robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt :) hehe

Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt :) hehe

Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!


65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
dgyldmark

Post by dgyldmark »

karel!

Berätta lite kring pumpen. Har tidigare haft värmeproblem i min och köpt ewp115 med styrning. nu gällde det vell en ewp110 men men

Går den fint upp i temp
Lägger han sig bra i temp
håller han tempen bättre
Fick du ta bort termostaten
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi kör dem utan styrning. På Novan har jag ingen termostat men den ligger på 80 grader hela tiden. Jag skulle nog köra med elpumpen och en 65 graders termostat som man borrat 1st 5mm hål i.
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Därför jag frågar är att bilen går vinter,vår, sommar, höst. inget rakt fram.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då skulle jag nog köra origpump om den används som bruksbil.
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?

vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bäckis wrote:
Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt :) hehe

Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!


65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.


Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!

Inga ovanliga tryck i kylsystem eller blandar vatten..:)

Så man kan köra vidare med termostat och denna pumpa?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?


Fixa en plåt / alu platta att bulta dit med slang anslutning skulle jag tro :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

dgyldmark wrote:karel!

Berätta lite kring pumpen. Har tidigare haft värmeproblem i min och köpt ewp115 med styrning. nu gällde det vell en ewp110 men men

Går den fint upp i temp
Lägger han sig bra i temp
håller han tempen bättre
Fick du ta bort termostaten



Hoj Chefen.. du är på benen igen :)


När jag strula med värme problem på min m20 så visste jag inte att 65c termostat fanns, så jag lessna o byggde om helt.

jag kör med pump,kontroller och utan termostat, och så suger jag vatten i botten av kylaren o trycker in de där orginal pumpen satt förut (den e borta och remen e kortad oxå)

Jag tror att rudskogen va bästa prövningen.. jag piska bilen till helvetet och den gick aldrig över de målet jag suttit på kontrollern.

Största fördelen som jag ser de. är att har man piskat bilen och stänger av den direkt så går pumpen fortfarande,, 2min eller tills den är 5grader ifrån målet.

jag tog en 115 då jag ville vara säker på att den skulle räcka..
Dock så är den på tog för stöddig.. en 80 hade nog räckt gått o väl.

när jag kör gata så ligger den på runt 70 grader.. (kanske lite kallt) så termostat skulle nog vara o rekomendera om man kör bilen mycket på gatan och till affärn.

Håller med Ärtan.. är de en brukis så kör med orginal pump..

Går den fint upp i temp - japp som fan.. dock tar de längre tid om man startar o kör iväg direkt
Lägger han sig bra i temp - spik på stripp o bana så håller den de jag satt som mål i kontrollern
håller han tempen bättre - natt o dag.. nu går han aldrig över "målet"
Fick du ta bort termostaten - hade nog kunnat ha de kvar men jag ville att pump kontrollern skulle sköta allt.. (nu kan jag ställa tempen på maskin från kupen, så strippen då får den gå på 85grader och bana 75

/Karel
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?


jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.

kan säkert fixa en bild om de underlättar :)


Bmw*Alex wrote:de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?

vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?

mvh


igentligen ingen nackdel om vattnet är kallt..

Problemet blir ju att man heller inte får nå temp på oljan.. och de kan va bra o ha. speciellt om man kör sprit.

/karel
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

Karel021 wrote:
JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?


jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.

kan säkert fixa en bild om de underlättar :)


Bmw*Alex wrote:de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?

vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?

mvh


igentligen ingen nackdel om vattnet är kallt..

Problemet blir ju att man heller inte får nå temp på oljan.. och de kan va bra o ha. speciellt om man kör sprit.

/karel


låter väldigt simpelt gjort men alltid kul att bilder på andras lösningar
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

JimmyA wrote:
Karel021 wrote:
JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?


jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.

kan säkert fixa en bild om de underlättar :)


Bmw*Alex wrote:de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?

vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?

mvh


igentligen ingen nackdel om vattnet är kallt..

Problemet blir ju att man heller inte får nå temp på oljan.. och de kan va bra o ha. speciellt om man kör sprit.

/karel


låter väldigt simpelt gjort men alltid kul att bilder på andras lösningar



jag kirrar bilder imorgon :)
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Pimplaren wrote:
Bäckis wrote:
Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt :) hehe

Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!


65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.


Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!

Inga ovanliga tryck i kylsystem eller blandar vatten..:)

Så man kan köra vidare med termostat och denna pumpa?


Va åker du för kylare?
Ja åker std 535 E34 kylare och den ha ja borrat 1st 3mm hål i termostaten. Är en 88gr termostat. Kan svina hur mkt som helst utan att den rör sig minsta lilla. Ligger sjukt stadigt ett par mm under 90gr.

Får du dit en E34 kylare så har ja en liggandes.

/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Pitbull wrote:
Pimplaren wrote:
Bäckis wrote:
Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt :) hehe

Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!


65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.


Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!

Inga ovanliga tryck i kylsystem eller blandar vatten..:)

Så man kan köra vidare med termostat och denna pumpa?


Va åker du för kylare?
Ja åker std 535 E34 kylare och den ha ja borrat 1st 3mm hål i termostaten. Är en 88gr termostat. Kan svina hur mkt som helst utan att den rör sig minsta lilla. Ligger sjukt stadigt ett par mm under 90gr.

Får du dit en E34 kylare så har ja en liggandes.

/ Mvh


Förlåt Robbz för OT!

Jag har m535 kyl, de är ganska stora och många e30 turbosar har denna kylare i sina bilar..

Dock har den aldrig kokat..men allt blir vaarmt under huven.
En stor kylare i alu och elpump borde göra susen!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Robin, ja i Göteborg i dagarna och hittade ett nr av bilsport som du va med i. Var ju tvungen att köpa den. Mkt bra repotage men inte trodde ja du var 28 år. :)

Grattis till en fet bil. 8)
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Post Reply