Nej rejs ser det inte ut att bli.. här är det fortfarande dyngsurt!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämthehe
Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!Bäckis wrote:65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämthehe
Fixa en plåt / alu platta att bulta dit med slang anslutning skulle jag troJimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
dgyldmark wrote:karel!
Berätta lite kring pumpen. Har tidigare haft värmeproblem i min och köpt ewp115 med styrning. nu gällde det vell en ewp110 men men
Går den fint upp i temp
Lägger han sig bra i temp
håller han tempen bättre
Fick du ta bort termostaten
jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
igentligen ingen nackdel om vattnet är kallt..Bmw*Alex wrote:de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?
vart ska man dra gränsen vid för kallt då ?
mvh
låter väldigt simpelt gjort men alltid kul att bilder på andras lösningarKarel021 wrote:jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
kan säkert fixa en bild om de underlättar
igentligen ingen nackdel om vattnet är kallt..Bmw*Alex wrote:de brukar ju pratas om att man vill inte heller att kylarvattnet ska vara för kallt heller ?
mvh
Problemet blir ju att man heller inte får nå temp på oljan.. och de kan va bra o ha. speciellt om man kör sprit.
/karel
JimmyA wrote:låter väldigt simpelt gjort men alltid kul att bilder på andras lösningarKarel021 wrote:jag har ritat av flänsen och gjort en likadan.. sen borat hål och svetsat på ett rör.JimmyA wrote:hur gör man med orginal vattenpumpen? rensar den å låter den sitta kvar?
kan säkert fixa en bild om de underlättar
mvh
Problemet blir ju att man heller inte får nå temp på oljan.. och de kan va bra o ha. speciellt om man kör sprit.
/karel
Va åker du för kylare?Pimplaren wrote:Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!Bäckis wrote:65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.Pimplaren wrote:Grymt! ska garanterat ha en sån då jag har färjävligt mycke värme i maskinen jämthehe
Inga ovanliga tryck i kylsystem eller blandar vatten..![]()
Så man kan köra vidare med termostat och denna pumpa?
Förlåt Robbz för OT!Pitbull wrote:Va åker du för kylare?Pimplaren wrote:Har en 65a i... men ändå blir den ap varm! om jag glider i säg 100 blås jämn fart håller den tempen skitbra!Bäckis wrote: 65 graders termostaten gör underverk för motorns kylsystem. Körde igår i Borlänge och stod mkt på tomgång i upplining mm, och den blir aldrig för varm.
Inga ovanliga tryck i kylsystem eller blandar vatten..![]()
Så man kan köra vidare med termostat och denna pumpa?
Ja åker std 535 E34 kylare och den ha ja borrat 1st 3mm hål i termostaten. Är en 88gr termostat. Kan svina hur mkt som helst utan att den rör sig minsta lilla. Ligger sjukt stadigt ett par mm under 90gr.
Får du dit en E34 kylare så har ja en liggandes.
/ Mvh