Page 18 of 29
Posted: 09 Jul 2006, 18:54
by peppe
Mattias bjuder på anabola mek igen.
Själv jobbar jag 06-18 nu hela veckan och förmodligen ett par månader av mitt liv. Det possitiva är att jag för igenom sävar till och från jobbet så jag kan hämta upp Mattias

Posted: 09 Jul 2006, 19:58
by Mattias Sandgren
Jag tror jag definitivt sorterat bort lite problem med boxen nu, det hände en dålig grej vid först uppstarten av Peppes motor.. Jag säger bara akta er för kassa säkringshållare. Följdfelen från det har jagat oss kan man säga. Vi har lite saker att kolla upp men vi borde kunna belasta inom kort om jag har haft rätt. Jag har diskuterat genom problematiken med min VEMS-guru Jörgen så det känns som att mystiken klarnat.
VEMS får oförkänt mycket kritik pga yttre fel, jämför med MegaSquirt och man ser att det är en mkt kapabel och robust lösning. Det kräver kunskap men det ger tillbaka också.
Posted: 17 Jul 2006, 21:33
by peppe
Vi laddade 2kg idag!!!!!!!
Kan säga att 205:orna inte hänger med riktigt. Bra snyt, jag kommer inte kunna sova darrar i bena och ser stjärnor.
Eller så felsökte vi hela kvällen och konstaterade följande:
Bytte från 720cc spridarna till Mickes 380cc, ingen skillnad igången på maskin. Mätte spridarna på tomgång samt ~ 3000 rpm, dom visade bra mätvärden.
Köpte nya blajj stift. Ingen skillnad.
Mätte och tjoade, strobbade, testade ett stift med kapad elektrod och gnistan hoppar 15mm med lätthet.
Komptestade även såg bra ut.
Vi eller i synnerlighet jag börjar ge upp nu. Har iaf tänkt testa Nickes fördelare, skulle det visa sig att det funkar så blir jag ju glad. Men dra och bada så arg jag blir då vi inte vet vad som är fel med wastefire tändingen eller varför den ev. slutade funka. Dock så finns gnistan på alla så varför ska den inte fuka? Motorn är helt utan ork ialla fall. Går inte att hitta av regulatorn då man tomvarvar.
Näe, Mattias får göra ett instick om han vill dela med sig. Är väll knappast någon som läser denna tråd längre? Haha =)
Posted: 17 Jul 2006, 22:16
by johankihl
Har du testat att byta tändspolen? Ford Edis spolarna är inte okända för att ge upp om man kör dem med dwell system och kör långa uppladdningstider (har jag för mig). Bosch tändsteg brukar även de strula en del, men du kör med något annat tändsteg va?
Posted: 17 Jul 2006, 22:17
by Nicke Nyman
johankihl wrote:Har du testat att byta tändspolen? Ford Edis spolarna är inte okända för att ge upp om man kör dem med dwell system och kör långa uppladdningstider (har jag för mig). Bosch tändsteg brukar även de strula en del, men du kör med något annat tändsteg va?
Peppe åker med Biltemas torra högeffektsspolar och VEMS-drivsteg som ska orka med detta!
MVH
Posted: 17 Jul 2006, 22:27
by worre
är nog bara så att det inte ska funka.. tror att motvilligt måste vi lacka om peppe

Posted: 17 Jul 2006, 22:45
by johankihl
Nicke Nyman wrote:johankihl wrote:Har du testat att byta tändspolen? Ford Edis spolarna är inte okända för att ge upp om man kör dem med dwell system och kör långa uppladdningstider (har jag för mig). Bosch tändsteg brukar även de strula en del, men du kör med något annat tändsteg va?
Peppe åker med Biltemas torra högeffektsspolar och VEMS-drivsteg som ska orka med detta!
MVH
Testa att köra något separat steg annars. Verkar ju onekligen ganska rappligt detta. Vore nästan värt att testa boschtändsteg och wastefire??
Posted: 17 Jul 2006, 23:38
by Ripper
GE FÖR FAAAAAAN inte upp nu......
Underhållande tråd och snart en väldigt underhållande bil oxå;)
Posted: 18 Jul 2006, 00:42
by worre
ställde ni om då till hög omiga spridare i vemset då?
Posted: 18 Jul 2006, 08:10
by Mattias Sandgren
Jodå, vi ställde om till högohmigt läge (ingen PWM).
Spridardrivstegen ser ut att fungera. Jag mätte ungefärlig spänning (växelspänning) som läggs över spridarna vid ca 2500-3000 rpm (tomvarvning) och det var ungefär 2.0 Volt (AC) på samtliga. Ingen diffade något nämnvärt. Spridarna måste vi anta är friska, fungerade på förra motorn de satt på.
Tändstegen verkar friska, gnistan hoppar 15 mm ungefär, vi testad med ett tändstift med avkapad elektrod på alla tändkablar. Vi körde med nya, fräscha stift ikväll.
Eftersom samtliga spridarsteg och tändsteg drev som de skulle måste något annat vara galet. Det enda jag vill prova nu är att vi kopplat tändspolarna rätt mot tändstegen. Men jag tror inte det är felet, den borde gå riktigt kass (kassare än den gör nu) om vi gjort fel där eftersom vi borde ha mindre än 5 cyl som fungerar och då låter och beter den sig riktigt dåligt.
Posted: 18 Jul 2006, 13:13
by Nicke Nyman
Vi kommer mest troligt att prova med fördelare ikväll faktiskt! Som de ser ut nu! Funkar de då, jaa då vette fåglarna vad man ska tro, ärligt talat då detta koncept funkat på andra bilar med 6a. De kan ju inte vara hårdvaran som ställer till de!
MVH
Posted: 18 Jul 2006, 18:38
by peppe
EDIS lösningen skrotades i vår då den funkade dåligt förra sommaren. Behövdes duktiga uppladdningstider samt att VEMS var lite för segt för att klara det på höga varv.
Lösningen som sitter i bilen körde jag och Erik med en kväll. Gick bra. Fint snyt.
Parkerade dagen efter skulle vi mappa, och då gick den som den går nu. Som skit alltså.
Så jag vet inte riktigt vad man ska tro. VEMS kanske inte var byggt att funka ihop med Wastefire vem vet? Bosch tändstegen är ju faktiskt rätt vettiga fö.
Neej, jag ger inte upp ska skotta motorn eller något fränt före så man får meka lite MEKANISKT igen

