Page 20 of 59
Posted: 30 Aug 2007, 11:42
by bmw_pelle
Inte kul med krysskilsproblem!
Vars finns det där att inhandla?
Är det Locktite som har det eller?
Posted: 30 Aug 2007, 12:44
by bmw_fredde
locktite har det jag brukar med använda det!
Posted: 30 Aug 2007, 15:14
by bmw_pelle
Okay, bra att veta om man får problem!
Hoppas ni får igång monstret tills helgen.
Pys bakhjulen nu massor åsså åker du hjullyft
Posted: 30 Aug 2007, 23:57
by emil
ryktena på byn gör gällande att det verkar vara orr i maskin igen, men inget bekräftat
Posted: 31 Aug 2007, 00:14
by Ximon
Lite mek och mycket inställning kan lösa många problem
Bilen ihop, locktitad efter konstens alla regler, uppstartad, provkörd och lastad.
Jag och VEMS-Emil åker nu på ett tag, och Erik o The Shop-Jonas åker i morgon bitti.
Vi frågade bilen om den var sugen innan vi lastade, och då svarsde den så här
Det får man väl tolka att den inte har tänkt sucka in iaf
Nu står den som sagt på släpet och fryser.
Kom gärna förbi och snacka lite om ni ska till Malmby!
Vi syns där!
Posted: 31 Aug 2007, 00:15
by Ximon
emil wrote:ryktena på byn gör gällande att det verkar vara orr i maskin igen, men inget bekräftat
Det lär ju kunna bekräftas av innevånarna i Hamn. Det skall visst ha varit en arg BMW där ikväll
Posted: 31 Aug 2007, 09:50
by Aleex
Glöm inte att ta med min lilla sak!
Posted: 02 Sep 2007, 20:37
by bmw_pelle
Hur har det gått i helgen då?
Posted: 03 Sep 2007, 10:17
by xelerator
Ximon wrote:Vi frågade bilen om den var sugen innan vi lastade, och då svarsde den så här
haha lyser fint om ditt ansikte, kan det vara shiftlight o varvstopp eller är du bara en röd liten djävul
..
hur gick det i malmby förresten??
Posted: 03 Sep 2007, 18:44
by Vision79
Ja hur gick helgen?
Mötte er vid MAX i SVALL idag runt 16:10
, såg den elake på håll
Posted: 03 Sep 2007, 20:17
by Blown M5
såg den puttra runt i skyttbrink/tumba i helgen oxå av alla ställen
Precis utanför där jag mekar min M5:a, blev tvungen att titta 2 gånger tänkte vad gör den här ...
Posted: 03 Sep 2007, 23:15
by Ximon
Helgen gick hyfsat. 9.84 som bästa tid, men greppet var kasst på malmby, och söndagen regnade bort
Vi kom delad trea (med Bernis) i tävlingen "Sveriges snabbaste gatbil" så det var ju ball.
På söndagen ringde Claus från Turbocenter till Emil och var sugen på se insprutningen, och erbjöd oss att sätta upp den i rullarna hos dem. Perfekt tänkte vi, men efter bara lite varmkörning dog AEM-boxen. Tydligt teckan på att detta år är över, och att det inte kommer sitta något som har med AEM i min bil i fortsättningen!!
TEAM SKÖN: Jo, ära bör man annars dör man
Blown M5: Det var säkert då vi skulle ruppa runt lite innan Claus dök upp.
Posted: 04 Sep 2007, 07:51
by Bmwandreas
Kolla upp varför ni kör på dwell, det ska ju vara pulse signal till Aem boxen. Kanske därför den pajar?
Mvh
Posted: 04 Sep 2007, 09:50
by emil
Man får välja vilken flank man skall trigga på, och inkopplingen har skett enligt instruktion
boxen har inbyggda tändsteg, alltså utgången jordas
Har förstått att äldre AEM-boxar endast går att driva med 0-5V positiv signal, men nyare går att välja variant på,med en liten brytare
är det något odokumenterat som ni upptäckt?
Bör ju inte spela någon roll vilken flank man triggar på när bägge finns med och står i manulen?
mvh Emil
Posted: 04 Sep 2007, 10:28
by Bmwandreas
Alltid när vi triggar smarta tändsteg så kör vi puls utgång, inte dwell utgång med laddtid.
Kanske är det som gör att stegen pajar?
Posted: 04 Sep 2007, 16:21
by Marco Garver
Bmwandreas wrote:Alltid när vi triggar smarta tändsteg så kör vi puls utgång, inte dwell utgång med laddtid.
Kanske är det som gör att stegen pajar?
Även puls utgången är ju aktiv en viss tid, kan ju ses som en form av dwell. Iofs ligger väl inte pulstiden på mer än ca 0.8-1ms, gentemot flera ms för dwell styrda.
Mvh
Posted: 04 Sep 2007, 16:41
by emil
precis samma som jag tänker.. är ju samma sak, man har ju en pulstid hur som helst
sedan om man väljer positiv eller negativ flank att trigga gnistan på, spelar ju ingen större roll
0-5V puls triggar man på fallande flank, öppen kollektor (Vanlig tändutgång) triggar på stigande, dvs när tändsteget släpper, det är enda skillnaden
en MSD trivs med i stort sett valfri pulslängd (dwell-tid), men denna AEM misstände å hade sig om man gick över 0.8 mS, även detta är helt odokumenterat, och omöjliggör att det fungerar med originalbilar enligt deras kopplingsscheman..