Bmw 538 -90 Turbo - Uppdaterad 5/6-08 ett litet ljus :)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

Vision79 wrote:Teknikskolan del 1 :

hehe ;)

Idag har jag varit på en mekanisk verkstad som ligger i närheten där jag bor på "analys" och mätt upp hårdhet/härdning på vippor och kamaxlar, man använder en maskin som efter inspänningstryck lägger på 150kg med en "diamant" spets och mäter upp materialet. Febi och orginal var rätt intressant att se samt att det skiljde så pass mkt som det gjorde mellan "pirat" och bmw´s egna, nockarna på kamaxlarna är troligtvis induktions härdade så det var tur att vi tog flera referenspunkter.

Nu väntar jag på ett samtal där dom ska presentera sin teori på vilket förhållande som är optimalt mellan kammens och vippans slityta.

Image
Image

Resultatet?...äh d fåru ta reda på själv ;)


Fick du nåt svar på deras teori om vilket förhållande som va bäst
mellan kammens och vippans slityta?
och om du fick det så är jag såklart nyfiken på svaret.

mvh
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

silverryggen wrote:
Vision79 wrote:Teknikskolan del 1 :

hehe ;)

Idag har jag varit på en mekanisk verkstad som ligger i närheten där jag bor på "analys" och mätt upp hårdhet/härdning på vippor och kamaxlar, man använder en maskin som efter inspänningstryck lägger på 150kg med en "diamant" spets och mäter upp materialet. Febi och orginal var rätt intressant att se samt att det skiljde så pass mkt som det gjorde mellan "pirat" och bmw´s egna, nockarna på kamaxlarna är troligtvis induktions härdade så det var tur att vi tog flera referenspunkter.

Nu väntar jag på ett samtal där dom ska presentera sin teori på vilket förhållande som är optimalt mellan kammens och vippans slityta.

Resultatet?...äh d fåru ta reda på själv ;)


Fick du nåt svar på deras teori om vilket förhållande som va bäst
mellan kammens och vippans slityta?
och om du fick det så är jag såklart nyfiken på svaret.

mvh


Dom har faktist inte hört av sig!, tänkte knalla in dit i början på veckan o lyssna med dom.

Jag ska nog inte göra ngt med resultatet i år iaf..finns inte tid att ta fram vippor nu så..:(
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Då har jag fått ett till fint paket från NUKE :)..ska nog beställa vacum stationen oxå när man håller på...är som en drog d här med NUKE prylar ;)

Image

Även fått nos på en M5 6vxl låda som ska vara stöddig enl säkra källor.

Nu saknar jag en 044 fortf och svikttaxlar...sen ska vi nog va med i matchen och kunna åka 10:or o kriga med danskarna på Bilsport eventen ;)
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Då är soppa systemet komplett sånär som på ett välflödande soppafilter passande matningen med AN10 <> , tips?

Köpte en 044 ikväll...ny i kartong så då har jag 2.. :lol:
Image

Då har vi alltså följande:

2st Bosch Motorsport Bränslepumpar
6st 1600cc Bosch Spridare
1st Nuke Fuelrail
1st Nuke Y-block
1st Nuke BTR


Ska vara bränsle till 1400Hk iaf!...men eftersom mitt mål är MAX 800Hk på E85 så ska d väll tusan räcka!
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Fina prylar, men jag har väldigt svårt att tro att 2st 044 skulle palla 1400hk speciellt inte på E85??:roll:
Du får gärna rätta mig om jag har fel men jag har då alltid hört att dom pallar ca500hk/st..
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Bosch ....044 pump

Den värsta av Bosch pumparna. Flödar för 550-600hk. För externt montage.

Tror han menar på bensin men 1400 hk är väl lite i överkant :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

400-450hk på E85 upp till 5 bars tryck.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Har vi kört en(1)TRE pump till 400+WHP på E85 så ska vi nog kunna ta 600-700 i motorn med tex vanlig BF98 oxå, så jag tror definitivt att d går att ta närmare 1400hk med 2....
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Insanity wrote:Fina prylar, men jag har väldigt svårt att tro att 2st 044 skulle palla 1400hk speciellt inte på E85??:roll:
Du får gärna rätta mig om jag har fel men jag har då alltid hört att dom pallar ca500hk/st..


