r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by CarpeDiem »

Nice film, Ivars :) :D
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Dajb »

gå hellre in på www.camskill.co.uk och beställ r888 eller kumho v70a
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Pimpolainen
Posts: 850
Joined: 24 Sep 2006, 12:44

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Pimpolainen »

1:58 ...200++km/h??? :shock:

fan va du kör pojkjävel!!! :lol:
verkar gå riktigt gott!
Mvh PJ
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Nisse Järnet »

r.ivars wrote:
_anders wrote:På tide med inboard film? :wink:


skulle köra lite igår men det är nåt resonansljud när motorn går ner på tomgång precis, som skulle kunna vara någon form av oljud ifrån kamdrivningen. Typ spännskenan eller så.

Kan även va nån plåt eller nåt annat som låter lite, låter inte direkt som kedjerassel, har inte direkt hört såna här ljud förut när man åkt med 50cm avgaspipa :mrgreen:

Tänkte undersöka detta lite innan jag åker ut och felsöker mer. kanske slå i en 3.2 spännare på en gång som alla snackar om.
Får tyvärr bli i nästa vecka jag grottar vidare i grisen 8)


Nån som har nå synpunkter på FEDERAL's r-däck? Ligger ju klart trivsamt i pris så jag tänkte beställa och prova ett par st

http://fastcar.se/index.php?id_category ... r=category

Så låter min också, hade bort ventilkåpa, kamdrev mm (inte frontkåpa dock) i somras men kunde inte se nåt fel alls och allt är nytt så jag satte ihop det igen :) Kört minst 500mil och det har inte blivit värre iaf :D Men uppdatera gärna om du river och hittar nåt knas!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Ripper »

erikjakan wrote:http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70098&postdays=0&postorder=asc&start=42

Tyvärr inga riktiga r-däck.

En kompromiss som nog funkar bra på gata men inte på bana i torrt (vilket man oftast kör i).

Kika på michelin pilot sport cup om du skall ha till bana. Dyrare men på en annan planet!

Mvh

Edit: finns på däckonline för bra pengar till 18"
Nya Federal däcket skall ju vara bättre grepp och bättre hållbarhet än toyo 888 och de är ju ändå ett "okey" däck!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by erikjakan »

Läs tråden på rejsa, inte lika bra som r-däck. Bara i väta.

Köp riktiga Michelindäck nu!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Ripper »

erikjakan wrote:Läs tråden på rejsa, inte lika bra som r-däck. Bara i väta.

Köp riktiga Michelindäck nu!

Du tänker på RSR! Finns ett nytt FZ201

Ja hade jag haft mer stålar än nödvändigt skulle jag alla dagar i veckan välja Pilot sport cup men jag kommer testa nya FZ201 i sommar, skall lämna en värdering sen!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by erikjakan »

Ripper wrote:
erikjakan wrote:Läs tråden på rejsa, inte lika bra som r-däck. Bara i väta.

Köp riktiga Michelindäck nu!

Du tänker på RSR! Finns ett nytt FZ201

Ja hade jag haft mer stålar än nödvändigt skulle jag alla dagar i veckan välja Pilot sport cup men jag kommer testa nya FZ201 i sommar, skall lämna en värdering sen!


Dem han länkade var ju 595 eller?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Ripper »

erikjakan wrote:
Ripper wrote:
erikjakan wrote:Läs tråden på rejsa, inte lika bra som r-däck. Bara i väta.

Köp riktiga Michelindäck nu!

Du tänker på RSR! Finns ett nytt FZ201

Ja hade jag haft mer stålar än nödvändigt skulle jag alla dagar i veckan välja Pilot sport cup men jag kommer testa nya FZ201 i sommar, skall lämna en värdering sen!


Dem han länkade var ju 595 eller?

My bad, så kan de varit =) Men då kan han pröva FZan istället =)

Sorry för kladdet
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Goffy »

r.ivars wrote:
_anders wrote:På tide med inboard film? :wink:


skulle köra lite igår men det är nåt resonansljud när motorn går ner på tomgång precis, som skulle kunna vara någon form av oljud ifrån kamdrivningen. Typ spännskenan eller så.

Kan även va nån plåt eller nåt annat som låter lite, låter inte direkt som kedjerassel, har inte direkt hört såna här ljud förut när man åkt med 50cm avgaspipa :mrgreen:

Tänkte undersöka detta lite innan jag åker ut och felsöker mer. kanske slå i en 3.2 spännare på en gång som alla snackar om.
Får tyvärr bli i nästa vecka jag grottar vidare i grisen 8)


Nån som har nå synpunkter på FEDERAL's r-däck? Ligger ju klart trivsamt i pris så jag tänkte beställa och prova ett par st

http://fastcar.se/index.php?id_category ... r=category


Prata med en av dina sponsorer, Emil på Greenpart :wink:
Mvh Henrik - 0704620801

SUVI PERFORMANCE
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by _anders »

