Idag har jag varit på en mekanisk verkstad som ligger i närheten där jag bor på "analys" och mätt upp hårdhet/härdning på vippor och kamaxlar, man använder en maskin som efter inspänningstryck lägger på 150kg med en "diamant" spets och mäter upp materialet. Febi och orginal var rätt intressant att se samt att det skiljde så pass mkt som det gjorde mellan "pirat" och bmw´s egna, nockarna på kamaxlarna är troligtvis induktions härdade så det var tur att vi tog flera referenspunkter.
Nu väntar jag på ett samtal där dom ska presentera sin teori på vilket förhållande som är optimalt mellan kammens och vippans slityta.
Resultatet?...äh d fåru ta reda på själv
Fick du nåt svar på deras teori om vilket förhållande som va bäst
mellan kammens och vippans slityta?
och om du fick det så är jag såklart nyfiken på svaret.
Idag har jag varit på en mekanisk verkstad som ligger i närheten där jag bor på "analys" och mätt upp hårdhet/härdning på vippor och kamaxlar, man använder en maskin som efter inspänningstryck lägger på 150kg med en "diamant" spets och mäter upp materialet. Febi och orginal var rätt intressant att se samt att det skiljde så pass mkt som det gjorde mellan "pirat" och bmw´s egna, nockarna på kamaxlarna är troligtvis induktions härdade så det var tur att vi tog flera referenspunkter.
Nu väntar jag på ett samtal där dom ska presentera sin teori på vilket förhållande som är optimalt mellan kammens och vippans slityta.
Resultatet?...äh d fåru ta reda på själv
Fick du nåt svar på deras teori om vilket förhållande som va bäst mellan kammens och vippans slityta? och om du fick det så är jag såklart nyfiken på svaret.
mvh
Dom har faktist inte hört av sig!, tänkte knalla in dit i början på veckan o lyssna med dom.
Jag ska nog inte göra ngt med resultatet i år iaf..finns inte tid att ta fram vippor nu så..
Fina prylar, men jag har väldigt svårt att tro att 2st 044 skulle palla 1400hk speciellt inte på E85??:roll:
Du får gärna rätta mig om jag har fel men jag har då alltid hört att dom pallar ca500hk/st..
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm www.insanity.se
Har vi kört en(1)TRE pump till 400+WHP på E85 så ska vi nog kunna ta 600-700 i motorn med tex vanlig BF98 oxå, så jag tror definitivt att d går att ta närmare 1400hk med 2....
Insanity wrote:Fina prylar, men jag har väldigt svårt att tro att 2st 044 skulle palla 1400hk speciellt inte på E85??:roll: Du får gärna rätta mig om jag har fel men jag har då alltid hört att dom pallar ca500hk/st..
Nee...på vanlig BF såklart 2X044 ska orka 1000 vilda spritare..
6-petad SGS420G bumsibums låda inhandlad!! , Braaaa mkt biffifgare än en 280 vispburk ..lite små pill för att d ska lira med koppling etc...får bli en 2-skivig tilton specad till 1100Nm
Drivaxlar av fjädrande modell ska beställas , om det blir Nuke eller Dione återstår att se...har jevlats för PPF grabbarna med hållit för oss på alla racebilar har orkat skickat iväg 1100kg bil på 1,50 i 60-fot 100-tals repor så...men men det ska vara iland inom kort
Ev uppdaterar jag till 112 knutar men troligast provar jag med 108 först.
Även racevippor kommer kanske hamna under ventilkåpan OM det kommer M30 till antalet och inte M10 som lokala Bmw tunern letat rätt på...så man håller tummarna att jag får köpa första satsen till test n tune pris
Vision79 wrote:Har vi kört en(1)TRE pump till 400+WHP på E85 så ska vi nog kunna ta 600-700 i motorn med tex vanlig BF98 oxå, så jag tror definitivt att d går att ta närmare 1400hk med 2....
En 044:a räckte väl inte till 627hk har jag för mig.
Vision79 wrote:Har vi kört en(1)TRE pump till 400+WHP på E85 så ska vi nog kunna ta 600-700 i motorn med tex vanlig BF98 oxå, så jag tror definitivt att d går att ta närmare 1400hk med 2....
En 044:a räckte väl inte till 627hk har jag för mig.
6-petad SGS420G bumsibums låda inhandlad!! , Braaaa mkt biffifgare än en 280 vispburk ..lite små pill för att d ska lira med koppling etc...får bli en 2-skivig tilton specad till 1100Nm
Drivaxlar av fjädrande modell ska beställas , om det blir Nuke eller Dione återstår att se...har jevlats för PPF grabbarna med hållit för oss på alla racebilar har orkat skickat iväg 1100kg bil på 1,50 i 60-fot 100-tals repor så...men men det ska vara iland inom kort
Ev uppdaterar jag till 112 knutar men troligast provar jag med 108 först.
Även racevippor kommer kanske hamna under ventilkåpan OM det kommer M30 till antalet och inte M10 som lokala Bmw tunern letat rätt på...så man håller tummarna att jag får köpa första satsen till test n tune pris
vad blir det för problem med kopplingen och den lådan? ska köra samma låda på min m30, hade tänkt köra 765, 4pucks sinter och plant svänghjul
6-petad SGS420G bumsibums låda inhandlad!! , Braaaa mkt biffifgare än en 280 vispburk ..lite små pill för att d ska lira med koppling etc...får bli en 2-skivig tilton specad till 1100Nm
Drivaxlar av fjädrande modell ska beställas , om det blir Nuke eller Dione återstår att se...har jevlats för PPF grabbarna med hållit för oss på alla racebilar har orkat skickat iväg 1100kg bil på 1,50 i 60-fot 100-tals repor så...men men det ska vara iland inom kort
Ev uppdaterar jag till 112 knutar men troligast provar jag med 108 först.
Även racevippor kommer kanske hamna under ventilkåpan OM det kommer M30 till antalet och inte M10 som lokala Bmw tunern letat rätt på...så man håller tummarna att jag får köpa första satsen till test n tune pris
vad blir det för problem med kopplingen och den lådan? ska köra samma låda på min m30, hade tänkt köra 765, 4pucks sinter och plant svänghjul
Lådan jag har är det 35mm ingående axel..du har nog 29mm axeln och då ere lugnt!..byt styrlagret i veven till större bara