Page 19 of 22

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 11 Aug 2011, 18:53
by M3JONAS
Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 11 Aug 2011, 20:03
by robbz
M3JONAS wrote:Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.


nja alltså, ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur det kan hända egentligen....man ska inte behöva svetsa fast muttern om man gör allt rätt..
-själv så monterade jag drevet och kedja, rengjorde gängan med bräkleen och la på loctite låsvätska...sen drog jag muttern så ända in i h-lvete! alltså då menar jag dra muttern tills du börjar känna att det nästan blir gängtårta i muttern! och än har jag inte haft några problem trots några hundra mil HÅRD körning samt 3 bromsningar......

-hmm bara för det så kommer min lossna säkert :roll: .....
hoppas du inte fått ras på lagrena nu bara!

/mvh

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 11 Aug 2011, 21:00
by BusE
robbz wrote:
M3JONAS wrote:Hoppas du klarat maskinen! Problemet om du svetsar pumpen är att du inte kan demontera den igen om du skulle behöva det...
Eller det kanske går om man inte har gjördel? Hmmmm nu blev jag osäker.


nja alltså, ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur det kan hända egentligen....man ska inte behöva svetsa fast muttern om man gör allt rätt..
-själv så monterade jag drevet och kedja, rengjorde gängan med bräkleen och la på loctite låsvätska...sen drog jag muttern så ända in i h-lvete! alltså då menar jag dra muttern tills du börjar känna att det nästan blir gängtårta i muttern! och än har jag inte haft några problem trots några hundra mil HÅRD körning samt 3 bromsningar......

-hmm bara för det så kommer min lossna säkert :roll: .....
hoppas du inte fått ras på lagrena nu bara!

/mvh


Gjorde exakt som robbz och inte heller haft nån problem, än ialf..

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 12 Aug 2011, 09:36
by ScratcH
Pratade med Köhler ang. muttern å han kör med loctite 620..
Kittet från VAC med ny axel och drev verkar bra men vet inte hur jag ska göra än.

Jag drog muttern enligt BMW:s moment rekommendationer utan loctite :oops:

Så här ser ramlagret närmast lådan ut: Ok eller? ser dock lite blank ut.
Image
Image

1:an och 4:ans vevlager: SLUT :cry:
Image
Image

Veven ser fin ut och känns slät å fin.

Som sagt, det blev 300 tok härliga mil i dröm bilen. 8)

Återkommer om säsongen är slut eller inte.
Vem vet, det kanske sitter 4 extra burkar under huven nästa säsong :roll:

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 12 Aug 2011, 12:53
by robbz
dom där lagren på de 2 sista bilderna är helt slut! bara att byta och tuffa vidare....

såna där vitala delar kan du inte dra med bmw:s angivna moment, du har inte en motor som går att jämföra med en original...
-av nån anledning så verkar det som att det mesta börjar vibrera loss efter ett tag på en prestandamotor? :mrgreen:

men som sagt, loctites låsvätska är att föredra!
/mvh

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 12 Aug 2011, 17:11
by Dawe_A
Olyckligt, tur att övriga delar i maskin klarade sig

Jag svetsade min.. Better safe than sorry ?

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 16 Aug 2011, 17:35
by M3JONAS
Borde vara bra att även loctitea själva splinesen så inte de börjar glappa där och sen gör att muttern lossnar.

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 20 Oct 2011, 19:49
by ScratcH
Nu är jag igång igen...

Image

Image

Nya goa lager:
Image

Loctite blev lösningen för mig....dock så missade jag att limma stoppskruven till triggerhjulet.
Image

Resulterade i att sprutet fick spader på E6:an :evil:

Snälla garage polare kom med bogserlina igen, så med blinkande varningsljus rullade jag in i garaget igen..

Felet lokaliserades snabbt när jag kopplade upp datorn mot nira:t crank trigger fel. hmmm fixat på en kvart :D

Image

Brumbrum igen....skönt som f.n

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 22 Oct 2011, 07:55
by 93T
Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 27 Oct 2011, 18:44
by ScratcH
93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?


Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.

Image

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 05 Nov 2011, 10:28
by johansen
Hej läst hela tråden ( flera ggr )....ler...gillar verkligen bygget.
Sen har man lite frågor , vilken olja kör du på ? vad har du för diameter på remhjulen ? Dom nya lagren såg att ha någon beläggning ?

Mvh Frank

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 06 Nov 2011, 10:02
by Svennis
ScratcH wrote:
93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?


Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.

Image


Den där låsningen såg inte bra ut, den fyller ingen funktion alls.

Image

Dålig bild men man förstår principen iaf. hur det ska se ut.

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 06 Nov 2011, 16:46
by robbz
håller med..
-bättre än inget alls men långt ifrån bra! lossnar den lite så har man snart ett ras!

-det man ska göra utifrån bilden är att flytta upp ståltråden några hål (alltså hålen i oljepumpsdrevet), då ligger tråden i låsning ochmuttern kan ej skruvas upp!

/mvh

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 08 Nov 2011, 06:44
by E34 RRT
om den lossnar när den är med tråden säkrad, så kommer den ju bara att börja äta splines!? och sen efter en stund börja snurra tomt.

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 08 Nov 2011, 12:43
by ScratcH
Svennis wrote:
ScratcH wrote:
93T wrote:Kan man inte borra rakt igenom axel och mutter och dra igenom en låspinne eller en bit ståltråd?


Jo, har sett den lösningen tidigare. Köhler raceing kör med denna loctite och det har alltid fungerat för dom.

Image


Den där låsningen såg inte bra ut, den fyller ingen funktion alls.

Image

Dålig bild men man förstår principen iaf. hur det ska se ut.


Jag vet inte vem som använder denna lösning på låsning av muttern, hittade den via google tidigare. Kan inte svara på om den är bra eller inte. Men tack för bilden på hur det ska se ut.
Mvh
/Jonas

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 12 Jan 2012, 12:49
by ScratcH
Nu har bakaxel ramlat ur för lite översyn och ska byggas om för camber + toe justering...

Har även tänkt byta min Getrag 262 till en ZF. Nån som har några synpunkter eller erfarenheter av det?
ZF-lådan verkar ju tåla en hel del stryk :-)

Image

Image

Re: E30M3 Lysholm "Mutter fan"

Posted: 12 Jan 2012, 13:51
by erikjakan
Vad har du för utväxling i klumpen ?

Zf har kiss 1:1 på femman..

/ Erik