Page 3 of 24
Posted: 14 Jul 2007, 12:58
by Vision79
Hel nöjd...ville ha 600hk men den "förlusten" får man leva med!
518Hk@680Nm på BF98 ~ 1,5 bar (peak 1,6)
Summan av kardemumman....snäääääll kamaxel!!
Ska bytas mot ngt knivskarpt tidsnog
Posted: 14 Jul 2007, 13:24
by P.Herrdahl
TEAM SKÖN RACING wrote:Hel nöjd...ville ha 600hk men den "förlusten" får man leva med!
518Hk@680Nm på BF98 ~ 1,5 bar (peak 1,6)Summan av kardemumman....snäääääll kamaxel!!
Ska bytas mot ngt knivskarpt tidsnog
Lär inte vara helt stendöd med 518 vilda heller.
Siktar även jag på 600. Vad kör du för kam?
Posted: 14 Jul 2007, 13:56
by Bmwandreas
Ja en kam lär man ha, med Z55 kam gav en 745 maskin 580hk vid 1.1 bar. Och max effekt ligger på 6500
Posted: 14 Jul 2007, 21:38
by Vision79
Bmwandreas wrote:Ja en kam lär man ha, med Z55 kam gav en 745 maskin 580hk vid 1.1 bar. Och max effekt ligger på 6500
Japp jag tror vi ska titta på ngt sådant!
Posted: 18 Jul 2007, 01:39
by FekZen
Härligt!!
Jo - kammen är ju lite speciell på 745i. Den är vad jag förstått anpassad efter att efterlikna en V8 på lägre varv - då Bmw ville att motorn skulle ha den karaktären. Så denna kammen är mycket snäll på högre varv.
Mvh
Adde
Posted: 18 Jul 2007, 08:57
by Vision79
Raceaddic wrote:FekZen wrote:Härligt!!
Jo - kammen är ju lite speciell på 745i. Den är vad jag förstått anpassad efter att efterlikna en V8 på lägre varv - då Bmw ville att motorn skulle ha den karaktären. Så denna kammen är mycket snäll på högre varv.
Mvh
Adde
kammen är samma som i vanliga m30b34 samma art nr m.m 264-264-112 10.7 i lyft
Vilken är den "vassaste" kammen jag kan plocka i och köra med org lyftare etc?
finns det ngt knep på dessa så man slipper lyfta toppen vid kam byte? eller är det ett måste?
Posted: 18 Jul 2007, 21:14
by Vision79
Raceaddic wrote:finns inget sätt som är bra att byta kam utan att ta av toppen vad jag vet bästa är väll catcam 284/280/110 me 10.9 i lyft funkar skitbra om ja får säga det själv har en över då vi råka köpa 2
Hört att man kan tillverka ett verktyg som man spänner över ventilkåps bultarna som gör att man kan spänna ner/bort vipparmarna och på det sättet dra ut kammen...ngn som kan bekräfta?
Posted: 18 Jul 2007, 22:53
by Vision79
Raceaddic wrote:inte vipparmarna som är problem utan toppbulten/pinnbultarna som håller vipparmsaxlarna på plats blir inget bra att skruva ur dem då de blir olja i bulthålen i blocket som är svinvårta att få helt rena
Så utan att släppa på toppbultarna är det omöjligt att flytta kammen?
Posted: 18 Jul 2007, 23:13
by Vision79
Raceaddic wrote:det är omöjligt att flytta eller ta bort vipparmsaxlarna så kammen går fri från vipporna
Men OM man får kammen fri från vipporna går den att flytta?
vet att detta "knep" ja pratar om gick att göra på 4-cyl bmw snurror...
Posted: 18 Jul 2007, 23:34
by Vision79
Raceaddic wrote:det kan gå men de verkar jobbit knepigt att göra prova
hehe...ja vi ska spåna lite...har en "masterbrain" ja ska sätta i arbete att utveckla detta super verktyg *l*
säljer det dyrt till alla som är lika lat som mig själv sedan *s*
Posted: 19 Jul 2007, 21:59
by Vision79