Hittade ett vatten läckage i termostat burken igår.. Läcker tydligen i ihoppressningen på mitten
Tog fram gasolbrännaren å lödde ihop skiten, den är ju i mässing.. För säkerhetsskull så tog jag å måla den svart, för färg tätar väl också Får se om det håller...
Behöver lite tips på hur jag får ner tomgången till ca 1000 v/min. Det känns som motorn får för mycket luft nu.... Kör med en 3tråds IAC motor och Nira I3+. FIck tips om att minska Duty Max värdet, ligger på 90% som std.
Är även lite osäker på om IAC winding 1 och 2 är skiftade. stift 1 - IAC w1 stift 2 - +12v stift 3 - IAC w2
ScratcH wrote:Behöver lite tips på hur jag får ner tomgången till ca 1000 v/min. Det känns som motorn får för mycket luft nu.... Kör med en 3tråds IAC motor och Nira I3+. FIck tips om att minska Duty Max värdet, ligger på 90% som std.
Är även lite osäker på om IAC winding 1 och 2 är skiftade. stift 1 - IAC w1 stift 2 - +12v stift 3 - IAC w2
Glad påsk på er!
Om du skiftat 1 och 2 blir funktionen på tomgångsmotorn bakvänd!
Har du skruvat in skruven på spjället helt så det har möjlighet att stänga fullt? Många glömmer denna enkla sak och undrar varför tomgången inte går att få lägre
ScratcH wrote:Behöver lite tips på hur jag får ner tomgången till ca 1000 v/min. Det känns som motorn får för mycket luft nu.... Kör med en 3tråds IAC motor och Nira I3+. FIck tips om att minska Duty Max värdet, ligger på 90% som std.
Är även lite osäker på om IAC winding 1 och 2 är skiftade. stift 1 - IAC w1 stift 2 - +12v stift 3 - IAC w2
Glad påsk på er!
Om du skiftat 1 och 2 blir funktionen på tomgångsmotorn bakvänd!
Har du skruvat in skruven på spjället helt så det har möjlighet att stänga fullt? Många glömmer denna enkla sak och undrar varför tomgången inte går att få lägre
Hittade felet, hade växlat IAC winding 1 & 2 så nu är den motorn kopplad enligt följande: stift 1 - IAC w2 stift 2 - +12v stift 3 - IAC w1
När jag fick tomgångsmotorn att fungera så svajade varvtalet som f.n. ,när man varvade upp motorn och släpper gasen så klarade den inte av att hålla varvtalet och motorn dör.... Testade att nolla värdet för I och D parametrarna och bara jobba med P till en början. Ska labba mer med parametrarna men fick till detta till slut. Halv dassig mobil film men håll till godo.
Känns som motorn inte gillar varv under 1000v/min, tips på hur jag får till detta eller är det bara å finna sig i det?
Tycker du fått till det riktigt bra! Det är skitsvårt att få till en tomgångsmotor. Men jag tror att om motorn dör som du skriver skall man testa att öppna spjället en liten aning och labba lite till med parametrarna
BmWkrille wrote:Tycker du fått till det riktigt bra! Det är skitsvårt att få till en tomgångsmotor. Men jag tror att om motorn dör som du skriver skall man testa att öppna spjället en liten aning och labba lite till med parametrarna
Ja, som glad amatör så funkar den ganska bra Ska testa labba lite till.
Vilken frekvens ska motorn köras på? kör på 100Hz idag.
När jag labbade med mina inställningar för tomgångsmotorn så kunde man ställa in ett minstavärde som tomgångsmotorn får jobba med. Det är ju ingefär lika med att ha en minsta spjällöppning. Testa genom att köra tomgångsmotorn på fasta dutyvärden och se vilket lägstavärde som ger ok tomgång, sen vet du
Jag hör för mig jag kör på 70-80Hz, så 100Hz är säkert ok
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Skruvade dit fronten å huven nu på kvällen, åksuget blev för stort Blev 5 härliga mil...... Har även lackat ett par cup-backspeglar som ska monteras till helgen.
Efter lite race på söderleden så försvann oljetrycket mycket oväntat............. Kan ni gissa vilken mutter jag hittade i pickuppen?
Ledtråd
Den får ju knappt plats i hålet!!
Stängde av fort med var det tillräckligt fort?? Trycket försvann dock när jag rullade så förhoppningsvis så är maskin hel. Ska lossa lite mer delar imorn...
Ska jag svetsa muttern eller köra med detta kit? :http://store.vacmotorsports.com/vac---s14-oil-pump-upgrade-kit-e30-m3-p1247.aspx