Page 18 of 25
Posted: 23 Jun 2009, 19:47
by Strandholm
Ser fint ut! Kul med alla olika lösningarna och detaljerat hur och varför! :]
Blir en smula sugen på att fixa excentriska silentblocks jag med nu. :]
Posted: 23 Jun 2009, 20:48
by r.ivars
rysligt smart med silentblocket hoppas de komer lira bra för dig så allt annat kan följa med utan att det blir klent..
Posted: 23 Jun 2009, 20:52
by HULTA
ser riktigt bra ut,kjula för prov runda i augusti?
mvh
Posted: 23 Jun 2009, 21:19
by KNACKAN
Ser skitbra ut!
Posted: 24 Jun 2009, 06:39
by Bonje
Tack tack tack!! Kul att ni gillar det
OM jag får fart på bilen nu i sommar, vilket jag siktar på. Så har jag ingen riktig kardan för strippen åka.
Jag har en M3 E30 kardan som är väldigt isär dragen (ca 20mm splines kvar)
Det verkar dumt att kötta sönder den tycker jag. Sen har jag inga riktiga ostar att åka med heller för den delen.
Posted: 24 Jun 2009, 15:58
by Erki87
slå en pling om du behöver skruva hjälp bonje.
har inget att meka med nuförtiden.
Posted: 24 Jun 2009, 19:12
by Bonje
Erki87 wrote:slå en pling om du behöver skruva hjälp bonje.
har inget att meka med nuförtiden.
Kiitos! Det skall jag komma i håg.. det lär gå åt hjälp om det här herket ska bli körbart i sommar/höst---
vinter
I dag var jag uppe med tuppen.. Upp kl 05:00 och hoja iväg till jobbet.
Vill man få någonting gjort gäller det att gå upp tidigt!
Jag började med att blästra massa grejor som senare under dagen lämnades till pulverlacken..
När jag än då hade tagit IC:n till jobbet IGEN så passade jag på att svetsa dit uttag för tryck och temt på in och utgående gavel.
Det ska bli ganska fränt att kolla tryckfall och hur effektiv den är sen när allt är klart.
Jag satte även i insatsgängor på dom fyra upphängning punkterna.
På lunchen fortsatte jag med att tillverka "provtrycknings pluggar" Jag ville framför allt kolla att IC:n var tät. Det är ju några meter svets på den trots allt
Innan jag gick hem han jag med att trovtrycka..
Här laddas det med 3 bars tryck! Då vill man inte så i skott linjen om en plugg skjuter!
Tätt som ett grodarsel!
Jag kunde ju ha provtryckt i vatten bad.. men jag var mest ute efter att lyssna så det inte pyste hörbart.
Posted: 24 Jun 2009, 20:51
by Cruelty
snacka om skräddarsydd intercooler!
ser grymt bra ut!
Posted: 24 Jun 2009, 21:02
by moonzhine
ser riktigt bra ut Bonje!
Posted: 25 Jun 2009, 09:30
by M3JONAS
Ser tjusigt ut!
Efter att ha skjutit loss en plugg en gång så fyller jag alltid ic´n med vatten innan man trycktestar. Då blir det inte lika stor volym komprimerad luft som kan ställa till det.
Posted: 25 Jun 2009, 16:26
by Bonje
M3JONAS wrote:Ser tjusigt ut!
Efter att ha skjutit loss en plugg en gång så fyller jag alltid ic´n med vatten innan man trycktestar. Då blir det inte lika stor volym komprimerad luft som kan ställa till det.
Tack tack!
Jo jag vet om den fördelen.. men det blir mycket mer spännande på det här sättet!:lol: Nej, ärligt talat så hade jag helt enkelt inte tid!
Jag har svetsat "anti halka av kanter" på IC: och pluggarna pressade jag ut i ändarna så jag knapt lyckades få på slangarna. Jag kände mig ganska säker faktist..
Posted: 25 Jun 2009, 16:39
by Bonje
Nu när "alla" grejor ligger hos pulverkackeraren, så måste man ju göra någe annat kreativt i stället.
Jag har börjat tillverka ett verktyg för att såga ur topplockspackningen för pyramidringarna. Den kommer funka som en stor hålsåg.
Idèn bakom verktyget står Kompressor Bosse för. Han visade vektyget för mig en dag då jag var och hälsade på honnom. Hans packning såg jätte fin ut efteråt!!
Bilder kommer på den när den är klar och för hoppningsvis fungerar..
Posted: 25 Jun 2009, 20:58
by stiiiv_
Bonje wrote:Nu när "alla" grejor ligger hos pulverkackeraren, så måste man ju göra någe annat kreativt i stället.
Jag har börjat tillverka ett verktyg för att såga ur topplockspackningen för pyramidringarna. Den kommer funka som en stor hålsåg.
Idèn bakom verktyget står Kompressor Bosse för. Han visade vektyget för mig en dag då jag var och hälsade på honnom. Hans packning såg jätte fin ut efteråt!!
Bilder kommer på den när den är klar och för hoppningsvis fungerar..
jag har också sätt verktyget bosse har gjort och den skär ut packningen jätte fint
kalas bra ide av bosse:P
bosse bosse han är bra frän han
Posted: 29 Jun 2009, 19:34
by Erki87
men se till o ring då...
och denna gång vill jag med o bromsa. Ska göra alla de där irriterande grejjerna som att stå ivägen o ställa dumma frågor o peka, kanske göra mig lite illa eller nått.
ne men hör av dig det kliar i fingrarna.
mvh ERIC JOHANSSON
Posted: 29 Jun 2009, 23:05
by M3JONAS
Bonje wrote:Tack tack!
Jo jag vet om den fördelen.. men det blir mycket mer spännande på det här sättet!:lol: Nej, ärligt talat så hade jag helt enkelt inte tid!
Jag har svetsat "anti halka av kanter" på IC: och pluggarna pressade jag ut i ändarna så jag knapt lyckades få på slangarna. Jag kände mig ganska säker faktist..
Haha, ja det var som sagt var bara ett tips. Kan tänka mig att man kan få ganska ont om en plugg släpper nämligen. Min plugg gick ca 10mm in i gipset i farsans garagevägg...
Posted: 02 Jul 2009, 16:45
by Bonje
Nästa grej på dag ordningen var att provtrycka insuget...
I morse körde jag in ett stort kar och fyllde upp med vatten. På lunchen riggade jag insuget med pluggar och gammla svets jigen.
På med den avancerade
provtrycknings utrustningen och hopp i plurret!
Det läckte inget i svetsarna, BRA!
Men inte helt otippat så läckte det mellan flänsarna/packningarna och gammla svets jigen.
För det första är inte jigen helt plan då det bara är en balk som inte är planfräst. Sedan har jag än då tänkt att montera grejorna med någon "gucka smet" mellan plenum och spjällhus. Då kommer det bli tätt!
Det läckte även upp genom hålet för skruven vid plattan för tempgivaren. När jag tittade närmare på det så var det givet! Jag måste ha haft hjärnblödning när jag gjorde den en gång i tiden...
Det löser jag enkelt med gängtätning vid monteringen sedan.