M3JONAS wrote:Kolvbultarna som var till Wössnerkolvarna var kraftigt underdimensionerade.Trots att kolvarna var beställda efter ändamålet. Därför sprack Jockes kolvbult. Efter ombyggnation av kolvar och stakar till cheva bultar i överdimension, dvs närmare 23 mm, så höll det. Tittade man på undersidan av mina wössnerkolvar så kändes det lite si och så med bearbetningen. Vassa kanter där det bör vara avrundat med radier. Iofs klantigt av både mig och tidigare ägarna av kolvarna att inte ha fixat det men man hoppas och tror att sånt ska vara ok från fabrik. Fick skäll av Appelgren för det.
Jocke har väl aldrig mappat nånting själv? Är väl Kenneth som gjort allting där.
Joo dom höll på o latja lite o mappade sa Jörgen (vart ju nyfiken så ja pratade både med Jocke o Jörgen om Wössner..)och Jocke berättade om dina fina stift du körde en kombination tillsammans med en enl honom ej korrekt mapp..därav trolig anledning till ras)..men sen körde ju Tero och Jörgen Wössner långt innan Jocke oxå..bevisligen hållbart..men dom påpekade oxå att vissa punkter kunde ha varit som du säger mer avrundat!
Avslutningsvis så kan man googla på JE eller tex WISECO med "crack" som sökord ska ni se att det finns en uppsjö av spruckna kolvar från resp märken...JAG påstår att det är till stor del mjukvaran OCH felbeställda kolvar/kolvbultar från början.
Jag har beställt kolvar med dom FETASTE kolbultar Wössner kan frambringa samt påpekat om en hållbarhet/effektuttag om 300Hk/Kolv
P.s jag har bilder på Wössnerkolvar vi beställde i somras till "Golfmannen" ja tänkte lägga ut sen..
Skitsamma, Wössner har säkert blivit bättre de också.
De borde ju som sagt var utvecklats sedan mina kolvar tillverkades.
Jag vet bara att de JE kolvar jag bytte till nu ser bättre ut än de gamla wössnerkolvarna. Och då tänker jag på hur kolvarna såg ut innan Bäckis körde min bil
Nu blir det väldigt ot men som sagt var så var en teori om mitt kolvras att det var fel sorts stift. Då menar man inte att värmetalet var fel utan att stiften skulle vara av dålig kvalitet så att gnistan inte tände på rätt ställe. Vad som är rätt eller fel kan varken jag eller troligtvis någon annan svara på.
HULTA wrote:wössner,je och wiseco har alla wisecos ämnen
Nej..Wössner har det inte....hur vet jag det?, jag frågade...
Lite mail historik mellan mig och Tobias på Wössner:
Jag:
"i heard something that Wössner share same "technic/mould" as Wiseco?...does all big piston company share "same" raw material?
ppl talk about this...and also told me earliyer Wössner had problem with piston bolts snapping off?..or just bad romour?"
Tobias på Wössner:
"Hello
Yes I heard that sometimes, but its not true. Wiseco,JE and some other American manufactures got the same forging supplier. One calls Kaiser ( USA ) and there is still another one. I know that because they offered me the same forgings. We've got our own companies. 2 in Germany ( Fuchs and Leiber ) and another one in Italy ( Sangrato ). I wouldn't say that we dont have any problems because that is not true. If ones a pin break it happens but it is not big problem. If we got so many problems like you tell me or some other competitors telling, we wouldn't survive.
Idag har jag varit på en mekanisk verkstad som ligger i närheten där jag bor på "analys" och mätt upp hårdhet/härdning på vippor och kamaxlar, man använder en maskin som efter inspänningstryck lägger på 150kg med en "diamant" spets och mäter upp materialet. Febi och orginal var rätt intressant att se samt att det skiljde så pass mkt som det gjorde mellan "pirat" och bmw´s egna, nockarna på kamaxlarna är troligtvis induktions härdade så det var tur att vi tog flera referenspunkter.
Nu väntar jag på ett samtal där dom ska presentera sin teori på vilket förhållande som är optimalt mellan kammens och vippans slityta.
Så var ja en snabbis på på Öviks NC 28mil T/R o hämtade mitt block som var fräst o pyramidringat samt en xtra uppsättning M50 pyramidringar till ngn Jakan Jörgen hjälpte med lite delar.
Mkt nöjd med resultatet!!, ringarna sitter med fläskpassning *ler*
Vision79 wrote:Ett go paket kom idag innehållande hålla vevaxeln styv o fin under belastning
V-bands klämma till turbon, och konan Lobban fixade som jag ska tigga på en liten ring så den matchar i klamman, blir fint d här!
fö är ja less på samla delar, vill börja montera nu!!!
Fö har ja en uppsättning 135mm SPM stakar till övers då jag kommer köra med Wössners egna! , lägger ut dom i säljes
Hur lirar jördeln med oljepump och kedjan? Ser nice ut annars!
Då lägger jag in en novisfråga som grädde på moset.
Vad har gördeln för uppgift egentligen och vid vilka effektuttag kan det vara läge att skaffa en sån??
Jag trodde att det var vid en viss VIKT som man behövde en gördel..
Polarbear wrote:Då lägger jag in en novisfråga som grädde på moset. Vad har gördeln för uppgift egentligen och vid vilka effektuttag kan det vara läge att skaffa en sån?? Jag trodde att det var vid en viss VIKT som man behövde en gördel..
Styva upp blocket så att inte veven/ramlageröverfallen flexar vid höga laddtryck.
Effektuttag, tja, säg över 600hp/1,5bar om man vill ha någorlunga livslängd på lager, fast det kanske inte är några problem just där, men jag skulle inte bygga en seriös maskin med över 600 utan gördel, "lika bra".
Polarbear wrote:Då lägger jag in en novisfråga som grädde på moset. Vad har gördeln för uppgift egentligen och vid vilka effektuttag kan det vara läge att skaffa en sån?? Jag trodde att det var vid en viss VIKT som man behövde en gördel..
Styva upp blocket så att inte veven/ramlageröverfallen flexar vid höga laddtryck. Effektuttag, tja, säg över 600hp/1,5bar om man vill ha någorlunga livslängd på lager, fast det kanske inte är några problem just där, men jag skulle inte bygga en seriös maskin med över 600 utan gördel, "lika bra".
Ok, då är jag med i matchen..
Kanske man får önska en sån från tomten??
Räcker alla skruvar eller måste dom också bytas ut?
Jag syftar på ramlagerbult och tråget då?