i bränsleförbrukning i slutändan. :lol:


klockrent haha

Posted: 19 Sep 2007, 21:34
by dannej
Johnny wrote:Underbart bygge.. :wink: Skulle inte ett MS passa herrn och herrns budget bra? Du lär ju spara in det i bränsleförbrukning i slutändan. :lol:


nja, kostar ändå en hel del tusenlappar innan det sitter i och fungerar, och dessutom så hatar jag att dra kablar.

Posted: 19 Sep 2007, 22:40
by Pimplaren
Galet galet!

Snart uppstart eller? :)

Posted: 22 Sep 2007, 09:51
by dannej
Sista dagen så jävlades ALLT sånt som inte ska kunna krångla, gaswire, spakställ, bakaxelbyte, kylarslangar tog en hel dag att fixa (12 timmar) det ska egentligen vara gjort på 2 timmar.

Sånt här blir jag galen på, varför tillverkar man olika bakaxlar fästen på samma bilmodell?
Image


Det var helt enkelt baa att göra en adapter i 8mm järn
Image


En bult går inte att få dit, men 3 av 4 är ganska bra ändå :lol:
Image


Krängningshämmaren åkte bort, den är så klen så den gör säker ingen nytta, och jag har en grövre från 535 som ändå skulle dit.
Image


Slutmontering, oringen var lite trasig på sina ställen så det fick bli lite siliconklet
Image


Här fick ninjadumpen sitta på fuelrailprofilen
Image



Sen efter lite krångel så fick jag igång bilen, härlig respons med lättat svänghjul, riktigt rapp, turbon är helt underbar, fläktar redan från tomgång så man känner bra med skillnad redan från 1500varv, grymmt bottenvrid, vid va 2500varv så börjar den bygga laddtryck, och vid 3500 så skjuter det på ordentligt.
Kort och gott, motorn fick en mycket trevlig karaktär, den känns och låter arg helt enkelt

Dock så var det inte riktigt färdigbyggt, ingen slang till wastegaten, ställde bara fjädern lite med kännsla, så det skenade antgligen endel :lol: och inte heller någon laddtrycksmätare, men det kändes bra ändå.
Plus att det fortfarande bara var bensin i tanken och original spridare, så förutsättningarna var kanske inte dom bästa


Här är lite bilder på det efter provtur, turbon blev lite varmare än vad den har varit tidigare ser det ut som, färgen bubblar och flagnar :lol:

Image



Image



Image



Image



Image





Sen lite nya problem efter att det gick lite vilt på grusväg med okänt laddtryck och varvstopp på 3:an
Gissa vad? Ledtråd: Det rinner vatten ur avgassystemet :lol:

Image



Image

Posted: 22 Sep 2007, 10:02
by Tysken
Häll i kylarcement :lol:

Posted: 22 Sep 2007, 11:24
by Drullen
När rullar du in i k-town Danne ?? Måste beskåda detta live... :D

Posted: 23 Sep 2007, 20:25
by dannej
Dags att riva toppen

Välldigt rent invändigt
Image



Image



Image


Toppen av, och glykol i grenröret :lol:
Image


Och klet i insugskanalen
Image



Image


Ser ut som någon har spytt i motorn
Image


Borrningen på 3:ans cylinder mäter 93x102mm
Image


Vacker är den :lol:
Image

Posted: 23 Sep 2007, 20:45
by kopi
hehe.. hur länge gick den innan packningen sa farväl? :lol:

Posted: 23 Sep 2007, 20:48
by dannej
kopi wrote:hehe.. hur länge gick den innan packningen sa farväl? :lol:


inte många minuter :lol:

hmm

Posted: 23 Sep 2007, 20:59
by Ålands Adde
he he coolt.. oljeretur i fyrkantsprofil :)

Posted: 24 Sep 2007, 22:39
by Pimplaren
Blir de en DanG kopparpackning på dedär? :)