Page 18 of 48
Posted: 31 Dec 2010, 13:55
by Tox
Hahaha ser bra mongo ut.
Har spacers om du vill låna..20mm och 25mm har jag för mig dom är.
Posted: 31 Dec 2010, 14:05
by pro_mille
Tox wrote:Hahaha ser bra mongo ut.
Har spacers om du vill låna..20mm och 25mm har jag för mig dom är.
Får låna ett par 25-30mm av Henke som är till Cheva
Posted: 31 Dec 2010, 14:10
by Tox
pro_mille wrote:Tox wrote:Hahaha ser bra mongo ut.
Har spacers om du vill låna..20mm och 25mm har jag för mig dom är.
Får låna ett par 25-30mm av Henke som är till Cheva
TOPPEN!!
Posted: 05 Jan 2011, 21:11
by pro_mille
Mekade bort länkarmarna på GTOn idag, tänkte att det är nog dax att byta bussningar.
Mycket riktigt bussningarna var helt slut, en hade till och med lossnat helt.
Vart en sväng till Persåkers, köte en uppsättning EnergySuspension bussningar.
Länkarmarna och kulbultarna var helt ok.
Dom ska görsar rent och målas på lite, lika bra när det väl är loss.
Dragrace stötdämpare
Posted: 05 Jan 2011, 22:14
by Strandholm
det hade minsann varit fränt med dubbelmontage
e ju nästan originaldimension på dom där isdäcken
Posted: 14 Jan 2011, 01:54
by pro_mille
Tillverkade plåtshims härom dagen, till framvagnen på GTOn.
12st 1.5mm tjocka blev det.
Thomas på VilstaDäck hjälpte till med framvagnsinställning.
Orginal är det minus 0.5-1.5graders caster, ville får ett par grader på plus sidan. fick dock nöjja mej med 0 grader.
Camber ställdes och närmare 0 grader, toe in på 2mm.
Ska provköra bilen som det är nu, men kommer nog fixa till så jag kan justera till mer caster framöver.
Posted: 14 Jan 2011, 11:49
by bingsingen
da har jeg brukt 1,5 time på å lese hele tråden, må si at du har gjort en veldig bra jobb!
Grymma dilligenser
Posted: 14 Jan 2011, 18:40
by mattise30tk
Var framme och klämde lite på däcken igår när den stod hos däckia.
Ser helt knassig ut ,på ett häligt glädjande sätt
Posted: 21 Jan 2011, 07:20
by pro_mille
GTOn står så gott som klar i garaget i inväntan på SpeedWeekend.
Enda som ska göras på den är att koppla in LM-1 och Auxbox så jag kan logga ARF/lambda, avgastemp och varvtal.
Har istället gjort lite "kundjobb".
Börjat porta ett par Saab v4 toppar, topparna är från en 1700cc motor.
Bilen ska köras i Historisk Rally.
Så här såg dom ut från början, glasblästrade och ångtvättade.
Finns lite och gräva ur
Ventilerna blir 42mm in och 36mm ut.
Ena toppen är grovportat.
Ska lämnas in till Stefan på Engson motor, han får lägga i styrningar och mirafräsa sätena.
Blir lite mer portning efter det.
Ena insugkanalen går rätt rakt mot ventilen.
Men den andra svänger mycket mer.
Avgasportarna går ut via gemensamt utlopp.
Posted: 23 Jan 2011, 10:42
by hellhaunter
pro_mille wrote:hellhaunter wrote:pro_mille wrote:Ny 9tums Mooser axel beställd till BelAiren, tur att jag känner en snäll "bank"
Blev en med 35splines axlar, 3.50utvxl, WaveTrac diff, skivbromsar, pulverlackad.
Hur kommer det sig att du bestämde dig för en WaveTrac ?
Vilket hus blev det ? Alu eller Stål hus. är inne på en antingen TrueTrac eller Detroit locker alt spoole för min Chevelle
/Mattias
DetroitLocker låter rätt mycket när man svänger med bilen.