Nee...på vanlig BF såklart :) 2X044 ska orka 1000 vilda spritare..
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Det räcker iaf till ditt på mål 800hk så de ska inte vara någon fara på soppa fronten iaf:wink:
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

moonzhine wrote:Det räcker iaf till ditt på mål 800hk så de ska inte vara någon fara på soppa fronten iaf:wink:


Det får jag hoppas :) om nu 800 är målet...måste kanske ha en ännu argare pinne oxå ;)
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Update:

6-petad SGS420G bumsibums låda inhandlad!! , Braaaa mkt biffifgare än en 280 vispburk :lol: ..lite små pill för att d ska lira med koppling etc...får bli en 2-skivig tilton specad till 1100Nm

Drivaxlar av fjädrande modell ska beställas , om det blir Nuke eller Dione återstår att se...har jevlats för PPF grabbarna med hållit för oss på alla racebilar har orkat skickat iväg 1100kg bil på 1,50 i 60-fot 100-tals repor så...men men det ska vara iland inom kort

Ev uppdaterar jag till 112 knutar men troligast provar jag med 108 först.

Även racevippor kommer kanske hamna under ventilkåpan OM det kommer M30 till antalet och inte M10 som lokala Bmw tunern letat rätt på...så man håller tummarna att jag får köpa första satsen till test n tune pris 8) :lol:
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vision79 wrote:Har vi kört en(1)TRE pump till 400+WHP på E85 så ska vi nog kunna ta 600-700 i motorn med tex vanlig BF98 oxå, så jag tror definitivt att d går att ta närmare 1400hk med 2....


En 044:a räckte väl inte till 627hk har jag för mig.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

M3JONAS wrote:
Vision79 wrote:Har vi kört en(1)TRE pump till 400+WHP på E85 så ska vi nog kunna ta 600-700 i motorn med tex vanlig BF98 oxå, så jag tror definitivt att d går att ta närmare 1400hk med 2....


En 044:a räckte väl inte till 627hk har jag för mig.


hu?
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Image

Turbo med klipp i ;) ..R-trim 76/80 8) 8)

Image

Turbo med klipp i bredvid annan turbo med mindre klipp i ;););)

Image

Patte fullt kittad...laddad för uppstart av bumsen inom kort!!
Ralston
Posts: 146
Joined: 24 Nov 2005, 15:41
Location: Oslo

Post by Ralston »

Vision79 wrote:Update:

6-petad SGS420G bumsibums låda inhandlad!! , Braaaa mkt biffifgare än en 280 vispburk :lol: ..lite små pill för att d ska lira med koppling etc...får bli en 2-skivig tilton specad till 1100Nm

Drivaxlar av fjädrande modell ska beställas , om det blir Nuke eller Dione återstår att se...har jevlats för PPF grabbarna med hållit för oss på alla racebilar har orkat skickat iväg 1100kg bil på 1,50 i 60-fot 100-tals repor så...men men det ska vara iland inom kort

Ev uppdaterar jag till 112 knutar men troligast provar jag med 108 först.

Även racevippor kommer kanske hamna under ventilkåpan OM det kommer M30 till antalet och inte M10 som lokala Bmw tunern letat rätt på...så man håller tummarna att jag får köpa första satsen till test n tune pris 8) :lol:


vad blir det för problem med kopplingen och den lådan? ska köra samma låda på min m30, hade tänkt köra 765, 4pucks sinter och plant svänghjul
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Ralston wrote:
Vision79 wrote:Update:

6-petad SGS420G bumsibums låda inhandlad!! , Braaaa mkt biffifgare än en 280 vispburk :lol: ..lite små pill för att d ska lira med koppling etc...får bli en 2-skivig tilton specad till 1100Nm

Drivaxlar av fjädrande modell ska beställas , om det blir Nuke eller Dione återstår att se...har jevlats för PPF grabbarna med hållit för oss på alla racebilar har orkat skickat iväg 1100kg bil på 1,50 i 60-fot 100-tals repor så...men men det ska vara iland inom kort

Ev uppdaterar jag till 112 knutar men troligast provar jag med 108 först.

Även racevippor kommer kanske hamna under ventilkåpan OM det kommer M30 till antalet och inte M10 som lokala Bmw tunern letat rätt på...så man håller tummarna att jag får köpa första satsen till test n tune pris 8) :lol:


vad blir det för problem med kopplingen och den lådan? ska köra samma låda på min m30, hade tänkt köra 765, 4pucks sinter och plant svänghjul


Lådan jag har är det 35mm ingående axel..du har nog 29mm axeln och då ere lugnt!..byt styrlagret i veven till större bara
Post Reply