Page 19 of 22
Sv: FoX Vassa 4:an[Liten uppdate 14/10]
Posted: 14 Oct 2012, 21:47
by johankihl
Fungerar den nu?
Re: Sv: FoX Vassa 4:an[Liten uppdate 14/10]
Posted: 15 Oct 2012, 04:47
by FoX
johankihl wrote:Fungerar den nu?
Definations fråga, går som en påse grus... men ja den tar sig fram för egen maskin.

Re: FoX Vassa 4:a
Posted: 17 Mar 2013, 20:04
by FoX
Då var det dax för lite uppdate igen!
Har införskaffat mappningsdator, kopplat ihop det fått det att funka med comportsaddapter. Tänk att det alltid ska strula lite innan man får tag på rätt drivrutiner.
Byggde in comportsaddapten i bilen, skönt att slippa sladdar och skit, lite mer stilrent.
Funkar, fick kontakt med Nirat också.

Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 17/3]
Posted: 17 Mar 2013, 20:15
by FoX
2st nya problem
Nr.1
Jag ville skydda framskärmarna när jag höll på med bilen, så jag tejpa med silvertejp. Detta gjorde jag för sådär 3-4 år sedan, man kan säga att klistret sitter kvar.
Bra tips att få bort gamla tejp rester utan att skada lacken?
Nr.2
Min motorn lämmar väldigt lite vacuum på tomgång, varav han knappt suger något ur bromsservot. Jag har löst problemet genom att inhandla en vacuum pump från en Volvo s60 som jag kopplat in. Vacuum pumpen tillsammans med en givare, suger ca -0,5bar vacuum innan han är nöjd och stänger av pumpen. Skitbra, nu är det bara det att när jag kopplar in den till bromsservot så får han aldrig upp något vacuum och stänger aldrig av. Jag har testat ett annat gammalt bromsservo och den fick inte häller något vacuum. Dom läcker.
Funderingar
- finns det någon anslutning som jag missat plugga?
-Läcker alla gamla bromsservon?
Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 17/3]
Posted: 17 Mar 2013, 23:32
by moggemx
Ang. Silvertejpen, om du drar bort det som går och har limmet kvar så lägg på en trasa och spraya på/ dränk trasan i tex wd-40 eller 5-56 och låt ligga å gosa ett tag så blir limmet lite slajmigare :p är lite klibb och gris, men så gjorde jag på en tejpad skoterhuv en gång ! Å det funkade rätt bra då iaf

Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 17/3]
Posted: 18 Mar 2013, 00:29
by Turbo_folke
eller så använder man bensin.
Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 17/3]
Posted: 21 Mar 2013, 12:32
by CrazyVikingsRacing
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Ko ... Off-36590/" onclick="window.open(this.href);return false; kanske vore något att testa?
Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 17/3]
Posted: 22 Mar 2013, 11:20
by FoX
CrazyVikingsRacing wrote:http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Label-Off-36590/ kanske vore något att testa?
Har använt den igår, funka hur bra som hällst.
Mycket bra tips då den tog bort klisterrester från silvertejp som suttit i 4år

Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 24/3]
Posted: 24 Mar 2013, 09:37
by FoX
Igår fick jag vacuumpumpen att fungera, hade missat o-ringen till huvudcylindern.
Börjar på att bli mycket slang nu

Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 24/3]
Posted: 31 Mar 2013, 22:28
by FoX
I veckan fixa jag en annan sak som jag länge stört mig på, tändspolarna.
För att få plats med vag spolar på en m42 så måste man modifiera, dev man skär bort gummit med "o-ringar" som är för stort för att få plats.
Min lösning är inte direkt raket forskning, en distanshylsa samt 2st lösa oringar.
Nu sitter dom ordentligt och kan inte hoppa upp.
Passade på att rasta bilen lite, samt en snabb tvätt.
Anmäld att köra på Mantorp 26 maj, då ska bilen vara mappad och klar.
Var ute och rasta bilen idag, märkte att däcken tar i ganska duktigt
Detta trots att jag höjt den en del.
Misstänker att det är min snålhet som är boven. Bilen är skodd med 225/45-17 fram och 235/45-17 bak. Däck som jag hade låg.
Orginal på en e30 sitter det tex. 205/55-15 hjulomkrets = 190,53
Fram på bilen sitter det 225/45-17 hjulomkrets = 199,27
Bak på bilen sitter det 235/45-17 hjulomkrets = 202,09
Vad borde jag ha för hjul?
215/40-17 hjulomkrets = 189,68
225/35-17 hjulomkrets = 185,13
245/35-17 hjulomkrets = 189,53 (inte för att jag tror att det får plats)
Vilka dimensioner använder folk?
Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 31/3]
Posted: 01 Apr 2013, 10:36
by xelerator
Har du moddat skärmarna eller är de helt org?
245:orna kan bli tufft med helt org skärmar, men beror lite på et på fälgarna.
Har åkt med alla dimensioner du nämnt. Med tanke på att de aktuella dimensionerna inte funkar så står de väl mellan 215/40 o 225/35 i ditt fall.
Greppmässigt är det inte någon större skillnad.
225orna kan vara "lite" stötigare, ser snyggare ut monterat och är dyrare i inköp.
215 blir väl motsatsen, lite billigare osv..
Mvh
Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 31/3]
Posted: 03 May 2013, 23:22
by Fredro
Det blev toyo 888 235/40-17 bak som fyller ut fint

Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 31/3]
Posted: 14 May 2013, 21:23
by Fredro

Justera kammarna innan mappning!!!
Kan avslöja att bilen har Varit hos PPF på mappning idag!
Snabb 318 Fredde?
Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 31/3]
Posted: 14 May 2013, 21:47
by Ballfroog
Upp med bänkpapper. !
Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 31/3]
Posted: 14 May 2013, 22:12
by KKR-Rille
grattis till fin fina siffror!!
Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 31/3]
Posted: 14 May 2013, 22:51
by Fernis1
Ja grattis, var jag som var ner precis när ni var klara och bar in dom 3 satans topparna "m20", hörde när ni stekte på lite utanför på den lite större vägen också lät riktigt fint

bilen såg nice ut också.
Låter ägaren skriva effekten själv men jag vet att det vart gött med mos iaf

Re: FoX Vassa 4:an[Uppdate 31/3]
Posted: 15 May 2013, 06:24
by Bonje
Jag kan avslöja att världen har fått en ny M42-kung!

(
Ja, i effekt alltså.. inget annat)
Fredrik själv får berätta mer om gårdagen.