Posted: 18 Jul 2006, 18:41
by worre
helt rätt döda

skriv en bok du kanske blir miljonär på dina memoarer:P
Posted: 18 Jul 2006, 18:55
by johanedstrom
på jojjes omega hade vi prblem med att det misstände på högre varv (vems och 6-biltemaspolar)
vi bytte tändstift, tändkalar, trigger hjul/givare och jordpunkter flyttades m.m men den gick ändå som en påse skit..
då porvade vi sänka strömmen till sprindarna och vipps gick den hur fint som hellst ända till varavstoppen..

tror det var så att strömmen till spridarna(lågohm) störde trigger-signalen eller nå sånt..
men vi fick ju upp trigger error i megatune.
får du upp nå fel-medelande?
Posted: 18 Jul 2006, 22:18
by Nicke Nyman
De är inget felmeddelande i VEMS på hjulfel eller så..
IC is the SHIT! Bokstavligt talat.. Håll lite på er så kommer nog Peppe med en utläggning!
Posted: 18 Jul 2006, 22:25
by bmwpatrik
Jag måste säga att jag är imponerad av ditt tålamod, hade de varit jag hade jag slungat de där sprutet i ån för länge sen, hade tröttnat totalt.
Hur många timmar har ni lagt ner på att få de att funka?
Hade de varit jag hade jag skaffat ett annat sprut, spelar ingen roll om de varit för dyrt, jag hade tagit mig råd.
Men som sagt är grymt imponerad av ditt tålamod.
Hoppas ni får nån ordning på det så du får åka lite.
MVH Patrik
Posted: 18 Jul 2006, 22:51
by peppe
Kul att folk märker att vi jobbat rätt hårt med detta.
Nåväl vet inte vart jag ska börja?
Mattias lödde ju om sista kretsarna förra veckan? Eller veckan innan. Men det funkade fortfarande inte. Maskinen gick på alla men var utan ork. Direkt skyllde vi ju på boxen, vad annars?
Den har ju lixom bögat hela tiden, kort sagt.
Idag så höll vi på fippla och det fanns sjutton inget fel. Prövade snyta på grusvägen och Mattias tyckte att den får ju fan inge luft. Jag tyckte det lät rimligt bjöd på några fullgas växlingar på väg tillbaks till garaget. Bra snyt, eller? Nej, den orkade ju som sagt inte varva till stoppen på tomvarv.
Vi plockade bort röret från IC'n, glad i hågen hoppade jag in och direkt jag nuddade pedalen smattrade varvstoppen gött på 7.000 rpm.
Okej, Något är fel från ic och bak mot turbon. På Torsdag ska jag riva lös IC'n och se om jag kan trycka fram något kul ur den. Kanske turbon som blivt galen men det tror jag inte, den flåsade då på som bara fan.
Det som känns skumt är att jag och Erik körde sepass mycket och sedan vipps så började den bugga. Nicke tror att jag glömt en skift nyckel eller död häst där, men jag minns inte om jag skruvat lös tryckröret, tror inte det men inget är ju omöjligt.
Med facit i hand så hade jag kunnat köra Fällfors, det känns riktigt skumt må jag säga. Nåväl, kanske dags att sluta skylla på VEMS direkt ett problem dyker upp, nog för att VEMS förtjänat det.
Murphys lag: Då du lagar ett fel dyker det genast upp två nya. Mattias lagade boxen, och vad händer?
Nåväl, Torsdag då smäller det.
PS. Till er alla som gnällt på att fördelare "Is the shit", smaka på den. Ahah biltema spolar Is the shit!..
Nåväl, ni som gnäller vet att jag skriver det med en "smula" ironi, eller ja ett kakfat.
Slut snackat ska på jobbet om 4½ timme.