Vi håller fortfarande på.
Bänken har inte varit igång på ett par decenium ungefär, så där började väll problemen.
Värt att tillägga är ju att det är en fin utrustning, en bänk från
www.land-and-sea.com , 13" turbin fullt servo styrd.
Som med allt annat man inte kan tar lite tid att lära sig, men nu har vi iaf idag säkert kört ett 15 - 20 lyckade pull, igår hade vi problem med att turbinen slirade, soppa pumpar som var krassliga, regulatorer från vattenpump som var lite snorklig e.t.c.
Idag har vi testat 3st olika gasare och lite tändinställning. Motorn går som en bebis och är mycket snäll, ovanligt snäll.
Effekter har vi inte riktigt fått fram, vi åker annan kamaxel idag än förra bromsningen (684hk 900nm). Idag stannar maskin på 600hk styvt och rätt klent vrid.
Problemet med en sådan här båtmotor är ju att man inte kan varva som man skulle önska. Med ännu argare kamaxel och högre varv (6500rpm max idag) så skulle den säkerligen lämmna kring 800hk.
684hk är en bit på vägen men idag stannar den på 600hk, börjar nästan tro att det blivit något vajj med bänken eller så ljuger dom som satan dom som är från 08 land och åker samma prylar och 700-750hk.
Det konstiga just nu är att motorn stannar på 600hk och absolut inte svarar på några ändringar.
Mer soppa kanske kliver upp några hk, tändning från 32 - 36 - 38 grader knappt någon skillnad om man gämför graferna.
Vet att i andra bänken med andra kamaxeln så var skillnaden från 32 grader till 36 150hk + på vissa områden 68hk+ på topp.
Och med denna kamaxel som då experterna säger ska vara bättre så svarar inte motor ens på tändning, skit skumt. Eller så har bänken fått knas.
Vi ska ialla fall fortsätta pyssla imorgon, funderar på sätta upp M20in där då den är klar, är ju coolt att snyta bänk. Jag behöver ingen bil