Jag har en kompis som har provat R888 och 595 rs-r på samma bilen, och han er slik rundetidsåkare. Han märke inget vesentlig forskjell på greppet
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

jag ska ju åka gata! :)

På bana undrar jag mest vilka som ryker mest :)

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by erikjakan »

Då duger federal 595 gott!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by Carlsson »

r.ivars wrote:jag ska ju åka gata! :)

På bana undrar jag mest vilka som ryker mest :)

Image


Dom vanliga federal däcken ryker jävligt bra och dom blir inte hala och överhettade av inspirerad körning som sk märkesdäck
Annars köp begagnade race slicks om du ska ha grepp på torrt
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by r.ivars »

kanske är på tiden med en liten update,

lite bilder på kardaneriet

resultatet vart en sveamodifierad m5 v10 kardan med adapter mot diffen ifrån conrit.se

Image

Image

Image

fick ut grisen ur garaget i ett snöigt västerås i början av februari :)

Image

Image

installerat ett festligt nuke-soppasystem i skuffen och en baslåda

Image

Image

uppstarten gick smärtfritt och fint, så rar hon låter M50in i M5 karossen :)

Image

bar av till jobbet för lite fyrhjulsmätning och inställning av hjulvinklar

Image

18" bbs kopior som kommer ifrån www.greenpart.se

Image

Image

skum fyrhjulsmätare jag inte riktigt gillade :)

Image

ett gäng mil med full bil har avverkats, med lite e18 fräsning :)

ställt så elektroniska vattenpumpen går på automagiskt likaså motorkylarfläktarna, skönt att slippa bry sig :)

Image

tätat om en pajjkat oring till oljestickan som lite serviceingrepp ;)

Image

lindat downpipe och knåpat avgas, i 3.5" med apple ljuddämpare som jag skaffade från mekonomen, gillar appledämparna bättre än simons :)

Image

Image

knåpade det på en lördag förmiddag före lite bus ihop med superretards :)

Image

Image

anade lite oljud ifrån kamkedjeriet vid en kvällskörning så jag provade muttra i en 3.2 spännare :) vart lite osäker på om det skulle passa då de såg så olika ut, men bäckis och "moonshine" hade båda testat förut :) Har inte hört något oljud sen dess, så om det var något så är det borta nu :)

Image

Image

Image

en uppsättning 285or är allt som gått åt, och hälften in på ett par 255or sen idag visserligen :)

Image

Jag har dock lite problem nu, eller eventuellt problem... Mestadels huvudbry...

Har fått fylla på lite i expansionskärlet, fann det här hålet som jag tror jag fick till utan att byta slang, hehe lite zigenskt meck!

Image

- ryker inget
- luktar inget
- går som ett jävla spett
- fladdrar aldrig på tempen
- aldrig varit över 80 grader

Men det som gör mig misstänksam är att värmen i kupén är lite skum, vet inte om det är något strul med regleringen dock i kupésystemet.
I kupén,
- Finns värme jämnt
- Blir varmare när jag varvar (ritkigt varmt)

Ute i motorutrymmet så märker jag inget direkt skumt,
- har alltid byggt tryck mer eller mindre även om den aldrig passerar 80
- övre slangen från kylaren (altså lilla avluftningsslangen) ser man alltid små bubblor i altså att det rör sig lite
- 60 graders termostat
- även om hon är på 80 grader så är nedre kylslangen nästan aldrig varm likaså kylaren, jobbar precis som att den inte behöver motorkylarsystemet

misstänker att den trycker lite i kylsystemet men det finns liksom inga tendenser att något är fel på maskin?
Den går som ett jävla helvete och är alltid så stabil på tempen.. 70, 72, 74,76, 74, 72, 75, 70, 72,71,72... Blir inte klok, nu har jag luftat som en grek för att se om det kan ha varit luft, men det känns lite segt med tanke på att jag ska till elmia på lördag nästa helg och tänkte ta risen, ca 70 mil tur/retur + lite bus.

Nån som har några idéer?
Kan den trycka ur sig komp i kylsystemet utan att tempen sticker och utan att motorn känns något som helst tafatt?
Kan något strula med att jag använder M5ans värmesystem?

Lär inte fylla en halvliter vatten var 5:e mil liksom..

THE PIG

Image

lite film: (där den förövrigt råkade smälta en styrning till laddtrycket så överladdsskyddet gick i och då låter hon lite skumt)

https://www.youtube.com/watch?v=zRQAwIr3sV0

http://www.youtube.com/watch?v=BwPOKQRiA0A

https://www.youtube.com/watch?v=1gSeuDkIH6Q
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by AGsTony »

Tufft bra jobbat


:)
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN

Post by motec »

Ser skoj ut!

Angående vattenproblemet så tycker jag du skall mäta co halten vattnet.
Låter som antingen packningen eller en spricka nånstans.

Mvh Joel
Post Reply