Sedan finns det inga andra alternativ om man vill köra med 35splines på en 9tummare.
Spole på gatan är ju ingen vidare.
Blev deras "nodular" gjutna hus.
Själv gjorde jag beställning på en QP axel till fruns chevelle med 35 spline's moser axlar alu bolt thru hus,GM billet ändar, alu daytona support billet 1350 yoke samt 3.89 utv . fick en Detroit locker till rätt pris så jag får se om den blir för "oväsnig" men å andra sidan låter bilen 96db på tomgång.
Beställt du 5/8" bult ? jag lurar på om jag gjorde fel för jag fick påbackning från några på mitt "hus" forum om 1/2" bulten....
Posted: 23 Jan 2011, 18:01
by pro_mille
hellhaunter wrote:pro_mille wrote:hellhaunter wrote:
Hur kommer det sig att du bestämde dig för en WaveTrac ?
Vilket hus blev det ? Alu eller Stål hus. är inne på en antingen TrueTrac eller Detroit locker alt spoole för min Chevelle
/Mattias
DetroitLocker låter rätt mycket när man svänger med bilen.
Sedan finns det inga andra alternativ om man vill köra med 35splines på en 9tummare.
Spole på gatan är ju ingen vidare.
Blev deras "nodular" gjutna hus.
Själv gjorde jag beställning på en QP axel till fruns chevelle med 35 spline's moser axlar alu bolt thru hus,GM billet ändar, alu daytona support billet 1350 yoke samt 3.89 utv . fick en Detroit locker till rätt pris så jag får se om den blir för "oväsnig" men å andra sidan låter bilen 96db på tomgång.
Beställt du 5/8" bult ? jag lurar på om jag gjorde fel för jag fick påbackning från några på mitt "hus" forum om 1/2" bulten....
Jag beställde med helgängade 1/2" 2tum långa, behövs inga 5/8" bult om kvaliten är bra på bultarna.
Nu ska jag öppna en öl till, vi kom till Funäsdalen för en stund sedan.
Blir snowboard/skidåkning och skoter åkning en vecka.
Posted: 30 Jan 2011, 22:50
by pro_mille
Har provkört GTOn på isen idag.
Var lite spännande, första gången som jag körde på isen med en bil.
Fästet var lite sådär.
Testade och kliva på lite hårdare när mätaren visade 200km/h då spann bilen bara
Men det var kul
speciellt att åka på häng utan kränghämmare..
Ska vikta ner bilen med ca.300kg i skuffen, borde hjälpa till lite
Bilderna är tagna av Mitox och Ante.
Posted: 01 Feb 2011, 02:43
by M-techer
Fan va fränt
Posted: 16 Feb 2011, 19:27
by pro_mille
Var över till Jani på Gjuteribolaget här i Eskilstuna.
Fick låna 15st blytackor av dom som jag ska vikta GTOn med.
Tog och vägde en
28.5kg, då blir det ca. 427kg total plus ett par U-balkar som ska fästas i chassiet.
Borrar 17mm hål i vikterna och bultar fast dom med M16 pinnbult i U-balken.
Posted: 16 Feb 2011, 21:57
by moonzhine
Ska du verkligen ha alla bly tackor?
Bara 200kg lär göra stor skillnad..
Posted: 16 Feb 2011, 22:40
by pro_mille
moonzhine wrote:Ska du verkligen ha alla bly tackor?
Bara 200kg lär göra stor skillnad..
Sätter nog först ca. 200kg bak.
Sedan kan man vikta lite höger fram så man får jämnvikt på bilen.
Lika bra att ta med sej lite extra om det skulle behövas mer
Posted: 17 Feb 2011, 08:41
by Snekast
427kg i skuffen vore rätt fränt.
Åka bakhjul på is
Frågan är om dina isdäck tycker om vikterna?