robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt hehe
Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!
Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt hehe
Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!
65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?
vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?
mvh
vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Bäckis wrote:Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt hehe
Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!
65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.
Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!
Inga ovanliga tryck i kylsystem eller blandar vatten..
Så man kan köra vidare med termostat och denna pumpa?
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
Fixa en plåt / alu platta att bulta dit med slang anslutning skulle jag tro
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
dgyldmark wrote:karel!
Berätta lite kring pumpen. Har tidigare haft värmeproblem i min och köpt ewp115 med styrning. nu gällde det vell en ewp110 men men
Går den fint upp i temp
Lägger han sig bra i temp
håller han tempen bättre
Fick du ta bort termostaten
Hoj Chefen.. du är på benen igen
När jag strula med värme problem på min m20 så visste jag inte att 65c termostat fanns, så jag lessna o byggde om helt.
jag kör med pump,kontroller och utan termostat, och så suger jag vatten i botten av kylaren o trycker in de där orginal pumpen satt förut (den e borta och remen e kortad oxå)
Jag tror att rudskogen va bästa prövningen.. jag piska bilen till helvetet och den gick aldrig över de målet jag suttit på kontrollern.
Största fördelen som jag ser de. är att har man piskat bilen och stänger av den direkt så går pumpen fortfarande,, 2min eller tills den är 5grader ifrån målet.
jag tog en 115 då jag ville vara säker på att den skulle räcka..
Dock så är den på tog för stöddig.. en 80 hade nog räckt gått o väl.
när jag kör gata så ligger den på runt 70 grader.. (kanske lite kallt) så termostat skulle nog vara o rekomendera om man kör bilen mycket på gatan och till affärn.
Håller med Ärtan.. är de en brukis så kör med orginal pump..
Går den fint upp i temp - japp som fan.. dock tar de längre tid om man startar o kör iväg direkt
Lägger han sig bra i temp - spik på stripp o bana så håller den de jag satt som mål i kontrollern
håller han tempen bättre - natt o dag.. nu går han aldrig över "målet"
Fick du ta bort termostaten - hade nog kunnat ha de kvar men jag ville att pump kontrollern skulle sköta allt.. (nu kan jag ställa tempen på maskin från kupen, så strippen då får den gå på 85grader och bana 75
/Karel
JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.
kan säkert fixa en bild om de underlättar
Bmw*Alex wrote:de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?
vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?
mvh
igentligen ingen nackdel om vattnet är kallt..
Problemet blir ju att man heller inte får nå temp på oljan.. och de kan va bra o ha. speciellt om man kör sprit.
/karel
Karel021 wrote:JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.
kan säkert fixa en bild om de underlättarBmw*Alex wrote:de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?
vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?
mvh
igentligen ingen nackdel om vattnet är kallt..
Problemet blir ju att man heller inte får nå temp på oljan.. och de kan va bra o ha. speciellt om man kör sprit.
/karel
låter väldigt simpelt gjort men alltid kul att bilder på andras lösningar
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
JimmyA wrote:Karel021 wrote:JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.
kan säkert fixa en bild om de underlättarBmw*Alex wrote:de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?
vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?
mvh
igentligen ingen nackdel om vattnet är kallt..
Problemet blir ju att man heller inte får nå temp på oljan.. och de kan va bra o ha. speciellt om man kör sprit.
/karel
låter väldigt simpelt gjort men alltid kul att bilder på andras lösningar
jag kirrar bilder imorgon
Pimplaren wrote:Bäckis wrote:Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt hehe
Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!
65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.
Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!
Inga ovanliga tryck i kylsystem eller blandar vatten..
Så man kan köra vidare med termostat och denna pumpa?
Va åker du för kylare?
Ja åker std 535 E34 kylare och den ha ja borrat 1st 3mm hål i termostaten. Är en 88gr termostat. Kan svina hur mkt som helst utan att den rör sig minsta lilla. Ligger sjukt stadigt ett par mm under 90gr.
Får du dit en E34 kylare så har ja en liggandes.
/ Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Pitbull wrote:Pimplaren wrote:Bäckis wrote:Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämt hehe
Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!
65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.
Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!
Inga ovanliga tryck i kylsystem eller blandar vatten..
Så man kan köra vidare med termostat och denna pumpa?
Va åker du för kylare?
Ja åker std 535 E34 kylare och den ha ja borrat 1st 3mm hål i termostaten. Är en 88gr termostat. Kan svina hur mkt som helst utan att den rör sig minsta lilla. Ligger sjukt stadigt ett par mm under 90gr.
Får du dit en E34 kylare så har ja en liggandes.
/ Mvh
Förlåt Robbz för OT!
Jag har m535 kyl, de är ganska stora och många e30 turbosar har denna kylare i sina bilar..
Dock har den aldrig kokat..men allt blir vaarmt under huven.
En stor kylare i alu och elpump borde göra susen!
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;