Page 20 of 22
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Posted: 12 Jan 2012, 20:32
by M3JONAS
Vad är det för lager du kör med? Nånting bättre än standard?
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Posted: 12 Jan 2012, 20:44
by ScratcH
M3JONAS wrote:Vad är det för lager du kör med? Nånting bättre än standard?
Ska väl tåla lite mer belastning sägs det... PM skickat.
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Posted: 15 Jan 2012, 18:43
by ScratcH
Finns det nått bra sätt att kolla upp skicket på bakaxelklumpen?
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Posted: 21 Jan 2012, 11:22
by Nisse977
ScratcH wrote:Finns det nått bra sätt att kolla upp skicket på bakaxelklumpen?
Lämna den till Mobimech, det tänkte jag göra med min, så bygger renoverar han den + bygger om till 40% eller 75% diffverkan med extra lamellskiva osv, om man nu vill
http://www.mobimech.com/Jag har snackat med Peder på mobimech flera gånger, han är trevlig.
Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"
Posted: 22 Jan 2012, 19:01
by ScratcH
Nisse977 wrote:ScratcH wrote:Finns det nått bra sätt att kolla upp skicket på bakaxelklumpen?
Lämna den till Mobimech, det tänkte jag göra med min, så bygger renoverar han den + bygger om till 40% eller 75% diffverkan med extra lamellskiva osv, om man nu vill
http://www.mobimech.com/Jag har snackat med Peder på mobimech flera gånger, han är trevlig.
Tänkte faktiskt ringa honom imorn..
Vad vill man ha i diffverkan för bana/gata?
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 22 Jan 2012, 21:13
by Nisse977
Jag tänkte ta steg 1 = 40% bara. Det får duga. Kunde ju köra på 25% förra året så
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 26 Jan 2012, 09:51
by Carlee
Vill du göra det så optimalt som möjligt så är det ramperna i diffen du ska få ändrade. Att plocka i fler lameller/schims gör att du till slut riskerar att "elda" upp den, diffen kommer att få jobba i fel arbetstemp. Dessutom så ökar du bara förspänningen med schims och inte procentuell spärrverkan som du får med ändrade rampvinklar.
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 28 Jan 2012, 09:21
by Nisse977
Mobimech har olika vinklar på sina ramper + att man kan få extra lamell i osv. Så man kan få mycket diffverkan vid tex gaspådrag och original vid motorbroms.
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 28 Jan 2012, 09:27
by plato
40% räcker gott och väl, riktigt mkt skillnad mot en orignal 25%a, när ja pratade med han sisst så hade han lagt ner med 75% kittet för de kostade för mkt.
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 02 Feb 2012, 19:28
by ScratcH
Ska till Mobimech till helgen så får vi se vad Peder rekommenderar...
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 09 Feb 2012, 15:16
by ScratcH
Finns det nån längre kardan att få tag på nu när ZF lådan är på väg i?...
328 kardan verkar komma på tal, är den längre än original e30 m3?
Tack för lite tips!..
Antar dock att svaret finns i forumet nån stans... ska söka lite ikväll.
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 09 Feb 2012, 15:25
by Micke
ScratcH wrote:328 kardan verkar komma på tal, är den längre än original e30 m3?
Nej den är inte längre, snarare tvärtom. Skillnaden är dock marginell, kanske 5 mm det rör sig om.
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 09 Feb 2012, 19:01
by ScratcH
Micke wrote:ScratcH wrote:328 kardan verkar komma på tal, är den längre än original e30 m3?
Nej den är inte längre, snarare tvärtom. Skillnaden är dock marginell, kanske 5 mm det rör sig om.
Tappen från växellådan har ett ut stick på 17mm på getrag lådan och på ZF så saknas det 6mm. Bara där blir den 23mm kortare..
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 12 Mar 2012, 21:57
by ScratcH
Här går det väldigt sakta framåt på grund av allt jobb i Stavanger.... men en lite bild update kan jag bjuda på.
ZF moddad för S14, lättare än original getrag är den med, sweet:
Ut med det gamla lagret då ZF axeln är grövre:
Monterat:
Provmontering:
Diffen har fått lite färg:
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 12 Apr 2012, 17:39
by ScratcH
Hjälp!!!
Hur långt slag behövs för att kopplingen ska fungera?
Finns det nått grundmått att gå på?.. tex mäta mellan de röda strecken i bilden.
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 17 Apr 2012, 19:58
by ScratcH
Ingen som har nån bra idé?
Då får det bli "trail and error" metoden
/Jonas
Re: E30M3 Lysholm "Bygger bakvagn"
Posted: 21 Apr 2012, 13:50
by ScratcH
Måste ner med lådan igen då neutral läget inte gör att spaken hamnar i mitten....
Tydligen en av två kolvar som trycker på växelväljaren som fastnat.
Enligt BMW inte ett helt ovanligt problem. Nya delar kostar 41kr